سارا نصری 08 آبان ماه 1398 3,981

لنزهای تماسی چند کانونی برای پیرچشمی

آیا شما بالای ۴۰ سال سن دارید؟ در این صورت، ممکن است بخواهید لنزهای تماسی چند کانونی را استفاده کنید.
بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از افراد در ۴۰ سال و بالاتر از سن خود، برای شیوه زندگی فعال، لنزهای تماسی را جایگاه عینک کنند.

متأسفانه، پیرچشمی تمرکز روی اشیاء نزدیک را با بزرگتر شدن، دشوارتر می کند. عینک تنها گزینه موجود برای کسانی است که می خواهند یک منو را بخوانند یا کارهای روزمره دیگری را انجام دهند که به دید نزدیک نیاز دارند.

اما امروزه تعدادی گزینه لنز تماسی چند کانونی برای رفع نیاز شما فراهم شده که می تواند جایگزین مناسبی برای عینک باشد. برخی از لنزهای تماسی چند کانونی با دو قدرت لنز مجزا طراحی شده اند، یکی برای دوربینی و دیگری نزدیک بینی. برخی دیگر از طراحی ها چند وجهی بوده و تا حدودی مانند عدسی های عینک مترقی، با تغییر تدریجی در قدرت لنز برای انتقال بصری طبیعی از دور به نزدیک استفاده می کنند.

لنزهای تماسی چند کانونی به دو صورت نرم در دسترس هستند.

لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز سفت و سخت (RGP یا GP) برای سایش روزانه طراحی شده اند و لنزهای تماسی چند وجهی می توانند به طور پاره وقت به راحتی استفاده شوند، بنابراین این لنزها میتوانند در هنگام تعطیلات و… عالی باشند.

لنزهای تماسی یکبار مصرف هم نوع دیگر از لنزهای مخصوص پیرچشمی است که می توانید در ابتدای روز آنها را در چشم خود بگذارید و در پایان روز از چشم بردارید و دور بریزید.

لنزهای تماسی چند کانونی ترکیبی (هیبریدی)، گزینه دیگری برای دید روشن در تمام فواصل بعد از ۴۰ سالگی است. این لنزهای قابل نفوذ با گاز، راحتی و سازگاری آسان را برای شما فراهم می کنند.

در بسیاری موارد، لنزهای تماسی چند کانونی GP دید واضح تری نسبت به لنزهای تماسی چند کانونی نرم ارائه می دهند. اما به دلیل ماهیت سفت و سخت آنها، لنزهای تماسی چند کانونی GP نیاز به مقداری سازگاری دارند و اگر با استفاده لنزها هر روز چشم خود را عادت دهید، استفاده از آنها راحت تر است.

طرح های لنز تماسی چند کانونی

دو نوع اصلی از طرح های لنز تماسی چند کانونی وجود دارد: طرح دید همزمان و طراحی تقسیم شده.

طرح دید همزمان

در این نوع طراحی لنزهای چند کانونی، مناطق مختلف لنز برای دید دور و نزدیک (و گاهی اوقات وسط) تعیین می شود. بسته به نوع جسم در حال مشاهده، مشخص می کند که کدام نقطه، لنز را بهترین دید نشان می دهد.

دو نوع طرح دید همزمان وجود دارد:

لنزهای تماسی چند کانونی متمرکز

این لنزهای تماسی چند کانونی دارای یک منطقه دید اولیه در مرکز لنز هستند که توسط حلقه های متحدالمرکز قدرت های نزدیک و از راه دور احاطه شده اند. ناحیه مشاهده مرکزی معمولاً برای مشاهده اشیاء دور است که به آن یک طراحی فاصله از مرکز گفته می شود، اما طرح های نزدیک به مرکز نیز در دسترس هستند. در بعضی موارد، یک طراحی از مرکز فاصله برای چشم سالم مصرف کننده استفاده می شود و از طراحی ناحیه ای نزدیک برای چشم غیر سالم استفاده می شود.

لنزهای تماسی چند کانونی آسفریک

این لنزهای تماسی چند کانونی شبیه لنزهای چند کانونی متمرکز است، اما به جای داشتن حلقه های گسسته از دور و نزدیک به انرژی اطراف مرکز لنز، قدرت لنزهای چند کانونی به تدریج از دور به نزدیک (یا نزدیک به دور) از مرکز به حاشیه تغییر می کند. این لنزها در این راستا، تا حدودی مانند لنزهای عینک مترقی طراحی شده اند.

لنزهای تماسی چند کانونی قطعه ای

لنزهای تماسی چند کانونی دارای طرحی هستند که بسیار شبیه به عدسی عینک دوکانونی و چند کانونی است. این لنزها دارای منطقه ای برای دید از راه دور در قسمت های فوقانی و مرکزی لنزها می باشند که دارای یک منطقه برای دید نزدیک در نیمه پایینی لنزها است. نقاط دور و نزدیک با یک خط مرئی در لنزها از هم جدا می شوند.

لنزهای تماسی چند کانونی تقسیم شده

این لنزها از مواد لنز تماسی با نفوذ بنزین سفت و سخت (GP) ساخته شده اند. این نوع لنزها نسبت به لنزهای تماسی نرم از ناحیه قطر کوچکتر هستند و روی لایه ای از اشک های بالاتر از حاشیه پلک تحتانی شما قرار میگیرند. هنگامی که نگاه شما برای مطالعه یا دیدن اشیاء نزدیک به سمت پایین حرکت می کند، یک لنز تماسی چند کانونی تقسیم شده در جای خود باقی می ماند و به شما امکان می دهد قسمت پایین لنز را با تصحیح پایین لنز مشاهده کنید. لنزهای تماسی چند کانونی تقسیم شده، گاهی به معنی لنزهای متناوب گفته می شوند.

لنزهای تماسی سه گانه GP قطعه ای

این لنز شامل یک بخش کوچک و نوار به شکل بینایی برای بینابینی بین دور و مناطق نزدیک است که نیز در دسترس هستند.

آستیگماتیسم

در گذشته، لنزهای تماسی چند کانونی نرم نمی توانستند آستیگماتیسم را درمان کنند. اگر آستیگماتیسم دارید، تنها انتخاب شما در لنزهای تماسی چند کانونی، لنزهای سفت و سخت با نفوذ گاز می باشد.

امروزه، لنزهای تماسی چند کانونی نرم، می توانند آستیگماتیسم را با استفاده از یک لنز توریک درمان کنند. طراحی لنزها با قرار دادن موقعیت چرخشی مناسب بر روی چشم با نواحی ضخامت نابرابر در لنزها، به وجود می آیند تا جلوه ای شبیه به یک لنز چند کانونی GP ایجاد کنند.
لنزهای تماسی چند کانونی ترکیبی نیز اکثر انواع آستیگماتیسم را درمان می کنند.

کلام آخر

برای اینکه شانس موفقیت خود را با لنزهای تماسی چند کانونی افزایش دهید، مهم است که انتظارات خود را مدیریت کنید. این لنزها معمولاً قادر نخواهند بود با وضوح بدست آمده با عدسی های عینک دو طرفه یا مترقی مطابقت داشته باشند. همچنین، این امکان وجود دارد که شما هنوز هم برای کارهای خاص مانند رانندگی در شب یا خواندن متن کوچک، به عینک های تک دید یا عینک های مطالعه نیاز داشته باشید. اما منطقی است انتظار داشته باشید که لنزهای تماسی چند کانونی برای بیشتر فعالیت های روزانه خود، بدون نیاز به عینک اضافی، چشم انداز قابل قبولی به شما بدهند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب