سارا نصری 25 فروردین ماه 1399 3,061

لنزهای تماسی چگونه ساخته می شوند؟

همه ما شاید برایمان سوال پیش آید، که چگونه و با چه دستگاهی لنزهای تماسی ساخته می شوند. ما میدانیم که لنزهای تماسی از پلاستیک است که برای استفاده ما بسیار نرم و نازک طراحی می شوند تا بتوانیم راحت تر از آنها استفاده کنیم.

در حال حاضر اینجا هستیم که توضیحات مختصری از نحوه ساخت لنزهای تماسی را برای شما شرح دهیم تا اطلاعات کاملی را از ساخت لنزهای تماسی به دست آورید.

قالب تزریق

مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین روشی که برای تولید لنزهای تماسی نرم در مقادیر عمده استفاده می شود، قالب تزریق است. این روش بطور گسترده برای محصولات مبتنی بر پلاستیک مانند اسباب بازی ها استفاده می شود. در تولید لنزهای تماسی، ماده لنز تا حدی ذوب می شود.

مواد لنز مایع، سپس در قالب از پیش بریده شده تزریق می شود. هنگامی که مواد لنز خشک شد، مواد به شکل قالب جامد می شوند. لنز جلا داده می شود، سپس برای بررسی استاندارد کیفیت آن، مورد بازرسی قرار می گیرند. این فرآیند خاص فاقد دقت لازم برای ساخت لنزهای سخت و قابل نفوذ در گاز است، از این رو، فقط از لنزهای تماسی نرم استفاده می شود.

دستگاه برش لنز

این دستگاه برای ساخت هر دو لنز سخت و نرم استفاده می شود. با این حال، تنها راه، برای تولید لنزهای با نفوذ گاز سفت و سخت است. برش لنز از تکنیکی استفاده می کند که مواد لنز را بر روی یک چرخش چرخان قرار می دهد (مشابه چرخ سفالگری مینیاتور)، در حالی که یک دستگاه خاموش می شود و مواد لنز اضافی را برای شکل دادن به یک لنز کاملاً برش خورده، دور می کند.

اگرچه این فرایند سطح متقارن و دقت لنز را حفظ می کند، اما در مقایسه با قالب تزریق به درجه پیچیده تری از فناوری، به زمان و منابع نیاز دارد. این بدان معناست که برای اشکال پیچیده تر لنزها و لنزهای تماسی RGP ایده آل است.

روند نهایی

مرحله نهایی پس از برش لنز تماسی، کنترل کیفیت و بسته بندی است. از آنجا که لنزهای تماسی دستگاه پزشکی محسوب می شوند، این بخش از اهمیت قابل توجهی در فرآیند تولید لنزهای تماسی برای ایمنی مصرف کنندگان برخوردار است.

در حین بازرسی کیفیت لنزهای تماسی، لنزها در زیر ذره بین قرار می گیرند تا بی نظمی ها را بررسی کنند. نمودار اندازه گیری سایه، برای اندازه گیری انحنا و قطر لنز استفاده می شود. سایه لنزها روی صفحه، نمایش داده می شود و هرگونه خطایی در شکل لنز در سایه ظاهر می شود.

در نهایت، بسته بندی لنزهای تماسی پس از ساخت آنها

پس از بازرسی از کیفیت و لنزهای تماسی، آنها برای بسته بندی آماده هستند. به طور کلی لنزها به صورت ویال شیشه ای بسته بندی می شوند، یا بسته های تاول زده شده خلاء پلاستیکی و فویل. ویال یا تاول پر خواهد شد با محلول شور، مشابه با اشک انسان. ماده آبگریز لنزهای تماسی محلول نمکی را خیس می کند. به عنوان لنزهای بسته بندی شده و استریل، اکنون آماده سایش است.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب