سارا نصری 05 اسفند ماه 1398 2,310

لنزهای تماسی چگونه پاره می شوند؟

لنزهای تماسی به دلیل ظاهر و بافت نیمه مایع ممکن است غیرقابل پاره شدن به نظر برسند، اما در شرایط خاصی می توانند پاره شوند. دلایل آن را دریابید تا در رسیدگی به لنزهای تماسی خود مراقب باشید.

چرا لنز تماسی خراب می شود؟

سه علت شایع پاره شدن لنزهای تماسی وجود دارد: ناخن های تیز، سایش و خشکی چشم. در زیر درباره آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید:

ناخن های تیز

ناخن های بلند و تیز برای لنزهای تماسی کاملاً خطرناک هستند. به هیچ عنوان در هنگام گذاشتن و برداشتن لنزهای تماسی اجازه ندهید ناخن هایتان با لنزها تماس پیدا کنند.

خوشبختانه، یک ترفند ساده برای کاهش احتمال پاره شدن هنگام کار با لنزهای تماسی وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از سر انگشت های نرم خود استفاده کنید. حتما از انگشت شست و اشاره خود به دقت استفاده کنید.

سایش

این معمولاً از دو طریق اتفاق می افتد. سایش وقتی اتفاق می افتد که چشم خود را مالیده و یا لنزهای تماسی خود را به روش خشن تمیز کنید. خوشبختانه شما، تا زمانی که همه چیز را به درستی انجام دهید، می توانید از آن جلوگیری کنید.

پس از خارش چشم، سعی کنید آرام باشید و با احتیاط لنز را بردارید. فقط می توانید خارش را بعد از برداشتن تسکین دهید. ممکن است وقتی لنز درون چشم خود دارید، به قرنیه خود آسیب وارد کنید. قرنیه خراشیده شده می تواند بر کیفیت بینایی شما تأثیر بگذارد.

هنگام تمیز کردن لنزها، استفاده از محلول ضد عفونی کننده مناسب ممکن است در بعضی موارد کافی باشد. با این حال، مالش های ملایم هنوز هم برای از بین بردن رسوبات پروتئین از سطح، لازم است. هرگز در هنگام مالش فشار بیش از حد اعمال نکنید تا از پاره شدن لنزها جلوگیری شود.

چشمان خشک

حتی بدون لمس لنز، اگر چشمان شما خیلی خشک است، می تواند لنز را پاره کند. به همین دلیل است که باید همیشه یک محلول لنز تماسی با خود داشته باشید. آن مایع مخصوص قبل و بعد از استفاده لنزهای تماسی مهم است. هنگام لمس یا نگه داشتن لنزها، رطوبت بسیار مهم است.

چگونه لنزهای تماسی پاره شده را از چشم برداریم؟

نکته اصلی در اینجا انجام فرایند بصورت سیستماتیک است. وقتی هنوز لنز را استفاده می کنید، این مراحل را دنبال کنید:

دستان خود را، به خصوص انگشتان دست و ناخن های خود را با صابون و آب برای حداقل سی ثانیه بشویید.

دستان خود را با حوله ای کاملاً بدون پرز خشک کنید.

در حالی که روبروی آن قرار دارید نزدیک یک آینه قرار بگیرید.

با نگه داشتن پلک های فوقانی و تحتانی با انگشت اشاره و شست، چشم خود را باز کنید تا وسیع تر باز شود.

اگر بینایی ضعیفی دارید، بگذارید شخص دیگری شما را راهنمایی کند، تا وضعیت را ارزیابی کند و در صورت وجود، تکه های لنز را پیدا کنید.

قبل از برداشتن آن، قسمت های بزرگتر را با حرکت دادن هر قطعه به قسمت جلوی چشم (قسمت سفید) خارج کنید.

قطعات را روی یک لنز قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ چیزی روی چشم شما باقی نمی ماند.

در حالی که به آرامی در همه جهات چشم خود را حرکت می دهید، قطعات کوچکتر را از چشم خود بردارید.

با استفاده از قطره یا ضد عفونی کننده، کوچکترین قسمت ها را بردارید (مطمئن شوید که مایعات برای استفاده از آن بی خطر است).

چشم خود را وادار کنید که در حالی که مایع به همراه قطعه پاره شده بیرون می رود، باز بماند.

حتی اگر بعد از انجام این کار احساس اطمینان کنید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید که بتواند اطمینان حاصل کند که چشم شما کاملاً واضح است یا خیر. در حقیقت، ممکن است بلافاصله متوجه شوید که لنز پاره است، به یک کلینیک چشم مراجعه کنید. پزشک مطمئناً تمام ابزارهای مناسب برای این روش را دارد.

در صورت ادامه استفاده از لنزهای تماسی پاره شده چه اتفاقی می افتد؟

ناگفته نماند که لنزهای پاره شده فقط به چشم شما آسیب می رسانند. قطعات پاره شده می توانند به راحتی قرنیه شما را خراش دهند.

خراشیدن قرنیه شما مطمئناً منجر به التهاب یا سوزش خواهد شد. خواه چشمتان را ببندید یا باز کنید، احساس درد خواهید کرد. نور حتی می تواند اوضاع را بدتر کند زیرا می تواند چشمان شما را لکه دار کند و آنها را با احساس سوزش ترک کند.

حتی بدون سایش، تغییر شکل لنز به تنهایی می تواند باعث درد شود. ممکن است باعث شود لنز در زیر پلک شما گیر کند که این خود یک مشکل است. تناسب نامناسب نیز می تواند روی بینایی شما تأثیر بگذارد، که گاهی اوقات برای شروع، سردرد کافیست.

چگونه می توانید از پاره شدن لنز تماسی جلوگیری کنید؟

به جای تمرکز بر روی برداشتن مناسب لنزهای تماسی پاره شده، از دانستن چگونگی جلوگیری از بروز مشکل در وهله اول، از ناراحتی به طور کامل جلوگیری کنید. جدا از نکاتی که قبلاً در ضمن بحث در مورد دلایل آنها ذکر کردیم به یاد داشته باشید:

همیشه بررسی کنید که آیا لنزهای تماسی شما قبل از استفاده کاملاً سالم هستند یا خیر.

هنگامی که متوجه علائم ظریف سایش و پارگی شدید، از لنزها استفاده نکنید.

با آوردن عینک یا عینک اضافی از لنزها در هر کجا که هستید، از استفاده لنزهای تماسی فرسوده خودداری کنید.

با نگه داشتن آن فقط با یک انگشت اکثر اوقات، شکل لنز را تغییر ندهید.

لنز را بلافاصله پس از برداشتن به محفظه لنز گذاشته و نگهداری کنید

هرگز هنگام بستن درب جالنزی، فشار زیادی وارد نکنید.

لنزهای تماسی را هرگز با بزاق خود چرب نکنید.

لنزهای تماسی را به موقع تعویض کنید.

در هنگام خواب لنزهای تماسی را استفاده نکنید مگر اینکه آنها برای سایش طولانی طراحی شده باشند.

نتیجه

لنزهای تماسی مستعد پاره شدن هستند. با این وجود، این بستگی به این دارد که در نحوه کار با آنها چه احتیاطی دارید تا زمانی که ناخن های خود را صاف نگه دارید و چشمان خود را مرطوب کنید، لبه های تیز و خشکی شدید هرگز بر کیفیت لنزهای شما تأثیر نمی گذارد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب