سارا نصری 25 فروردین ماه 1399 24,182

لنزهای پاره شده قابل استفاده اند؟

لنزهای تماسی پاره شده ناامید کننده هستند. نه تنها از نظر چشمان شما ناراحت کننده اند بلکه می توانند صدمه ای به بار آورند. اما خودتان سخت نگیرید. پاره شدن لنز تماسی برای بیشتر مصرف کنندگان دیر یا زود اتفاق می افتد. لنزهای تماسی پاره نسبتاً متداول هستند، به خصوص در بین افرادی که لنزهای تازه دارند.

شما هر روز باید لنزهای تماسی خود را کنترل کنید، بنابراین انتظار دارید که حوادثی رخ دهد که می آموزید چه کاری انجام دهید و چه کاری نکنید. لنزهای تماسی بیشتر پاره می شوند و از بین می روند، به همین دلیل جایگزینی لنزهای شما مطابق با توصیه های سازنده و پزشک بسیار مهم است.

برخی از مواد و طرح های لنز تماسی بیشتر از سایرین مستعد پارگی هستند، بنابراین اگر با پارگی مکرر لنز مشکلی دارید، باید با پزشک چشم صحبت کنید.

آیا استفاده از لنز تماسی پاره شده ایمن است؟

استفاده از لنز تماسی پاره شده، هرگز مطمئن نیستید، حتی اگر در چشم شما احساس خوبی داشته باشد. یک لنز پاره شده دارای لبه های فشرده ای خواهد بود که می تواند سطح جلویی ظریف چشم شما را بخراشند. هنگامی که یک لنز پاره می شود، دیگر نمی تواند انحنای خاصی را که برای مطابقت با جلوی چشم شما نیاز دارد، حفظ کند، بنابراین برای چشم شما مناسب نخواهد بود.

اگر لنز در مرکز چشم شما قرار نگیرد یا خیلی زیاد حرکت کند، دید شما ممکن است تار شود. یک لنز پاره شده نیز می تواند در زیر پلک شما به دام بیفتد و برداشتن آن دشوار است.

چه کاری باید انجام دهم اگر لنز من پاره شد؟

قبل از قرار دادن لنز تماسی به چشم خود، همیشه باید آن را در انتهای انگشت خود با تمام لبه ها قرار دهید و برای هرگونه اشک، تراشه در لبه، ترک یا برآمدگی آن را بازرسی کنید. اگر هر یک از این موارد را مشاهده کردید، کافی است لنزها را دور بیندازید و با یک لنز جدید روز خود را شروع کنید. آیا ما ذکر کردیم که هرگز نباید لنز تماسی پاره شده را به چشم خود بگذارید؟

اگر لنز تماسی شما بعد از گذاشتن، دچار پارگی شد، با دقت آن را بیرون بیاورید و آن را دور بیندازید. این یکی از دلایل خوب برای سالم نگه داشتن چشمانتان است.

چه می شود اگر یک تکه از لنز در چشم من گیر کند؟

اگر یک لنز پاره شده را از چشم بردارید و یک تکه از آن در چشم شما بماند، بیرون کشیدن قطعه کوچک کار سختی است. سعی کنید قطعه لنز پاره شده را پیدا کنید و سعی کنید با انگشت آن را به گوشه بیرونی چشم خود بکشید. اگر بتوانید آن را به گوشه بکشید، ممکن است بتوانید آن را بیرون بکشید.

اگر نمی توانید بخشی از لنز را پیدا کنید یا اگر آن را پیدا نکردید، اما نمی توانید آن را حذف کنید، در اسرع وقت به پزشک چشم خود مراجعه کنید. پزشک چشم شما می تواند با میکروسکوپ و با قرار دادن رنگ های مخصوص رنگی در چشم شما، قطعه لنز را پیدا کند تا بتوان آن قطعه را برداشت.

نکاتی برای جلوگیری و برخورد با لنزهای تماسی پاره شده:

لنز تماسی را در چشم محکم قرار ندهید. این می تواند باعث ترک خوردگی و پارگی لنز در مرکز شود.

ناخن های خود را به لنزها نزنید (به ویژه هنگامی که شما یاد می گیرید که چگونه لنزهای تماسی را کنترل کنید) و هرگز از ناخن های انگشتی برای برداشتن لنز تماسی از چشم خود استفاده نکنید.

وقتی لنزهای خود را بیرون می آورید و آنها را در حالت نگهداری قرار می دهید، قبل از بستن محفظه لنز، مطمئن شوید که آنها کاملاً در محلول جالنزی قرار داده شده اند. اگر یک لنز در لبه محفظه گیر کند، می توانید هنگام پیچ کردن درپوش، یک تراشه در لبه لنز ایجاد کنید.

هر بار که آنها را به چشم خود می گذارید لنزهای تماسی خود را با دقت بررسی کنید. از شما خواهش می کنیم، هرگز یک لنز پاره شده را در چشم خود قرار ندهید.

لنزهای تماسی را مطابق توصیه سازنده لنز و پزشک چشم خود جایگزین کنید. لنزهای تماسی که قدیمی تر از حد معمول هستند، احتمال بیشتری دارند که دچار پارگی شوند و باعث عفونت چشم شوند.

از لنزهای خشک شده استفاده نکنید، زیرا لنزهای تماسی هرگز نباید خشک شوند.

لنز تماسی پاره شده را فوراً از چشم خود بردارید حتی اگر احساس ناراحتی نکنید. اگر نمی توانید هیچ بخشی از لنز را از چشم خود بردارید، هرچه سریعتر به پزشک چشم خود مراجعه کنید تا بتواند آن را بردارد.

همیشه لنزهای تماسی اضافی را در خانه، مدرسه یا محل کار و هنگام مسافرت در دسترس قرار دهید تا در صورت تجربه یک لنز پاره شده، بدون لنز نمانید.

در پایان

لنزهای پاره شده به هیچ عنوان مناسب استفاده مجدد نیستند و باید دور انداخته شوند، اگر بخواهید این گونه لنزها را دباره استفاده کنید، خطرات جبران ناپذیری را برای چشمان خود ایجاد کرده اید. پس در نتیجه در چنین شرایطی حتما یک لنز اضافی به همراه خود داشته باشید.

برای دیدن لنزهای طبی در دیالنز کلیک کنید

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب