سارا نصری 24 دی ماه 1398 44,202

محلول لنزم را فراموش کردم، چیکار کنم؟

تعداد قابل توجهی از مردم لنزهای تماسی خود را به روشی درست تمیز نمی کنند. در حقیقت، ۴۰ تا ۹۰ درصد از مردم این کار را نمی کنند.

آیا این اتفاق برای شما هم افتاده که محلول لنز تماسی خود را فراموش کنید؟ شما می خواهید لنزهای تماسی خود را تمیز کنید اما ناگهان متوجه می شوید که بطری محلول خالی است. یا شاید شما به سرعت برای یک سفر یک شبه مقصد خود را ترک کرده اید و محلول لنز را فراموش کرده اید. هرچه باشد، متوجه می شوید که به سرعت نیاز به تمیز کردن لنزهای خود دارید.

اگر محلول لنز خود را در خانه جا گذاشته اید و نمی توانید به آن دست پیدا کنید، بهترین کار برداشتن لنزهای تماسی از چشم است. استفاده از هر چیز دیگری، شما را در معرض آسیب قابل توجهی در چشم قرار می دهد. این می تواند شامل کوری باشد.

در این پست، ما بررسی خواهیم کرد که چرا محلول لنز تماسی مهم است و هنگام اتمام محلول چه کاری باید انجام شود.

چرا محلول لنز تماسی با اهمیت است؟

شما برای تمیز کردن و محافظت از لنزهای تماسی از محلول لنز تماسی استفاده می کنید. پروتئین های موجود در چشم شما می توانند بر روی لنزهای شما ایجاد شوند. در صورت عدم مراقبت صحیح از لنز، می تواند به عفونت های جدی منجر شود.

محلول لنز با مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده تولید می شود. این نه تنها لنزها را تمیز می کند بلکه آنها را ضد عفونی کرده و با خیال راحت رسوبات را از بین می برد. مارک ها و انواع مختلف محلول با ترکیبات مختلفی تشکیل شده است. اما برخی از اصلی ترین آنها اسید بوریک، مواد شوینده و سایر مواردی است که باعث می شود لنزهای تماسی مرطوب و ضد عفونی شوند.

انواع مختلفی از محلول های لنز تماسی وجود دارد. به عنوان مثال، بعضی ها برای چشم های حساس هستند. برخی دیگر عاری از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده خاصی هستند. استفاده از محلول چند منظوره می تواند با همه شستشو، تمیز کردن و ضد عفونی کردن برطرف شود. این امر نیاز به یک محلول شور را برطرف می کند.

آیا محلول شور همان محلول لنز تماسی است؟

محلول شور شامل آب نمکی است که pH متعادل دارد. هدف آن شستشوی لنزهای تماسی است. شما بعد از تمیز کردن و ضد عفونی کردن و قبل از گذاشتن لنزها از آن استفاده می کنید.
با این حال، محلول نمکی همان محلول لنز تماسی نیست. این ماده حاوی مواد پاک کننده یا ضد عفونی کننده ای نیست. نباید جایگزین محلول روزانه لنز شما شود. خیساندن لنزهای تماسی در محلول نمکی یک شبه خطرناک است زیرا ممکن است آلودگی رخ دهد.

آیا می توانم به طور موقت از آب برای شستشوی لنزهایم استفاده کنم؟

خیر! اگرچه وسوسه انگیز است، اما از آب شیر برای لنزهای خود استفاده نکنید. همچنین توسط متخصصان برای نگهداری لنزهای تماسی در آب توصیه نمی شود. آب شیر حاوی باکتری و میکروارگانیسم است. پس برای شما، می تواند یک بیماری نادر به نام کراتیت ایجاد کند.

کراتیت (Acanthamoeba) یک عفونت بسیار جدی قرنیه است. این بسیار دردناک است و می تواند پیوند قرنیه را ضروری کند. در بدترین حالت، ممکن است نابینایی رخ دهد.

برخی منابع ممکن است به شما بگویند که در صورت جوشاندن آب، آب مقطر مناسب برای نگهداری از لنزهایتان است. این کار توصیه نمی شود زیرا هیچ راهی برای اطمینان وجود ندارد که آیا همه موجودات موجود در آب را کشتید یا خیر. نگهداری لنزهای تماسی خود در آب مقطر حتی برای یک شب خطرناک است.

محلول لنز تماسی تنها راه حل است

محلول لنز تماسی به طور خاص برای تمیز نگه داشتن لنزهای شما طراحی شده است. استفاده از هر چیزی غیر از این به معنای به خطر انداختن چشمان شماست.

خود را در مکانی پیدا کنید که بخواهید لنزهای خود را برای مدتی از چشم بردارید اما هیچ محلولی ندارید؟ روش هایی وجود دارد که می توانید آنها را تمیز و عاری از عوامل بیماری زا نگه دارید:

همیشه یک بطری کوچک از محلول لنز تماسی و محلول شور را در حین حرکت با خود به همراه داشته باشید. به این ترتیب، همیشه راهی برای شستشو یا تمیز کردن لنزهای خود خواهید داشت.

گرفتن یک محفظه لنز زاپاس به همراه محلول لنز نیز ایده خوبی است.

از لنزهای خود برای مدت طولانی استفاده می کنید؟ قطره های چشمی می توانند چشمان شما را مرطوب و سالم نگه دارند.

به یاد داشته باشید، هرگز برای آبکشی لنزهای خود از آب استفاده نکنید. حتی یک بار هم نه!

نکاتی درباره مراقبت از لنزهای تماسی

پس از آشنایی با لنزهای تماسی خود و نحوه مراقبت از آنها، ایجاد روال ساده است. در اینجا چند نکته برای حفظ لنزهای تماسی ارائه شده است:

اگر به فکر تعویض محلول هستید، از پزشک چشم خود بپرسید که چه نوع محلول برای شما بهتر است.

بطری های محلول را برای تاریخ انقضا بررسی کرده و محلول هایی را که تاریخشان منقضی شده بیرون بریزید.

هر شب جالنزی خود را بشویید و حداقل هر سه ماه یکبار آن را تعویض کنید. یا اگر یادتان نیست که لنزهای خود را تمیز کنید، از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه استفاده کنید.

همیشه لنزهای خود را در حین تمیز کردن با یک محلول برای تمیز کردن بهینه به آرامی مالش دهید. این کار را برای حدود ۱۵ ثانیه برای هر لنز انجام دهید.

لنزها را تا مدت ۴ تا ۶ ساعت داخل محلول نگهداری کنید و از لنزهای تماسی خود استفاده نکنید. این می تواند مشکلاتی مانند سوزش و عفونت ایجاد کند.

نوک محلول را از سایر سطوح دور نگه دارید. ذرات می توانند محلول را آلوده کنند ، بنابراین پس از اتمام درپوش را ببندید.

هر روز محلول خود را تعویض کنید و از محلول تازه استفاده کنید. هرگز بیشتر به مایع موجود در جالنزی اضافه نکنید.

هرگز مارک های مختلف یا حتی انواع مختلف محلول لنز تماسی را با یکدیگر مخلوط نکنید. هر کدام مواد مختلفی دارند که می توانند با یکدیگر مقابله کنند.

همیشه دستورالعمل های موجود در پشت بطری محلول را دنبال کنید. این تضمین می کند که به درستی لنزهای خود را تمیز و ضد عفونی کنید.

از یک محلول لنز مناسب برای سلامتی چشم بهینه استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از محلول لنز تماسی مناسب، لنزهای تماسی خود را به درستی مدیریت کنید.

کلام آخر

در نهایت، سلامت چشم و لنزهای تماسی یکی از مهمترین عواملی هستند که بسیار برای ما و حتی خودتان اهمیت دارد. سعی کنید در هنگام استفاده از لنزهای تماسی یک لنز پک همیشه به همراه خود در هرجایی داشته باشید تا بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید و به موقع لنزهای خود را از ایجاد عفونت چشمی نجات دهید. اگر درمورد نوع محلول لنز تماسی مورد استفاده شما سؤالی دارید؟ برای درخواست پیشنهادات با متخصص مراقبت از چشم خود یا کارشناسان لنز تماسی دیالنز در تماس باشید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب