سارا نصری 01 بهمن ماه 1398 894

مراقبت لنزهای تماسی در فصول مختلف

این که آیا در زمستان با خشکی چشم روبرو هستید یا از تابش زیاد نور خورشید در تابستان جلوگیری می کنید، مراقبت از چشم و لنزهای تماسی شما یک کار در طول سال است که در فصول مختلف متفاوت خواهد بود. با هر فصل جدید دلایل جدید و متفاوتی برای محافظت از چشمان شما به وجود می آید. در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید در تمام طول سال از چشم و لنزهای تماسی محافظت کنید.

فصل پاييز

اگرچه تغییر حال و هوای این فصل معتدل است، اما برخی از لنزهای تماسی در فصل پاییز شروع به خشکی و سوزش چشم می کنند. در بیشتر موارد، قطره های چرب چشم می توانند به حداقل رساندن این اثرات کمک کنند. یک مورد که مصرف کنندگان لنز تماسی باید در طول ماه های پاییز از آن آگاه باشند عبارتند از اثراتی که آرایش هالووین و جلوه های ویژه می توانند روی چشم داشته باشند.

هنگام استفاده از آرایش چشم، حتما دستان خود را قبل و بعد از استفاده بشویید، تاریخ انقضا را بررسی کنید و تمام تجهیزات را تمیز نگه دارید. اگر در حال خرید لنزهای جلوه ویژه به عنوان بخشی از لنزهای هالووین خود هستید، حتماً آنها را از یک منبع معتبر خریداری کرده و تمام دستورالعمل های سازنده را برای استفاده مناسب دنبال کنید.

فصل زمستان

اگرچه فصل زمستان معمولاً مرطوب و سرد است، اما برخی افراد هستند که در ماه های زمستان از خشکی چشم رنج می برند. هنگامی که هوا سرد است و یا در حال بارش برف مرطوب است، در هوای گرم، ترکیب آب و هوا می تواند باعث زودتر ریزش اشک شود. علاوه بر این، زمستان یک فصل عالی برای بیماری های چشم است که در اثر تغییر شدید دما در هنگام پیاده روی و خارج از نقاط مختلف ایجاد می شود.

به منظور جلوگیری از خشکی چشم، در مناطقی که دارای گرمایش داخلی هستند از مرطوب کننده استفاده کنید. گرما باعث خشک شدن رطوبت هوا می شود و رطوبت ساز می تواند به تعادل در خارج از هوا کمک کند. قطره های چرب شده چشم می توانند به افزایش رطوبت چشم کمک و ماندن آبرسان و امگا ۳ می تواند به بهبود راحتی چشم کمک کند.

فصل بهار

بهار مخصوصاً برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی سخت است زیرا آلرژی همیشه در این ماه ها بدتر است. با ورود گرده بیشتر به هوا، چشم های قرمز، پف دار و خارش دار می تواند به یک هنجار تبدیل شود. اگر آلرژی چشم شما را نمی توان با قطره ها یا داروهای بدون نسخه آرام کرد، با متخصص مراقبت از چشم خود درباره لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه صحبت کنید.

این لنزها برای استفاده کنندگان لنز تماسی با حساسیت نسبت به سایر انواع لنزهای تماسی توصیه می شوند. از آنجا که آنها بعد از هر بار مصرف دور ریخته می شوند، انباشت مواد آلرژی زا بر روی لنزها را از بین می برند. نکات دیگر شامل استفاده از عینک در روزهای بادی و شستشوی مکرر دست ها می باشد.

فصل تابستان

در حالی که هوای آفتابی، استخرها و روزهای طولانی تابستان آن را به عنوان فصل مورد علاقه بسیاری از افراد قرار می دهد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، استفاده مکرر از ضد آفتاب و زمان گذراندن شنا می تواند به معنای کار اضافی برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی باشد. در حالی که همه ما لکه های دردناک ضد آفتاب را در چشمان خود تجربه کرده ایم، این امر می تواند مخصوصا برای استفاده کنندگان لنزهای تماسی دردناک باشد.

اگرچه غفلت از ضد آفتاب به طور کلی گزینه ای نیست، می توانید با شستن همیشه دست های خود بعد از استفاده از ضد آفتاب و لوسیون های دیگر مانع از لک شدن دردناک شوید. برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر، همیشه از یک عینک آفتابی مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

قبل از رفتن در استخر، ساحل یا رودخانه، لنزهای تماسی خود را از چشم بردارید، قرار گرفتن لنزهای تماسی در معرض باکتری های موجود در آب می تواند باعث عفونت چشم و تحریک شود.

در نهایت، مصرف کنندگان عزیز لنزهای تماسی، حتما، در هنگام استفاده از لنزهای تماسی در فصول مختلف، به بهداشت و اصول مراقبت آن دقت کنید زیرا عدم توجه شما به این نکات می تواند باعث صدمات چشمی و عفونت چشم شود.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب