مجله الکترونیکی دیالنز 26 آبان ماه 1400 5,679

مراقبت های بعد از عمل لنز داخل چشمی

عمل کاشت لنز داخل چشمی عملی است که جهت اصلاح دید بیمار انجام می گیرد که طی آن لنزی در درون چشم کاشته می شود بدون آنکه لنز طبیعی چشم برداشته شود. این روش یکی از روش‌های رایج اصلاح عیوب انکساری است. این لنز ها انواع مختلفی دارند هر كدام از اين انواع معايب و مزاياي خاص خود را دارند. در مورد انواع لنزهای قابل کاشت می توانید مقاله " لنزهای داخل چشمی(لنزهای ایمپلنت)" را مطالعه نمایید . در این مقاله از مجله الکترونیکی دیالنز قصد داریم در مورد مراقبت های بعد از عمل لنز داخل چشمی اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم .

مراقبت های بعد از عمل لنز داخل چشمی

برای چند هفته اول پس از جراحی

 باید ها:

نباید ها:

شما می توانید از کسی بخواهید در طول مدت ریکاوری بعد از عمل لنز داخل چشمی از شما نگه داری کند و کار هایتان را انجام دهد. خصوصا اگر دید چشم دیگرتان ضعیف است. اگر شما کار می کنید مدت زمانی که به استراحت نیاز دارید تا بتوانید به کار خود بازگردید به نوع شغل شما بستگی دارد و اینکه آیا به عینک احتیاج خواهید داشت یا خیر.

عوارض شایع و احتمالی کاشت لنزهای داخل چشمی

افراد نزدیک بین بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به آب سیاه قرار دارند ، لذا پزشک متخصص باید در انتخاب بیمار جهت جراحی کاشت لنز داخل چشمی نهایت دقت را بکار گیرد.

علیرغم این که بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه می توان ادعا نمود که آمار این قضیه کمتر از 1-2 درصد گزارش شده است ، اما باید گفت که برای اثبات این مسئله به سال های زیادی نیاز می باشد.

اگر مرکز لنز و محور بینایی بیمار در یک راستا واقع نشوند ، این امکان وجود خواهد داشت که عیب انکساری بیمار به طور کامل بر طرف نشده است یا حتی ممکن است آستیگماتیسم رخ دهد.

جراحی کاشت لنزهای داخل چشمی در مواردی که نیاز به ایجاد بخیه ضروری باشد،  بهبودی کامل بیمار به سپری شدن چند هفته تا چند ماه نیاز دارد.

آیا کاشت لنزهای داخل چشمی یک درمان دائمی است ؟

لنزهای داخل چشمی به جز در صورت خارج شدن لنز از داخل چشم ، می توانند به عنوان یک شیوه درمانی دائم برای اصلاح نزدیک بینی به شمار روند.

بخیه عمل کاشت لنزهای داخل چشمی چه زمانی برداشته می شود ؟

پس از جراحی کاشت لنز ، بخیه ها حدودا بعد از 4 الی 6 هفته برداشته می شوند و بیمار ممکن است حین برداشت بخیه ها احساس درد خفیفی داشته باشد.

چه نشانه هایی بعد از عمل لنز طبیعی هستند؟

- قرمزی شدید در چشم ها

- تاری دید

- اشکی شدن چشم

- اینکه فرد حس کند یک شی داخل چشمش فرو میرود.

همه این علائم بعد از چند روز برطرف خواهند شد اما تا بازگشت بینایی کامل 4تا 6هفته زمان میبرد.

موقع دیدن چه علائمی باید به پزشک اطلاع دهیم:

- زیاد شدن درد در چشم ها

- چسبیده شدن پلک ها به یکدیگر

- کاهش بینایی

استفاده کردن از قطره ها

قبل از این که از بیمارستان خارج شوید به شما قطره هایی خواهند داد که چشمانتان را یاری می کنند که زودتر بهبود یابند. یکی از مراقبت های بعد از عمل لنز داخل چشمی که بسیار اهمیت دارد قطره ها می باشند.

باید همان طوری که دکتر دستور داده است از قطره ها استفاده کنید.

چند نکته که باید به خاطر داشته باشید:

قطره ها را صبح روز بعد از عمل شروع کنید.

فقط روی چشم عمل شده از آن ها استفاده کنید.

دست های خود را قبل از استفاده به خوبی بشویید

- بدون توصیه پزشک استفاده از قطره را متوقف نکنید.

- نگذارید کس دیگری از قطره های شما استفاده کند.

دکتر شما در جلسه بعدی که ویزیت خواهید شد با شما راجع به ادامه دادن یا ندادن استفاده از قطره مشورت می کند و تاریخی که می توانید از عینک های جدید استفاده کنید را به شما اعلام می کند.

نتیجه گیری کاشت لنزهای داخل چشمی

با بالا رفتن سن ، پروتئین های شفاف در عدسی های طبیعی چشمان ، تغییر کرده و بخشی از عدسی را کدر می کنند. این مشکل تحت عنوان آب مروارید شناخته می شود که می تواند دید را تار کرده و با گذر زمان آن را دچار آسیب کند. آب مروارید بسیار رایج بوده و علت پیشرو در نابینایی بخصوص در جمعیت افراد پیرتر محسوب می شود.

ایمپلنت لنزهای درون چشمی بطور عادی در طول جراحی آب مروارید استفاده می شود. یک ایمپلنت لنز درست مثل لنزهای تماسی یا عینک های تجویز شده توسط پزشک ، دارای قدرت های تمرکز متفاوتی می باشند.

اگر شما آب مروارید را در چشمان تان تجربه کرده اید یا نزدیک بینی یا دوربینی شدیدی دارید که باعث می شود جراحی لازیک ، گزینه خوبی برای شما محسوب نشود ، کاشت لنز داخل چشمی ، می تواند گزینه ای باشد که ارزش مد نظر قرار دادن را داشته باشد ؛ پزشک متخصص به شما در انتخاب بهترین گزینه برای بازیابی سلامت چشمان تان کمک کرده و توصیه های شفافی را در خصوص گزینه های ایمپلنت لنز متناسب با نیازها و اهداف سبک زندگی تان در اختیار شما قرار می دهد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب