مجله الکترونیکی دیالنز 3 5/ 1400 606

معرفی بیماری چشم صورتی (ورم ملتحمه) و راه های درمان آن

آیا با بیماری چشم صورتی آشنایی دارید؟ ورم ملتحمه چشم یکی از رایج‌ترین بیماری‌های چشمی است. این بیماری در اثر احتقان عروق خونی موجود در چشم ایجاد می‌شود. این عارضه موجب سوزش و قرمزی چشم می‌شود. از این رو اصلی‌ترین مشخصه آن چشم‌های متورم و صورتی رنگ است.

چشم صورتی که به آن التهاب ملتحمه نیز گفته می شود، شامل التهاب در بافت ملتحمه چشم است. ملتحمه بافت شفاف و نازکی است که قسمت سفید چشم را می پوشاند. این بیماری مسری است و می تواند به سرعت گسترش یابد. اما به ندرت جدی می شود. ورم ملتحمه معمولاً به بینایی آسیب نمی رساند و بدون هیچ مشکلی به مرور زمان از بین می رود.

اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعاتی در زمینه ورم ملتحمه چشم یا همان چشم صورتی هستید، در این مطلب از "مجله الکترونیکی دیالنزهمراه ما باشید.

چشم صورتی چیست؟

چشم صورتی که التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (conjunctivitis) نیز خوانده می‌شود، قرمزی و التهاب غشای شفاف پوشاننده سفیدی چشم و غشای بخش داخلی پلک است.

چشمان صورتی یا ورم ملتحمه، قرمزی و التهاب غشای پوشاننده سفیدی چشم و غشای قسمت داخلی پلک می باشد. این غشاها به باکتری ها، ویروس ها، عوامل آلرژی زا، مواد محرک، عوامل سمی و بیماری های زمینه ای داخل بدن واکنش نشان می دهند. ورم ملتحمه باکتریایی و یا ویروسی در بین کودکان شایع تر است.

عارضه ورم ملتحمه چشم زمانی بروز می‌کند که غشاء مخاطی نازک و شفاف ملتحمه که سطح داخلی پلک‌ها و بخش سفید کره چشم را پوشانده، ملتهب و قرمز می‌شود.

علائم بیماری چشم صورتی (ورم ملتحمه)

علل اصلی بروز بیماری چشم صورتی (ورم ملتحمه)

چشمان صورتی ویروسی

ورم ملتحمه ویروسی با ترشحات آبکی زیاد مشخص می شود. رنگ این ترشحات، سبز و یا زرد می باشد. اغلب علائم آن شبیه سرماخوردگی می باشد. گرفتگی سینوس ها و آبریزش بینی جزو علائم این بیماری می باشد. همچنین ممکن است پلک ورم کند. ورم ملتحمه ویروسی نیازی به آنتی بیوتیک ندارد، اما بهتر است نزد یک چشم پزشک بروید، زیرا ممکن است ورم ملتحمه ویروسی با عفونت قرنیه همراه باشد. چشمان صورتی ویروسی به شدت مسری می باشد و معمولا بعد از 7 تا 10 روز بعد از ظاهر شدن علائم، از بین می رود.

چشمان صورتی باکتریایی

علائم این بیماری شامل درد، ورم و قرمزی چشم و همچنین وجود ترشحات به رنگ زرد و یا سبز می باشد. این ترشحات غالبا بعد از خوابیدن در چشم جمع می شوند. کودکان مبتلا ممکن است بیدار شوند، در حالی که چشمانشان بسته باشد. در این حالت با یک پارچه تمیز گرم و خیس، ترشحات را از چشم کودک بردارید. درمان شامل رفع ترشحات با استفاده از یک پارچه گرم، قطره چشمی و یا پماد چشمی حاوی آنتی بیوتیک می باشد که پزشک تجویز کرده است.

چشمان صورتی در اثر آلرژی

علائم این آلرژی چشمی شامل: خارش شدید، اشک ریزش و ورم غشای چشم می باشد. عطسه، خارش بینی و خارش گلو نیز می تواند همراه با علائم بالا باشد.

دست های خود را مرتبا بشویید، مخصوصا قبل و بعد از اینکه دارو در چشمتان ریختید علت این آلرژی می تواند گرده های گیاهان، پوست سر و مو و پشم حیوانات و گردوغبار باشد. این نوع چشمان صورتی، مسری نیست. سرما و پارچه خیس و قطره های چشمی دکونژستان چشمی باعث درمان این چشم صورتی می شود. اگر این درمان ها موثر واقع نشد، پزشک ممکن است داروهای قوی تری را برای درمان تجویز کند.

چشمان صورتی ناشی از مواد شیمیایی

مواد تمیزکننده خانگی، اسپری ها، دود، بخار و آلوده کننده های صنعتی همه این ها می توانند باعث بروز چشمان صورتی گردند. بسیاری از مواد سفید کننده و براق کننده برای چشم بسیار مضر هستند. اگر یکی از این مواد آزاردهنده وارد چشمانتان شد، فورا با مقدار زیادی آب، چشمانتان را بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری چشم صورتی با دارو

درمان دارویی با سه هدف تسکین درد، متوقف کردن یا کاهش عفونت یا التهاب و همچنین جلوگیری از گسترش عفونت در انواع مسری انجام می شود. تجویز درمان مناسب به علت بروز این بیماری بستگی دارد.

درمان بیماری چشم صورتی آلرژیک

در اولین گام بیمار باید از مواد حساسیت زا و تحریک کننده همچون گرده گیاهان، دود ماشین ها و... دور باشد. در موارد خفیف کمپرس سرد و اشک مصنوعی درد را تسکین می دهند. در موارد شدیدتر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و آنتی هیستامین ها تجویز می شوند. افراد مبتلا به بیماری چشم صورتی آلرژیک پایدار احتمالاً به قطره چشم استروئیدی نیاز خواهند داشت.

درمان بیماری چشم صورتی باکتریایی

این نوع از بیماری با آنتی بیوتیک هایی به شکل قطره های چشم یا پماد چشمی درمان می شود. بیماری چشم صورتی باکتریایی بعد از سه یا چهار روز بهبود می یابد، اما حتی در صورت رفع علائم، مانند همه بیماری هایی که منشأ باکتریایی دارند، برای جلوگیری از بازگشت عفونت باید دوره درمان با آنتی بیوتیک کامل شود.

درمان بیماری چشم صورتی ویروسی

هیچ قطره یا پمادی برای درمان نوع ویروسی کارایی ندارد، زیرا آنتی بیوتیک ها بر روی عفونت های ویروسی اثرگذار نیستند. بیماری چشم صورتی ویروسی مانند سرماخوردگی باید دوره خود را طی کند که ممکن است دو یا سه هفته طول بکشد. شدت قرمزی چشم با کمپرس سرد و اشک مصنوعی کمتر می شود. اگر علائم بیماری شدید بود، پزشک قطره های استروئید موضعی تجویز می کند تا ناراحتی و درد احتمالی ناشی از التهاب ملتحمه را کاهش دهد. البته این قطره دوره بیماری را کوتاه نمی کند.

درمان بیماری چشم صورتی شیمیایی

روش درمانی بیماری چشم صورتی شیمیایی شستشوی چشم با محلول نرمال سالین است. افراد مبتلا به این نوع از بیماری عموماً باید از استروئیدهای موضعی استفاده کنند. آسیب های شدید شیمیایی مثل سوختگی بر اثر اسیدپاشی، ازجمله موارد اضطراری پزشکی بوده که به زخم شدن، آسیب دیدن چشم و کاهش بینایی، یا حتی کوری منجر می شوند. در صورت ورود هر نوع ماده شیمیایی به چشم، باید چشم بلافاصله با آب فراوان شسته شود.

درمان بیماری چشم صورتی ناشی از لنزهای تماسی

اگر بیماری چشم صورتی بر اثر استفاده از لنزهای تماسی بوجود آمده باشد، بنا به تشخیص پزشک، تا زمان بهبودی کامل نباید از لنز تماسی استفاده شود. همچنین چشم پزشک ممکن است لنزی از نوع دیگر تجویز کرده و یا استفاده از محلول ضدعفونی را برای شستشوی لنزها توصیه کند. همچنین استفاده نکردن از لنز قبلی، از بازگشت مجدد بیماری جلوگیری می کند.

بیماری چشم صورتی در نوزادان

معمولا نوزادان بیشتر در معرض بیماری چشم صورتی قرار دارند و در صورتیکه این بیماری به موقع در آن ها درمان نشود، می تواند عوارض بسیار جدی را برای نوزاد به دنبال داشته باشد. اگر یک زن باردار به نوعی از بیماری های مقاربتی مبتلا شود، در حین زایمان می توان باکتری یا ویروس را از کانال زایمان به چشمان کودک منتقل کرده و باعث ایجاد بیماری التهاب ملتحمه چشم در نوزادان شود. برای پیشگیری، پزشکان پماد آنتی بیوتیک یا قطره های چشمی که خاصیت پاک کنندگی دارند را، تجویز می نمایند. پزشکان همچنین می توانند زنان باردار را از نظر بیماری های مقاربتی غربالگری کرده و در حین بارداری آنها را درمان کنند تا از انتقال عفونت به نوزاد جلوگیری شود.

سخن پایانی

چشم صورتی در کودکان و بزرگسالان می تواند باعث ایجاد التهاب در قرنیه و تحت تأثیر قرار گرفتن بینایی شود. ارزیابی و درمان به موقع توسط پزشک برای درد چشم، احساس وجود جسم خارجی در چشم، تاری دید یا حساسیت به نور، می تواند خطر عوارض را کاهش دهد. به همین دلیل مراجعه به پزشک در اسرع وقت بسیار حائز اهمیت است.

دیالنز

فروشگاه دیالنز دارای تمامی برندهای معتبر لنز چشمی می باشد و تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب