سارا نصری 23 دی ماه 1398 2,252

مقدار آب لنز تماسی یعنی چه؟

مقدار آب لنزهای تماسی دقیقاً به این معناست که، چه مقدار از لنزهای تماسی از آب تشکیل شده است. این رقم همیشه به عنوان درصدی ارائه می شود. امروزه بیشتر لنزهای تماسی از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر بوده و از فناوری هایدروژل ساخته می شوند. هایدروژل برای نرم نگه داشتن لنز، مقدار بیشتری آب جذب می کنند. این فناوری برای سلامتی چشم شما بهتر است، زیرا خطرات هیپوکسی را کاهش می دهد.

قدرت جذب مواد هایدروژل همچنین به عنوان مقدار آب شناخته می شود. چگونه می توان از میزان لنزهای تماسی من پی برد؟ معمولاً، می توانید درصد محتوای آب نشان داده شده در بسته بندی لنزهای تماسی خود را پیدا کرده و همچنین اجزای تشکیل دهنده بقیه لنزها را مشاهده کنید که کدام ماده سطح لنزها را تشکیل می دهد.

آیا درصد محتوای آب روی سطح راحتی لنز من تأثیر می گذارد؟

محتوای بالاتر آب به معنای عدسی ضخیم تر بوده که اغلب در چشم قابل لمس است. امروزه لنزهای تماسی با مقدار آب متوسط، که نازک تر و به طور گسترده تر استفاده می شوند، درجه راحتی بیشتری را برای مصرف کنندگان لنز تماسی فراهم می کنند.

طراحی کلی لنزها و صاف بودن لبه های آن نیز نقش مهمی در آسایش چشم دارد. آیا میزان بالای آب در لنزهای تماسی برای خشکی چشم بهتر است؟ میزان آب زیاد برای چشم های خشک بهترین نیست اما با استفاده از لنزهای تماسی که مناسب ابتلا به سندرم خشکی چشم هستند، با محتوای آب کمتر بسیار ایده آل و راحت تر می باشند.

با داشتن آب زیاد در لنزهای تماسی، رطوبت موجود در لنزها، اشک چشم را بیرون می کشد و آنها را مستعد کمبود آب بدن می کند. لنزهای تماسی با میزان آب بالا نیز به دلیل عوامل محیطی روزمره مانند استفاده بیش از حد از صفحه نمایش و تهویه مطبوع، به احتمال زیاد دچار کمبود آب می شوند. لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون برای افرادی که دارای حساسیت بیشتری در چشم هستند، انتخابی رایج است. زیرا امکان عبور اکسیژن از لنزهای سطح هایدروژل معمولی بیشتر می باشد.

اکسیژن رسانی لنزهای دارای هایدروژل سیلیکون

لنزهای تماسی با داشتن فناوری هایدروژل، انتقال اکسیژن بالاتری دارند و این بدان معنی است که چشم ها در طول روز تازه و سالم خواهند ماند. مواد این لنزها در آب جذب و قفل می شوند و چشمان شما را مرطوب می کند تا خشک نشوند. برخی از افراد به نفوذپذیری اکسیژن لنزهای تماسی، به عنوان مقدار DK اشاره می کنند.

لنزهای تماسی با نفوذ گاز معمولاً با توجه به مقدار DK آنها طبقه بندی می شوند. این لنزها حاوی مقدار زیادی آب نیستند. پزشک شما بهترین لنزها را برای چشمان شما تجویز می کند و اگر به خصوص خشکی چشم دارید، به احتمال زیاد به دلیل تطبیق پذیری و راحتی آنها، لنزهایی با میزان آب متوسط تجویز می کند. اگر از خشکی چشم رنج می برید، استفاده از قطره های چربی به شما کمک می کند تا هرگونه ناراحتی چشم شما را برطرف کند.

مقدار آب در لنزهای تماسی چه مقدار باید باشد؟

مقدار آب لنزهای تماسی بسته به نوع لنز متفاوت است. برای کسانی که لنزهای تماسی نرم دارند، میزان آب باید بین ۳۸ تا ۷۵ درصد باشد. لنزهای تماسی نرم معمولاً در سه دسته وجود دارند: لنزهای تماسی با محتوای کم آب حاوی کمتر از ۴۰ درصد، محتوای آب متوسط​حاوی ۵۰ تا ۶۰ درصد و لنزهای تماسی با محتوای زیاد حاوی بیش از ۶۰ درصد می باشد.

محتوای کم آب (حداکثر ۴۵ درصد)، لنزهای تماسی هایدروژل سیلیکون، که برای سایش مداوم در لنزهای تماسی ترکیب شده و تقریباً ۱۰۰٪ نفوذپذیری اکسیژن دارند.

محتوای آب متوسط (حداکثر ۶۰ درصد)، لنزهای تماسی هایدروژل، مناسب برای اکثر کاربران.

محتوای بالای آب (حداکثر ۹۰ درصد)، لنزهای تماسی هایدروژل برای چشم های حساس تر و مناسب برای پیشگیری از سندرم خشکی چشم.

نمودار محتوای آب و انتقال اکسیژن (Dk / t)

منظورت از نمودار چیست؟

نسبت نفوذپذیری لنزهای شما مستقیماً به میزان آب آنها بستگی دارد.

هرچه لنزهای تماسی با آب بیشتر باشند، رسیدن اکسیژن به قرنیه که سطح آن به اکسیژن وابسته است، دشوارتر است. اگر اکسیژن نتواند به قرنیه برسد، عروقی رخ می دهد که غیر قابل برگشت است.

نمودار محتوای آب و انتقال اکسیژن (Dk / t) به روش دیگر

هرچه لنزهای تماسی با آب کمتر باشند، راحتی کمتری دارند. به خصوص در پایان روز، ممکن است احساس کنید چشمان شما خارش و سوزش دارد. لطفاً به خاطر داشته باشید که آب به موقع از بین می رود و در طول روز از لنزهای تماسی شما تبخیر می شود.

در نهایت، بعضی از مصرف کنندگان لنزهای تماسی با لنزهای نازک راحت تر هستند، از طرف دیگر استفاده از لنزهای نرم تر ضخیم و دارای آب زیاد راحت تر استفاده می شود. خوب، کدام یک را دوست دارید انتخاب کنید؟ هر دو گزینه برای ایجاد احساس راحتی در هنگام استفاده، مناسب هستند. طبق گفته ما، شما می توانید هر دو را امتحان کنید تا بدانند کدام یک با چشم شما مطابقت دارد. این اطلاعات در مورد محتوای آب لنزهای تماسی است. امیدوارم اطلاعات فوق برای شما مفید باشد.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب