سارا نصری 15 فروردین ماه 1399 2,016

منحنی پایه لنز چیست؟

منحنی پایه (BC) اندازه گیری انحنای لنزهای تماسی است. این به لنز کمک می کند تا روی قرنیه شما راحت تر جا بگیرد زیرا برخی از قرنیه ها “گردتر” یا “صاف تر” از سایرین هستند. هرچه منحنی پایه بالاتر باشد، انحنای قرنیه “صاف” تر می شود.

قطر لنزهای تماسی را چگونه تعیین می کنید؟

لنز تماسی مناسب بر روی قسمت قرنیه چشم شما به درستی قرار میگیرد. بنابراین قطر قرنیه شما قطر لنز تماسی شما را تعیین می کند. اگر لنزها از قطر کافی برخوردار نباشند، بخشی از نوری که وارد چشم شما می شود توسط دو لنز (لنز تماسی و لنز چشم شما) متمرکز شده و بخشی از نور فقط توسط یک لنز (چشم شما) متمرکز می شود که منجر به تیرگی و تحریف خواهد شد.

ارزیابی دید لنزهای تماسی چیست؟

معاینه معمول چشم شامل چندین روش است که برای تعیین شکل، حدت بینایی و سلامتی چشم شما انجام می شود. اگرچه این آزمایشات بسته به ترجیحات پزشکان چشم شما به دستورات مختلفی انجام می شود، اما معمولاً شامل یک توپوگرافی قرنیه، آزمایش گلوکوم، رتینوسکوپی، آزمایش انکسار، تست جلد و اتساع مردمک به دنبال آن یک آزمایش لامپ شکافی انجام می شود.

چگونه می دانید لنز تماسی متناسب است؟

بعد از اندازه گیری چشم شما برای لنزهای تماسی، پزشک باید مشخص کند از چه لنزهایی، منحنی پایه و قطر استفاده می کند تا از بهترین دید، راحتی و سلامتی چشم استفاده کند. پزشک، لنزهای تماسی را روی چشم ها قرار می دهد و با استفاده از بیومایکروسکوپ، آنها را معاینه می کند تا تشخیص دهد که آیا لنزهای تماسی به طور صحیح در چشم قرار دارند یا خیر.

لنزهای تماسی نرم

لنزهای تماسی نرم باید بر روی قرنیه متمرکز شوند و هر بار که چشم پلک میزند، حدود یک تا دو میلی متر حرکت کنند. اگر لنز تماسی با هر پلک زدن حرکت نکند، می تواند باعث از بین رفتن اکسیژن به بافت قرنیه شود. با گذشت زمان این امر باعث تورم قرنیه (ادم) و کاهش احتمالی حدت بینایی خواهد شد. اگر لنزهای تماسی بیش از حد حرکت کنند، این می تواند باعث تحریک یا التهاب شود و معمولاً هنگام احساس چشم ناراحت کننده است.

لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز

لنزهای تماسی با نفوذ گاز باید بعد از پلک زدن روی قرنیه قرار گیرند. هر زمان که چشم پلک زد، لنزها باید دو تا سه میلی متر حرکت کنند. برای اطمینان از تبادل مداوم اشک پس از هر بار پلک زدن، یک رنگ مخصوص روی چشم قرار داده شده است. لنز تماسی قابل نفوذ با گاز که به خوبی مناسب نیست می تواند باعث ایجاد زخم قرنیه شود.

با گذشت زمان لنزهای تماسی اولیه تجویز شده برای اطمینان از سلامت قرنیه نیاز به تغییر دارند. به همین دلیل لنزهای تماسی باید سالانه مورد ارزیابی قرار گیرند تا مشخص شود آیا لنزها به درستی مناسب هستند یا خیر.

من نمی توانم چیزی در نزدیکی چشم خود نگهدارم، آیا می توانم همیشه از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

این نگرانی توسط تعدادی از بیماران ابراز شده است، اما با آموزش و تمرین مناسب می توانید یاد بگیرید که بر این مهار غلبه کنید. هنگامی که هر چیزی به چشم نزدیک شود، چشم دچار “دفاع طبیعی” می شود که منجر به بسته شدن غیر ارادی پلک می شود. با آموزش می توان این واکنش غیر ارادی را کنترل کرد.

ابتدا به شما یاد می دهیم که فقط با انگشت خود چشم را لمس کنید. ما از شما می خواهیم تا قبل از وارد کردن لنزهای تماسی، در مقابل آینه تمرین کنید و به وجود چیزی در چشم خود عادت کنید.

هنگامی که شما به این امر عادت کردید، ما با شما همکاری می کنیم تا برای اولین بار یک لنز تماسی را در چشم خود قرار دهید. در این شرایط کنترل شده شما به سرعت با قرار دادن لنزهای تماسی در چشم خود احساس راحتی خواهید کرد.

آیا لنزهای تماسی می توانند پیرچشمی را درمان کنند؟

بله، اگر این لنزهای تماسی دوکانونی یا چند کانونی امروزی باشند. طراحی لنزهای تماسی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد برای مبتلایان به پیرچشمی الگوی دو قطبی متمرکز است. در این نوع لنزهای تماسی، درمان نزدیک بینی در یک دایره کوچک در مرکز لنز قرار دارد که توسط یک دایره بسیار بزرگتر حاوی درمان دوربینی احاطه شده است. از طرف دیگر، تصحیح مسافت را می توان در مرکز قرار داد، با تجویز نسخه نزدیک بینی. لنزهای تماسی می توانند دید خوبی برای بینابینی فراهم آورند.

آیا لنزهای تماسی می توانند آستیگماتیسم را درمان کنند؟

سالها قبل این واقعیت نداشت اما پیشرفت در فن آوری های لنزهای تماسی بدان معنی است که آستیگماتیسم را می توان نه تنها با عینک ها بلکه با لنزهای تماسی درمان کرد. بسیاری از افراد مبتلا به آستیگماتیسم معتقدند که فقط لنزهای تماسی با گاز سفت و سخت (RGP) می توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند، اما این واقعیت نیز دیگر صادق نیست. در حال حاضر طراحی لنزهای نرم به نام لنزهای تماسی توریک وجود دارد که می توانند آستیگماتیسم را درمان کنند و همچنین در صورت نیاز می تواند نسخه ای برای درمان نزدیک بینی یا دوربینی باشد. اگرچه لنزهای توریک نرم برای بسیاری از افراد به خوبی کار می کند، اما اگر به آستیگماتیسم شدید مبتلا هستید، با لنزهای تماسی RGP یا عینک بهتر عمل خواهید کرد.

آیا لنزهای تماسی دو کانونی برای پیرچشمی مناسبند؟

لنزهای دوکانونی معمولاً برای آن دسته از افرادی که پیرچشمی دارند تجویز می شود. لنزهای تماسی دو کانونی در همه نوع، RGP، یکبار مصرف، تعویض مکرر یا حتی سایش روزانه وجود دارد. مانند عینک، لنزهای تماسی دو کانونی در یک لنز دو قدرت دارند: یکی برای نزدیک و دیگری برای دور. طرح های مختلف لنز از جمله کره، کنسانتره و ترجمه شده وجود دارد. لنزهای ترجمه شده قدرت تقریبی در پایین لنز را دارند که مسطح است بنابراین از چرخش آن هنگام پلک زدن جلوگیری می کند.

لنزهای متحد المرکز دارای یک حلقه داخلی و یک حلقه بیرونی هستند که هر یک می تواند برای دور یا نزدیک مناسب باشد. طرح کره ای هر دو نسخه بسیار نزدیک به مرکز لنز است. با لنزهای تماسی مترقی، فاصله و حلقه های نزدیک در لبه های آنها با هم مخلوط می شوند تا انتقال را نرم کنند. این برای پیش پرده های خفیف موثر است.

تفاوت بین لنزهای تماسی روزانه، فصلی و لنزهای یکبار مصرف چیست؟

اصطلاحات روزانه و مصرف بیشتر به مدت زمانی که می توانید لنز تماسی استفاده کنید، اشاره دارد. اگر یک لنز تماسی روزانهاستفاده کرده باشید، باید قبل از خواب، آن را از چشم خود بردارید. شما نمی توانید با آنها در چشم خود بخوابید. اما میتوانید در هنگام خواب از لنزهای تماسی با ساییدگی طولانی استفاده کنید. لنزهای تماسی با سایش طولانی مدت زمان متفاوتی دارند که می توانند بطور مداوم استفاده شوند، معمولاً ۷ روز یا ۳۰ روز.

لنزهای یکبار مصرف، جایگزینی مناسبی برای آن دسته از افرادی است که وقت تمیز کردن و نگهداری از لنزهای خود را ندارند. اصطلاح یکبار مصرف به لنزهای تماسی گفته می شود که در ابتدای روز روی جشم ذاشته می شود و در پایان شب از چشم برداشته و دور انداخت می شوند.

لنزهای دو هفته ای، حداقل هر دو هفته یکبار نیاز به تعویض دارند. تعیین وزن روزانه، هفتگی و ۱۴ روزه (دو هفتگی) برای لنزهای یکبار مصرف رایج است. لنزهای جایگزین مکرر بسته به مارک معمولاً ماهانه یا سه ماهه تعویض می شوند.

آیا می توانم لنزهای خود را از پشت چشم خود گم کنم؟

نه. غشای بافتی به نام ملتحمه از بروز این امر جلوگیری می کند. ملتحمه متصل به دیواره های جانبی چشم و پلک، از جلوگیری “از بین رفتن هر چیزی در پشت چشم” جلوگیری می کند. حتی اگر شما نمی توانید یک لنز را از دست دهید، گاهی اوقات به نظر می رسد که لنزها در زیر پلک حرکت می کنند و مکان یابی آنها دشوار می شود..

آیا همه می توانند از لنزهای تماسی استفاده کند؟

نه، همه کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی نیستند. علاوه بر دلایل پزشکی، عوامل محیطی، هزینه ای و مناسب بودن نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. شرایط پزشکی از قبیل نوع یا شدت مشکلات بینایی، شکل چشم، بی نظمی قرنیه، خشکی چشم، حساسیت و برخی از اختلالات پزشکی مانند دیابت یا گلوکوم وجود دارد که شما را به عنوان کاندیدای نامناسب لنزهای تماسی انتخاب می کند.

ملاحظات دیگر عبارتند از: امکان دستکاری لنزهای تماسی و عوامل محیطی مانند کار کردن در جو بسیار خشک یا بادی یا جایی که گرد و غبار زیادی در هوا وجود دارد، همچنین استفاده از لنز را دشوار می کند.

ممکن است کودکان نابالغ کاندیداهای خوبی نباشند، زیرا استفاده از لنزهای تماسی نیاز به رعایت دستورالعمل های خاص در مورد چند ساعت استفاده آنها و نحوه تمیز کردن، کنترل و نگهداری آنها دارد. رعایت نکردن دستورالعمل، مصرف کننده را در معرض آسیب دیدگی و عفونت قرار می دهد.
در آخر هزینه زیادی را پیش روی مصرف کننده قرار می دهد.

معمولاً لنزهای تماسی از عینک گران تر هستند. یک جفت عینک می تواند سالها استفاده شود، اما لنزهای تماسی باید بیشتر تعویض شوند. لنزهای تماسی باید در فواصل منظم ضد عفونی شوند و به محلول های مخصوص و تجهیزات نیاز دارند که به هزینه مالکیت می افزاید. بنابراین با توجه به همه این عوامل، آیا شما کاندیدای خوبی برای لنزهای تماسی هستید؟

شنیده ام که لنزهای تماسی من به عنوان لنزهای RGP نامیده می شوند. لنزهای RGP به چه معنی است؟

RGP مخفف Rigid Gas Permeable است. این لنزهای مدرن از لنزهای تماسی اصلی هستند. معرفی شده در دهه ۱۹۸۰، RGP یک فناوری لنز تماسی نسبتاً جدید است. آنها حتی بیشتر از لنزهای تماسی نرم، در برابر اکسیژن قابل نفوذ هستند و به اکسیژن اجازه می دهند تا به چشم برسد و بنابراین راحتی بیشتری را ارائه می دهد. آنها بینایی بهتری دارند، بسیار بادوام هستند، تمیز کردن آن آسان است و به دلیل اینکه آب ندارند، لیپیدها (چربی ها) جذب نمی شوند و پروتئین را به روشی که لنزهای تماسی نرم انجام می دهند، جذب می کنند.

این لنزهای تماسی برای مبتلایان به آستیگماتیسم و پیرچشمی کاملاً مفید هستند زیرا طبیعت سفت و محکم لنز باعث افزایش حدت می شود. آنها همچنین یک ماده عالی برای لنزهای تماسی دوکانونی تهیه می کنند. نکته منفی این است که آنها بر خلاف لنزهای تماسی نرم نیاز به یک دوره تنظیم دارند.

آیا می توانم لوازم آرایشی را هنگام استفاده از لنزهای تماسی خود استفاده کنم؟

لنزهای تماسی باید قبل از استفاده از هرگونه مواد آرایشی روی چشم قرار بگیرند. همیشه مهم است که دست ها با صابون بدون روغن تمیز شوند. در پایان روز ابتدا لنزهای تماسی را قبل از پاک کردن آرایش جدا کنید. هرگز از آرایش روغنی در نزدیکی چشم خود استفاده نکنید، زیرا گرمای بدن شما آن را ذوب می کند. از خط چشم مایع یا پودری خودداری کنید، بنابراین نزدیک به چشم، پوسته پوسته شدن یک خطر واقعی است. اگر از خط چشم استفاده می کنید، فقط از خط چشم بالای مژه استفاده کنید.

چرا وقتی از کامپیوتر استفاده می کنم یا زیاد می خوانم، چشمانم خشک می شود؟

در حالی که با رایانه کار می کنید و یا برای مدت طولانی مطالعه می کنید، مردم تمایل به پلک زدن کمتر از حالت عادی دارند. به همین دلیل ممکن است چشم شما خشک شود و لنزهای تماسی شما ناراحت کننده شوند. توصیه می شود قبل از شروع کار بر روی رایانه و در صورت نیاز بعد از آن، یک عامل خیس کننده مجدد (قطره چشم) به هر چشم القا کنید. به یاد داشته باشید که اغلب پلک بزنید و به خودتان استراحت های مکرر دهید تا بتوانید خشکی چشم خود را کاهش دهید.

آلرژی چگونه روی لنزهای تماسی تأثیر می گذارد؟

لنزهای تماسی باعث آلرژی چشم می شوند. این امر به این دلیل است که لنزهای تماسی مانند اسفنج عمل می کنند و به جای اینکه آنها در اثر اشک شسته شوند، حساسیت های چشم را در لنزهای تماسی نگه می دارند. اگر به دلیل محیط از آلرژی چشم رنج می برید، توصیه می شود در مواقعی که چشم شما مخصوصاً آزار دهنده است، عینک خود را استفاده کنید. برای کاهش ناراحتی ممکن است از قطره های چشم نسخه ای نیز استفاده شود.
گاهی اوقات ممکن است آلرژی نسبت به محلول های تمیزکننده لنزها ایجاد شود. اگر احساس می کنید لنزهای تماسی شما ناراحت کننده است، لطفاً به ما اطلاع دهید تا بتوانیم مشکل را تعیین کنیم.

اگر چشمانم قرمز است، باید لنزهای خود را باستفاده کنم؟

چشم قرمز در اثر تحریک، عفونت، آسیب یا حساسیت ایجاد می شود. در صورت وجود چشم قرمز لنزها باید بلافاصله برداشته شوند. نگه داشتن لنزهای تماسی در چشم ممکن است این وضعیت را بدتر کند. به همین دلیل مهم است که یک جفت عینک در نسخه فعلی داشته باشید.

چگونه می توانم از لنزهای تماسی خود مراقبت کنم؟

از آنجا که لنزهای تماسی برای شما راحت تر و آشنا تر هستند، در مورد مراقبت از لنزها آسان تر عمل می کنید. شستن دستان قبل از برداشتن و گذاشتن لنز برای تمیز کردن آنها بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع بیماران قبل از گذاشتن و یا بعد از برداشتن لنزها، لنزهای تماسی را به درستی شستشو نمی دهند. اکنون محلول های مراقبت از لنزها به شما توصیه می کنند که لنزها را به مدت ۱۰ ثانیه از هر طرف مالش دهید تا باکتری ها و رسوبات از بین بروند.

همچنین مهم است که روزانه محلول قدیمی را دور بیندازید. محفظه لنز را کاملا بشویید و بگذارید با هوای محیط خشک شود. برای نگهداری لنزهای تماسی خود از بزاق و شیر آب استفاده نکنید. برای ضد عفونی کردن لنزهای خود از محلول شور استفاده نکنید که به اندازه کافی قوی نباشد. یادآوری این نکته ضروری است که در صورت عدم مراقبت صحیح از لنزها، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود.

در نهایت، دوستان عزیزم ما به شما از انحنا و قطر لنزهای تماسی و نحوه نگهداری از لنزهای تماسی را توضیح دادیم، در آخر شما بایستی پس از خرید هر نوع از لنزهای تماسی، به بهداشت و اصول نگهداری از لنزهای تماسی توجه جامعی داشته باشید زیرا ممکن است عدم توجه به این موارد، باعث ایجاد عفونت های چشمی و کراتیت شود که می تواند خطرات بسیار شدیدتری را ایجاد کند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب