سارا نصری 08 بهمن ماه 1398 810

موارد جالب برای لنزهای تماسی

آیا می دانید از لنزهای تماسی فقط برای تصحیح دید استفاده نمی شود؟ بسیاری از کاربردهای ویژه لنزهای تماسی وجود دارد، برخی از آنها کاملاً تعجب آور هستند!

۱٫ آرایشی و بهداشتی

اخیراً یک بیمار را دیدم که دچار زخم قرنیه شده و چشم کور نشده است. او از نحوه نگاه چشم به خصوص در عکس ها ناراحت بود، بنابراین تعجب می کرد که آیا کاری می تواند برای بهبود خود انجام دهد! همه ما لنزهای تماسی رنگی آرایشی و زیبایی را مشاهده کرده ایم، اما اگر فقط یک چشم “طبیعی” بخواهید چه می کنید؟ خوب، لنزهای تماسی پروتز جواب می دهند.

من تصمیم گرفتم که بیمارم را با یک لنز تماسی پروتز نرم رنگ شده با یک مردمک سیاه درمان کنم. نتیجه کاملاً چشمگیر است! عکس های قبل و بعد را بررسی کنید.

قبل از لنز پروتز


بعد از لنز پروتز


۲٫ درمانی

لنزهای تماسی معمولاً به عنوان بانداژ یا موانع برای افرادی که از مشکلات مکرر قرنیه رنج می برند، استفاده می شود. لنزهای تماسی از سطح چشم محافظت می كنند و از خراشیدگی، ساییدگی و حتی عفونت های فرصت طلب جلوگیری می كنند.

لنزهای تماسی همچنین می توانند به عنوان ابزاری برای توانبخشی سطح چشم در بیماری سطح چشم، به ویژه خشکی شدید عمل کنند. خشکی چشم یک مشکل بسیار شایع در بین جمعیت گسترده است. خشکی خفیف تا شدید معمولاً با موفقیت در روانکاری قطرات چشم، کمپرس گرم، ماساژ پلک و تغییر در رژیم غذایی درمان می شود.

با این وجود، خشکی شدید چشم با مشکلات سلامتی همراه است و می تواند بسیار ناتوان کننده باشد زیرا علائم کاملاً قابل توجه هستند. در موارد خشکی شدید چشم که اغلب با شرایط خود ایمنی مانند سندرم سوژرن و بیماری گریوز همراه است، لنزهای تماسی با بانداژ می توانند به افزایش راحتی بیمار کمک کند.

۳٫ تحویل دارو

قطره چشم شایعترین روش تحویل داروهای درمانی به چشم است که ۹۰٪ از کل داروهای چشمی را تشکیل می دهد. با این حال، قطره چشم در واقع به میزان قابل توجهی ناکارآمد است زیرا مدت زمان کوتاهی در چشم وجود دارد که محدود کننده میزان جذب داروی چشم است.

از آنجا که دارو از مجاری اشک و به سرعت از چشم تخلیه می شود، می توان داروی ناخواسته را به صورت سیستماتیک جذب کرد. این امر احتمال بروز عوارض جانبی سیستماتیک را افزایش می دهد. داروهای آغشته به لنزهای تماسی به آرامی در چشم آزاد می شوند که میزان جذب بهتر و در نتیجه اثربخشی دارو را نشان می دهد.

این فناوری می تواند در داروهای گلوکوم و همچنین داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیکی کاربرد داشته باشد.

کلام آخر

لنزهای تماسی می توانند در بسیاری از روش های “غیر سنتی” به دلایل زیبایی، درمانی و حتی استفاده از دارو، فقط برای تصحیح بینایی استفاده شوند. اما بسیاری از افراد از لنزهای تماسی رنگی جهت زیبایی علاوه بر درمانی هم استفاده می کنند. لنزهای درمانی همچنین می توانند بیماری های انکساری را هم درمان کنند و دید بسیار واضحی به شما ارائه دهند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب