سارا نصری 19 فروردین ماه 1399 1,538

موارد معاینات چشم توسط پزشک

همه به یاد دارند که “E” بزرگ را در مطب پزشک چشم مشاهده می کنند. اما اگر چند سال از مراجعه به مطب پزشک نگذشته باشد، ممکن است سؤالاتی در مورد این روند وجود داشته باشد. بگذارید درباره آنچه انتظار دارید در آزمون چشم شما صحبت کنیم.

معاینه چشم چیست؟

معاینات چشم بخش مهمی از نگهداری روزمره بدن است. این روش های بدون درد به تشخیص زودهنگام بیماری های چشمی کمک می کند، باعث ایجاد بینایی واضح تر و در بعضی موارد لنزهای تماسی جدید می شود. آنها همچنین به شما فرصتی می دهند تا با پزشک خود درمورد مسائل مربوط به سلامت چشم صحبت کنید.

امتحانات چشم فقط برای افرادی نیست که می خواهند عینک استفاده کنند. معاینات چشم به پزشکان اجازه می دهد برای لنزهای تماسی نیز مواردی را توصیه کنند. متخصصان مراقبت از چشم اطلاعات موثقی در مورد مراقبت از چشم ارائه می دهند و می توانند تظاهرات اساسی در مورد نحوه استفاده و مراقبت از لنزهای تماسی شما ارائه دهند.

چه امتحانی را باید در آزمون چشم انتظار داشته باشم؟

پزشکان چشم معمولاً به عنوان بخشی از معاینه سلامت چشم، یک سری آزمایشات معمول را انجام می دهند. در اینجا توضیح مختصری برای هرکدام ارائه شده است.

تست حدت بینایی

تست کوررنگی

تست درک عمق

تست عضلات

تست مردمک

تجمع خودکار

رتینوسکوپی

تست فشار چشم (تنومتری)

تست انکسار

معاینه با اسلیت لامپ

تست میدان دید

اتساع مردمک

تماس با لنز و ارزیابی

۱- تست حدت بینایی

این آزمایشات متداول در اکثر امتحانات چشم انجام می شود. بیشتر افراد نمودار “Snellen” را به عنوان نمونه با “E” بزرگ در بالا می شناسند. این ابزار تعیین می کند که چقدر شخص قادر به دیدن است، که از آن به عنوان حدت بینایی نیز یاد می شود. این توانایی آنها را در خواندن حروف بدون سنجیدن از فاصله ۲۰ فوت آزمایش می کند. کسانی که بینایی طبیعی دارند ۲۰/۲۰ می باشد.

۲- آزمایش کوررنگی

این آزمایش توانایی شما در تشخیص تفاوت های ظریف رنگ را مشخص می کند و به تشخیص نقص های ارثی رنگی کمک می کند. این آزمایش همچنین می تواند مشکلات سلامتی چشم را که ممکن است بر بینایی رنگ تأثیر بگذارد، تشخیص دهد.

۳- تست درک عمق

این تست کلیشه یا درک عمق شما را اندازه گیری می کند. این روند معمولاً شامل مشاهده تصاویر ساخته شده از نقاط یا تصاویر، گاهی اوقات از طریق عینک مخصوص است. این تعیین می کند که چگونه شخص می تواند در سه بعد ببیند. همچنین به تشخیص بیماری های چشمی مانند آمبلیوپی، استرابیسم و… کمک می کند.

۴- تست عضلات

این آزمایش به شما امکان می دهد تا پزشک معلوم کند چقدر چشمان شما با هم خوب کار می کنند و آیا عدم تعادل عضلانی وجود دارد که ممکن است باعث شود یک یا هر دو چشم بخواهند مستقیم نشوند.

همچنین با آزمایش عضلات، اطمینان حاصل می شود که تمام عضلات چشم و اعصاب به خوبی در کنار هم کار می کنند. آزمایش عضلات چشم به ابزارهای بسیار کمی نیاز دارد. پزشک از شما می خواهد که یک شی را در شش موقعیت مختلف دنبال کنید و ضعف در عضلات را نشان می دهید.

۵- تست مردمک

آزمایش مردمک ها معمولاً با یک نور فلاش کوچک انجام می شود. متخصص مراقبت از چشم در هر لحظه یک چراغ قوه را درخشان می کند و به دنبال اتساع و انقباض مردمک است.

۶- رتینوسکوپی

این آزمایش همچنین به پزشک کمک می کند تا با اندازه گیری چه لنزهایی برای تمرکز کامل نور در پشت چشم را تعیین کند.

۷- تست فشار چشم (سنجش سنجی)

فشار داخل چشم شما برای اندازه گیری بسیار مهم است، زیرا فشارهای زیاد می تواند یکی از عوامل خطرزای گلوکوم، یک وضعیت بالقوه کوری چشم باشد. فشار چشم از چندین روش مختلف اندازه گیری می شود.

پزشکان گاهی اوقات از یک وسیله کامپیوتری استفاده می کنند که پف هوای ملایمی را در چشم فرو می کند. همچنین فشار را می توان با دستگاه های دستی دیگری که به آرامی سطح چشم را لمس می کنند، اندازه گیری کرد. پزشک همچنین ممکن است از ابزاری استفاده کند که به میکروسکوپ متصل شده و از رنگ آن در چشم و یک نور آبی استفاده کند.

۸- انکسار

آزمایش انکسار، تجویز ایده آل را برای شما تعیین می کند. در طی این آزمون، شما چیزی را برای دیدن (معمولاً نمودار E یا چیزی مشابه) به شما داده می شود و از شما خواسته می شود بهترین دید را از یک سری گزینه ها تعیین کنید. شما از طریق فوروپتور نگاه می کنید و در هر زمان بین دو لنز تصمیم می گیرید.

این بخشی از امتحان است که می توانید بارها و بارها “یک یا دو” و “سه یا چهار” را بشنوید. متخصص مراقبت از چشم از گزینه های شما استفاده می کند تا تشخیص دهد که در صورت وجود به چه نسخه ای نیاز دارید.

۹- معاینه با اسلیت لامپ

پزشک شما از یک میکروسکوپ با قدرت بالا به نام اسلیت لامپ استفاده خواهد کرد تا ساختارهای بیرونی چشم تحت بزرگنمایی را به طور کامل بررسی کند. پزشک همچنین از یک لنز قوی برای تمرکز بر ساختارهای داخل چشم استفاده خواهد کرد. در طی این آزمایش، شما به راحتی می توانید چانه خود را بر روی جای چانه اسلیت لامپ قرار دهید در حالی که پزشک چراغ روشنایی را به سمت چشم شما می درخشاند.

۱۰- آزمایش زمینه بصری

این آزمایشات بینایی محیطی شما را اندازه می گیرند. آزمایشات محیطی با استفاده از اینكه شما در یك جهت ثابت به جلو نگاه می كنید، انجام می شود و سپس تصاویر را از پشت و به طرف چشم خود معرفی می كنید. این اندازه گیری می کند که می توانید در لبه های دید خود در هنگام تمرکز روی نقطه ای که مستقیماً روی آن قرار دارد، مشاهده کنید.

تصویر آزمایش همچنین ممکن است با یک ساز خودکار انجام شود که چراغها یا اهداف دیگری را ارائه می دهد و از شما می خواهد وقتی که آنها را مانند یک بازی ویدیویی می بینید روی یک دکمه کلیک کنید آزمایشات محیطی می تواند به کشف آسیب گلوکوم و همچنین مشکلات عصبی کمک کند.

۱۱- اتساع مردمک

به منظور ایجاد دید وسیع تر به قسمت داخلی چشم، پزشک شما به احتمال زیاد نیاز به ایجاد قطره هایی دارد که اندازه مردمک را بزرگ می کند. حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا قطره ها کار کنند، سپس پزشک ساختارهای داخل چشم را با میکروسکوپ مخصوص هدست نصب شده و با اسلیت لامپ بررسی می کند.

اتساع مردمک تمرکز در فواصل نزدیک را کمی سخت تر خواهد کرد و شما را نسبت به نور روشن حساس تر می کند، اما یک آزمایش بسیار مهم برای ارائه یک بررسی دقیق از سلامت چشم است.

۱۲- آزمایش های دیگر

بسته به یافته های معاینه، پزشک ممکن است دستور آزمایش بیشتر مانند عکس از داخل چشم شما، اسکن تصاویر از لایه های شبکیه یا سایر آزمایش های تشخیصی را در صورت لزوم انجام دهد.

۱۳- اتصالات و ارزیابی لنزها

لنزهای تماسی با اشکال، اندازه و مواد مختلفی ارائه می شوند. برای افرادی که علاقه به لنزهای تماسی دارند، پزشک باید اندازه گیری های اضافی را انجام دهد تا مطمئن شود کدام لنزها بر روی چشم شما مناسب است. این امر معمولاً شامل قرار دادن لنز روی چشم و ارزیابی نحوه قرارگیری لنز بر روی سطح چشم و حرکت با یک چشمک می باشد.

ارزیابی لنزهای تماسی حتی اگر سالهاست که لنزهای تماسی استفاده می کنید از اهمیت زیادی برخوردار است تا مطمئن شوید که لنزها هنوز هم سلامت بهینه چشم را ارائه می دهند.

پس از یافتن این اندازه گیری ها، پارامترهای دیگر لنز تماسی (مانند توان) با آزمایش انکسار اندازه گیری می شوند.

چه کسی به معاینه چشم (و هر چند وقت یکبار) نیاز دارد؟

برای همه مهم است که چشمان خود را بررسی کنند، اما دستورالعمل هایی درمورد اینکه چه مدت این اتفاق باید رخ دهد وجود دارد. کودکان در ۶ ماهگی و دوباره در ۳ سالگی و سپس قبل از شروع مدرسه به اولین امتحان خود نیاز خواهند داشت.

معاینه چشم می تواند یک تجربه سرگرم کننده برای کودکان باشد. کودکان در سن مدرسه باید هر سال معاینه چشم داشته باشند زیرا در این زمان سازنده چشم به سرعت رشد می کند و نسخه ها می توانند به سرعت تغییر کنند.

بزرگسالانی که دارای مشکلات خانوادگی یا شخصی از مشکلات چشمی هستند، باید به طور مرتب معاینات چشم را انجام دهند. اگر سابقه مشکلات چشم وجود نداشته باشد، بزرگسالان بین ۲۰ تا ۴۰ سال باید در صورت لزوم یک معاینه معمول برای چشم انجام دهند.

آکادمی چشم پزشکی آمریکا اظهار داشت که بزرگسالان فاقد علائم یا عوامل خطر بیماری چشم باید در سن ۴۰ سالگی ارزیابی جامع بینایی از چشم را دریافت کنند. افراد فاقد عوامل خطر در سنین ۵۵ تا ۶۴ سال باید هر ۱ تا ۳ سال توسط پزشک معاینه و چشم مورد معاینه قرار گیرند.

در پایان

معاینات چشم با پزشک چشم به شما در حفظ سلامت چشم و بینایی هر چه بیشتر کمک می کند. آنها می توانند بسیاری از بیماری های چشم مانند گلوکوم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کشف کنند و حتی می توانند مشکلات سلامت سیستمی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سکته مغزی را نیز تشخیص دهند. بسیاری از این موارد هنگام کشف سریع قابل درمان هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب