مجله الکترونیکی دیالنز 16 مهر ماه 1400 585

مکمل های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

با شروع پاندمی کرونا و تبلیغات مداوم انواع داروها و ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی، نقش مهم سیستم ایمنی در بدن برای اکثر ما پررنگ شده است. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با مکمل های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید .

آشنایی با سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن شبکه ای پیچیده می باشد که از سلول ها، ارگان ها و بافت های مختلفی تشکیل شده است. وقتی یک عامل عفونت زا مثل ویروس یا باکتری وارد بدن می شوند، اعضای مختلف این شبکه با هم متحد شده و از بدن شما در برابر عامل عفونی دفاع می کنند.

زمانی که یک جرم خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها، سموم یا سلول های سرطانی برای اولین مرتبه وارد بدن می شوند، آنتی ژن سطحی آن ها توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی می شود. سپس سیستم ایمنی شروع به تولید پروتئین هایی به نام آنتی بادی و سایر سلول ها جهت از بین بردن آن ها می کند. اما دفعات بعدی که این جرم های خارجی وارد بدن می شوند، سیستم ایمنی سریع تر آن ها را به خاطر آورده و آنتی بادی های مناسب جهت ازبین بردن آن ها را سریع آماده می کند.

سیستم دفاعی بدن چرا ضعیف می شود؟

داشتن سیستم دفاعی ضعیف، شما در معرض ابتلا به بیماری شدیدتر قرار می دهد. اما سیستم ایمنی بدن چرا ضعیف می شود؟ عوامل و داروهای متعددی می توانند منجر به تضعیف سیستم دفاعی بدن شوند. نقص های ژنتیکی نیز می توانند یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن باشند. مصرف طولانی مدت کورتون، نوشیدنی های الکلی، سوءتغذیه، سیگار، خواب ناکافی، اضطراب، کمبود ویتامین دی، ابتلا به ایدز، بالا رفتن سن و بسیاری داروهای دیگر می توانند منجر به ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن شوند.

راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی

اولین خط دفاعی و تقویتی سیستم ایمنی، داشتن یک سبک زندگی سالم است. در وهله اول باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا سیستم ایمنی شما قوی و سالم باقی بماند و همچنین باید راهکارهای زیر را نیز در پیش بگیرید

-سیگار نکشید.

- از میوه و سبزیجات زیادی در رژیم غذایی استفاده کنید.

-به طور منظم ورزش کنید.

-وزن خود را متعادل نگه دارید.

-مصرف الکل را ترک کنید.

-خواب کافی داشته باشید.

-از عواملی که احتمال عفونت را در بدن بالا می برند، دوری کنید.

-دستان خود را مرتب بشویید.

-گوشت ها را کامل بپزید.

-استرس خود را به حداقل برسانید

مکمل‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

در ادامه مکمل‌هایی را معرفی می‌کنیم که به عنوان تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی شناخته می‌شوند.

1- مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن

محبوب‌ترین مکملی که برای پیشگیری از عفونت‌ها و مقابله با آن‌ها مصرف می‌شود ویتامین C است و شاید دلیل این محبوبیت نقش مهمی است که این ویتامین در سلامت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین به بهبود عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی کمک می‌کند و توانایی آن‌ها در مقابله با عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین بدن برای فرایند طبیعی مرگ یاخته به ویتامین C نیاز دارد. در این فرایند سلول‌های قدیمی پاکسازی می‌شوند و سلول‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. فرایند طبیعی مرگ یاخته فرایندی است که باعث حفظ سلامت سیستم ایمنی می‌شود.

همچنین ویتامین C عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد و به شکلی مؤثر از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های واکنش‌پذیری هستند که تجمع آن‌ها در بدن باعث استرس اکسیداتیو می‌شود. استرس اکسیداتیو می‌تواند سلامت سیستم ایمنی را با مشکل مواجه کند و باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

2- مصرف زینک(روی)برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زینک یک ماده‌ی معدنی است که در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن نقش اساسی دارد. به همین دلیل بسیاری از مکمل‌های دارویی و بعضی از داروها حاوی زینک هستند. سلول‌های سیستم ایمنی برای رشد و ارتباط بین سلولی به زینک نیاز دارند.

زینک نقش مهمی در واکنش التهابی ایفا می‌کند، به طور ویژه از سد خونی مغزی (BBB) محافظت می‌کند و به جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زای خارجی کمک می‌کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف مکمل‌های حاوی زینک نه تنها از ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی پیشگیری می‌کند، بلکه در افراد مبتلا به این بیماری‌ها مدت بیماری را هم کاهش می‌دهد. به علاوه اینکه اثر ضدویروسی هم دارد.

اگر مصرف روزانه‌ی زینک از ۴۰ میلی‌گرم تجاوز نکند، مصرف آن در طولانی‌مدت برای بزرگ‌سالان سالم معمولاً بی‌خطر است. مصرف دوزهای بیشتر می‌تواند با جذب مس تداخل داشته باشد و این تداخل خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

3-مصرف ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که سیستم ایمنی برای سالم ماندن و داشتن عملکرد مطلوب به آن نیاز دارد. ویتامین D باعث می‌شود مونوسیت‌ها و ماکروفاژها در مقابله با عوامل بیماری‌زا مؤثرتر عمل کنند. مونوسیت‌ها و ماکروفاژها دو نوع مختلف از گلبول‌های سفید خون هستند که بخش مهمی از عملکرد دفاعی سیستم ایمنی را بر عهده دارند. همچنین ویتامین D التهاب را کاهش می‌دهد و از این طریق به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا واکنش‌های بهتری نشان دهد.

بسیاری از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند و کمبود این ویتامین مهم می‌تواند روی عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد. در حقیقت، سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلوانزا و آسم آلرژیک در ارتباط است.

میزان نیاز روزانه‌ی افراد به ویتامین D، به سطح ویتامین D موجود در خون بستگی دارد؛ برای بیشتر افراد بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ واحد در روز کافی است.

4- ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B مانند پیریدوکسین (B6) و کوبالامین (B12) نقش مهمی در بهبود واکنش‌های سیستم ایمنی دارند. کمبود این ویتامین‌ها که در بیشتر بزرگ‌سالان مشاهده می‌شود، می‌تواند سلامت سیستم ایمنی را با مشکل مواجه کند.

5- سلنیوم و تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیوم یک ماده‌ی معدنی است که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی ضروری است. پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده‌اند نشان می‌دهند مکمل‌های حاوی سلنیوم می‌توانند توانایی سیستم ایمنی در مقابله با گونه‌های مختلف ویروس‌ آنفلوانزا مانند H1N1 را افزایش دهند.

نکات پایانی

مکمل‌های زیادی در بازار عرضه می‌شوند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت آن کمک کنند. برای نمونه، مکمل‌های حاوی زینک، ویتامین C یا ویتامین D به عنوان مکمل‌های تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی شناخته می‌شوند و پژوهش‌های علمی هم تأثیرات مفید آن‌ها را تأیید می‌کنند.

در حالی که این مکمل‌ها می‌توانند فوایدی برای سیستم ایمنی داشته باشند اما نمی‌توانند جایگزین سبک زندگی سالم باشند و نباید از آن‌ها به عنوان یک جایگزین استفاده کرد. رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی، خواب کافی، ورزش منظم و ترک سیگار بعضی از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ سلامت سیستم ایمنی هستند و خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.

اگر تصمیم دارید از مکمل‌های تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده کنید، در مرحله‌ی اول با پزشک مشورت کنید چرا که ممکن است بعضی از مکمل‌ها با بعضی از داروها تداخل داشته باشند یا اینکه برای همه‌ی افراد مناسب نباشند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب