سارا نصری 30 دی ماه 1398 3,516

نحوه تمیز کردن محفظه لنز تماسی

روش های مختلفی برای ضد عفونی کردن محفظه لنز تماسی پیشنهاد شده است. برخی از آنها برای ضد عفونی كردن محفظه لنزهای تماسی آنها را می جوشانند، با این حال ما به شدت علیه این امر توصیه می كنیم. ما به شما توصیه می كنیم كه محفظه لنز تماسی را با استفاده از محلول لنز موثر، استریل كنید. این مقاله شامل همه چیزهایی است که شما باید در مورد مراقبت از ظروف لنز تماسی خود و همچنین چند بار تغییر در مورد لنز تماسی بدانید.

در کجا می توانم لنزهای تماسی خود را نگهداری کنم؟ 

اگر از لنزهای تماسی ماهانه یا لنز تماسی دو هفتگی یا سالانه استفاده می کنید، استفاده از محفظه لنز تماسی برای نگهداری لنزهای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از برداشتن لنزهای خود در پایان روز از چشم، بایستی بدانید که لنزها در محفظه لنزهای تماسی نگهداری شود تا ایمن بمانند.

چگونه محفظه لنزهای تماسی خود را تمیز کنم؟ 

ابزارهای دستی لنزهای تماسی باید مورد مراقبت ویژه ای قرار گیرند تا از سالم ماندن لنزهای تماسی شما اطمینان حاصل شود. یک سوال محبوب این است که چند بار برای تغییر محلول در محفظه لنزهای تماسی استفاده می شود. اگر ظرف لنزهای تماسی خود را پس از هر بار استفاده صحیح تمیز نکنید، می توانید لنزهای تماسی و چشم خود را از باکتری های مضر در معرض خطر قرار دهید.

این می تواند باعث عفونت چشم و سوزش چشم شود. بنابراین، ما چند مرحله برای شما ذکر کرده ایم تا مطمئن شوید که تجهیزات لنز تماسی خود را به طور صحیح تمیز می کنید:

ظرف لنز تماسی خود را خالی کنید و مطمئن شوید که هیچ محلول لنز تماسی در آن باقی نمانده است.

قسمت داخلی محفظه را با استفاده از یک پارچه تمیز یا انگشت خود تمیز کنید. فقط مطمئن شوید که ابتدا دستان خود را بشویید و مراقب باشید که آنها را به طور کامل با یک حوله بدون پرز خشک کنید.

جالنزی را با محلول چند منظوره تازه بشویید. یک محلول چند منظوره استفاده از لنزهای تماسی را آسان می کند. محلول لنز تماسی Comfi All-in One نه تنها می تواند برای تمیز کردن لنزهای شما مورد استفاده قرار گیرد بلکه شما را از گرفتن خشکی چشم محافظت می کند.

ظرف لنز تماسی خود را روی یک دستمال یا پارچه تمیز تنظیم کنید و اجازه دهید با هوای محیط به طور طبیعی خشک شود.

چند بار باید محفظه لنزهای تماسی خود را تمیز کنم؟ 

شما باید بعد از هر بار استفاده، ظرف لنز تماسی خود را با محلول تازه تمیز کنید تا از انتشار باکتری های مضر جلوگیری کنید. خوشبختانه، اکثر بسته های محلول لنز تماسی چند منظوره با محفظه لنز تماسی همراه هستند که به شما امکان می دهد هر سه ماه بدون هزینه اضافی تعویض کنید.

عدم تمیز کردن و ضد عفونی کردن محفظه لنز تماسی شما می تواند منجر به عفونت های مختلف چشم از جمله کراتیت شود. این یک عفونت قرنیه است و می تواند بسیار دردناک باشد. اگر در چشم خود احساس سوزش دردناک می کنید، حتماً باید به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک متخصص در چشم پزشکی، قادر به تشخیص مشکلات مختلف چشم است. هنگام آزمایش کراتیت، آنها ممکن است یک خراش و شکاف قرنیه را انجام دهند.

آیا می توانم محفظه لنزهای تماسی خود را با آب تمیز کنم؟ 

شما باید از تمیز کردن ظروف لنز تماسی خود با آب خودداری کنید. هر دو آب تصفیه شده و آب شیر می توانند حاوی باکتری هایی باشند که برای چشم مضر است. در مورد خطرات لنزهای تماسی و آب اطلاعات بیشتری کسب کنید. تنها راه برای دستیابی به تمیز بودن بهداشتی و ایمن محفظه لنزهای تماسی شما، با محلول تازه است.

آیا جوشاندن لنزهای تماسی خوب است؟ 

بسیاری از مقالات موجود در اینترنت نشان می دهند که جوشاندن ظرف لنزهای تماسی در آب بی خطر است. این درست نیست و ما اکیداً در برابر این امر توصیه می کنیم. برخی از مقالات پیشنهاد می کنند با اجرای آن از طریق ماشین ظرفشویی، یک لنز تماسی را استریل کنید. این روش همچنین از آب استفاده می کند و بنابراین به دلیل خطر باکتری هایی که احتمالاً باعث عفونت می شوند توصیه نمی شود.

آیا می توانم جالنزی خود را با الکل تمیز کنم؟ 

استفاده از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن محفظه لنزهای تماسی شما توصیه نمی شود. در حالی که الکل اغلب به عنوان یک محلول ضد عفونی کننده تلقی می شود، اما ممکن است حاوی ناخالصی هایی باشد که باکتری ها باقی بمانند. بنابراین به عنوان پاک کننده لنز تماسی توصیه نمی شود.

از کدام محلول لنز تماسی باید برای تمیز کردن جا لنزی استفاده کنم؟ 

فقط محلول های لنز تماسی چند منظوره می توانند از تمیز کردن موثر و ایمن محفظه لنز تماسی خود اطمینان حاصل کنند. این محلول ها می توانند استفاده از لنزهای تماسی را بسیار آسان تر کنند، زیرا این کالاها در یک محصول برای صرفه جویی در وقت و هزینه طراحی شده اند. محلول های مرطوب کننده نمی توانند بهداشت مناسبی را از باکتری ها ارائه دهند. در حالی که محلول پراکسید هیدروژن یک ماده ضد عفونی کننده است، برای جلوگیری از ایجاد صدمه به چشم، باید خنثی شود.

چه مدت می توانم از یک محفظه لنز تماسی استفاده کنم؟ 

توصیه می شود ظرف لنز تماسی خود را هر سه ماه یکبار حتی اگر به نظر برسد سالم و سلامت است، بایستی تعویض شود. دلیل این امر این است که باکتری ها و میکروارگانیسم ها می توانند بیوفیلم تولید کنند.

بیوفیلم ماده ای است که به باکتری ها کمک می کند تا در محلول لنز تماسی از مواد ضد عفونی کننده پنهان شوند. بیوفیلم برای چشم قابل مشاهده نیست به همین دلیل مهم است که هر سه ماه یکبار محفظه لنز خود را تعویض کنید.

در نهایت، با توجه به نکات بالا بایستی پس از خرید لنزهای تماسی، برای بهداشت و مراقبت لنزهای خود اهمیت بسزایی قائل شوید زیرا، چشم یک عضو حساس است که می تواند در اثر عدم توجه به بهداشت، منجر به عفونت و خطرات جبران ناپذیر شود. برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیقی از نحوه نگهداری از لنزهای تماسی را بدانید می توانید با کارشناسان لنزهای تماسی دیالنز، مشورت کنید و اطلاعات جامع و کاملی را کسب کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب