مجله الکترونیکی دیالنز 15 دی ماه 1400 12,015

نحوه ی تشکیل تصویر در درون چشم به چه صورت است؟

كار اصلي چشم آن است كه نورهايي را كه از خارج دريافت مي كند طوري روي پرده شبكيه متمركز كند كه تصوير دقيقي از شيء مورد نظر روي پرده شبكيه ايجاد شود. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا با نحوه تشکیل تصویر در درون چشم آشنا وید .

نحوه تشکیل تصویر در درون چشم

ساختمان چشم شبیه به یک کره می باشد و وظیفه دارد نورهایی که از محیط اطراف دریافت می کند را طوری روی شبکیه متمرکز کند که تصویر دقیقی از اجسام بر روی پرده ی شبکیه تشکیل شود. در مرحله ی بعد شبکیه این تصاویر را بصورت پیامهای عصبی به مغز ارسال میکند و این تصاویر در مغز تفسیر میشوند، منتها برای داشتن یک تصویر واضح، نور باید در حین عبور از لایه های اُپتیکال چشم بگونه ای دچار شکست بشود که وقتی به شبکیه می رسد متمرکز و کانونی شده باشد، بنابراین باید ببینیم لایه های اُپتیکال یا نوری چشم که نور از آنها عبور میکند، چه لایه هایی هستند.

اولین لایه ی اپتیکی چشم، اشک چشم می باشد، که اکسیژن هوا را در خودش حل می کند و به سطح قرنیه که رگ خونی ندارد، اکسیژن رسانی می کند و اختلال در عملکرد این لایه باعث خشکی و سوزش چشم می گردد.

لایه ی بعدی که مهمترین بخش اُپتیکی چشم هم محسوب می شود سطح قدامی قرنیه (Cornea) است، که شکل تقریباً کروی دارد و حدود دو سوم قدرت شکست چشم را تأمین می کند.

بعد از سطح قدامی قرنیه، ماده ی قرنیه و بعد از آن سطح خلفی قرنیه را داریم و کل قرنیه به شکل یک عدسی مقعر می باشد.یعنی ضخامت قرنیه در مرکز کمتر از بخش های کناری است، منتها به علت اختلاف ضریب شکست بالایی که بین هوا و قرنیه داریم، عملکرد قرنیه مثل یک عدسی محدب می باشد، و به همین دلیل نور در هنگام عبور از سطح قدامی قرنیه بیشترین همگرایی خودش را در این مسیر تجربه می کند.

نور بعد از عبور از قرنیه، وارد زلالیه (Atueous) می شود، که زلالیه از جنس سرم است و تحت تأثیر غلظت مواد موجود در خون قرار دارد.

بعد از زلالیه،  نور در مرحله ی بعد از مردمک (pupil) چشم عبور می کند و وارد عدسی چشم می شودمردمک چشم در واقع تنظیم کننده ی شدت نور ورودی به چشم می باشد (و در اطراف مردمک، عنبیه ی چشم را داریم).

نور بعد از عبور از مردمک وارد عدسی چشم می شود که از مهمترین بخش های اپتیکی چشم می باشد

عدسی چشم از چندین لایه ی هم مرکز تشکیل شده است و ضریب شکست بخش مرکزی عدسی از بخش های کناری بیشترمی باشد، به همین دلیل مثلاً وقتی به یک جسم در فاصله ی دور نگاه می کنید، چشم شما در حالت طبیعی قرار دارد و یک تصویر واضح از جسم بر روی شبکیه تشکیل می شود. منتها اگر بخواهید در همان وضعیت به یک جسمی که در فاصله ی  30 سانتی متری قرار دارد نگاه کنید، تحدب عدسی چشم افزایش پیدا می کند تا به این ترتیب تصویر را مجدداً بر روی شبکیه ی چشم شما قرار بدهد. در واقع برای اینکه چشم بتواند اجسامی که در فواصل مختلف قرار دارند را بصورت واضح ببیند، تحدب عدسی چشم تغییر می کند که به این تغییرات تحدب عدسی چشم تطابق یا (Accommodation) گفته می شود و اجسام مژگانی وظیفه ی انجام این تغییرات را به عهده دارند.

میزان تطابق چشم در بچه ها بدلیل نرم بودن عدسی چشمشان بالا می باشد و به حدود 14 دیوپتر می رسد، منتها با افزایش سن خاصیت ارتجاعی کپسول عدسی کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان تطابق چشم هم کم می شود و اگر این میزان کاهش در حدی باشد که چشم تطابق طبیعی را هم نتواند انجام بدهد، گفته می شود شخص دچار پیر چشمی (Presbyopia) شده است.

نهایتاً نور بعد از عبور از عدسی وارد بافتی شفاف و ژله ای به نام زجاجیه (Vitreous) می شود و بعد از آن به شبکیه (retina) که لایه ای از سلولهای حساس به نور است برخورد می کند. سلولهای حساس به نوری که درشبکیه ی چشم انسان وجود دارند، یا از نوع سلولهای مخروطی هستند و یا از نوع سلولهای استوانه ای، که سلولهای مخروطی در شدت های نور بالا تحریک می شوند و به مغز توانایی دیدن رنگ ها و جزئیات ظریف اشیاء را می دهند، در حالیکه سلولهای استوانه ای در شدت های نور کم هم فعالند و به مغز توانایی دیدن در تاریکی را می دهند .

بنابراین در صورتی که به سلولهای استوانه ای آسیب برسد، شخص دچار شب کوری یا  Nyctalopia  می شود. بر خلاف سلولهای مخروطی که بیشترین تراکم آنها در گودی مرکزی چشم یا همان fovea می باشد، سلولهای استوانه ای در بخش های پیرامونی شبکیه بیشترین تراکم و در لکه ی زرد یا همان Macula  کمترین تراکم را دارند

لکه ی زرد یا Macula آن بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت به نور را دارد و  foveaدر درون Macula  قرار می گیرد. در واقع به دلیل همین حساسیت بالای لکه ی زرد می باشد که در هنگام انجام کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی، پرتوهای نورانی بر روی لکه زرد متمرکز می شوند.

بر روی شبکیه یک محلی داریم که اعصاب بینایی و مویرگ های خونی از این محل به چشم وارد و از چشم خارج می شوند، که به این ناحیه از شبکیه که در آن هیچگونه سلول حساس به نوری نداریم، لکه ی کور (blind spot) گفته می شود، و اگر بخشی از تصویر برروی این نقطه از شبکیه تشکیل بشود، هیچ پیام عصبی به مغز فرستاده نمی شود و فرد نمی تواند آن بخش از تصویر را ببیند.

نهایتاً اطلاعات تصویری که بر روی شبکیه تشکیل شده است، بوسیله ی سلولهای حساس به نور به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند و توسط اعصاب بینایی به مغز ارسال می گردند.

جمع بندی

نحوه ی تشکیل تصویر در درون چشم به چه صورت است؟ ساختمان چشم شبیه به یک کره می باشد و وظیفه دارد نورهایی که از محیط اطراف دریافت می کند را طوری روی شبکیه متمرکز کند که تصویر دقیقی از اجسام بر روی پرده ی شبکیه تشکیل شود، در مرحله ی بعد شبکیه این تصاویر را بصورت پیامهای عصبی به مغز ارسال میکند و این تصاویر در مغز تفسیر میشوند، منتها برای داشتن یک تصویر واضح، نور باید در حین عبور از لایه های اُپتیکال چشم بگونه ای دچار شکست بشود که وقتی به شبکیه می رسد متمرکز و کانونی شده باشد.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب