مجله الکترونیکی دیالنز 25 مهر ماه 1400 825

نور مناسب برای مطالعه چه نوری است ؟

یکی از عومل مهم در هنگام مطالعه ، علاوه بر مکان آرام و بی سر و صدا که باید در فضا حاکم باشد ،نور مناسب محیط است ؛ نوری که نباید چشم را زود خسته کند و مطالعه کردن را به کاری عذاب آور تبدیل کند .

در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا در مورد اینکه چه نوری برای مطالعه مناسب است ، اطلاعاتی را کسب نمایید .

بهترین نور برای مطالعه کدام است؟

پاسخ به این پرسش بسیار آسان است، اولین و بهترین نور برای زمان مطالعه و کار، نور طبیعی خورشید است. یک اتاق پرنور با پنجره‌های بزرگ، بهترین نقطه برای مطالعه و کار است. البته نباید میز کار و مطالعه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد، زیرا نور زیاد باعث حواس پرتی می‌شود.

بزرگترین مشکل نور طبیعی، در دسترس نبودن همیشگی و یکنواخت نبودن شدت آن در تمامی ساعت‌های شبانه روز است، بنابراین استفاده از منابع نور مصنوعی یک ضرورت است. برای جلوگیری از ایجاد سایه، نور در زمان مطالعه نباید تنها از یک جهت بتابد. بنابراین بهتر است میز کار و مطالعه در مقابل پنجره با آفتاب مستقیم باشد و اگر از چراغ برای نورپردازی استفاده می‌شود، به گونه‌ای نور تابانده شود که سایه به وجود نیاید.

محیط باید به گونه‌ای نورپردازی شود که بیشترین تشابه را با نور طبیعی داشته باشد. مناسب‌ترین رنگ نور برای زمان مطالعه، سفید طبیعی است. دمای رنگ نور سفید طبیعی تقریباً معادل محدوده دمای 4000 تا 5000 درجه کلوین است و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

اهمیت نور در مطالعه

نورپردازی در هر بخش از خانه و اتاق ها از اهمیت خاص خود برخوردار است که با توجه به کارایی و کاربرد آن فضا نوع نورپردازی و چراغ هایی که در آن استفاده می شود نیز تعیین می گردد. میزان نوری که در هر فضا مورد نیاز است متفاوت با دیگری می باشد که این موضوع باید مورد توجه واقع شود، اما در اتاق مطالعه و نور مناسب برای مطالعه نمی توان تنها به سلیقه افراد بسنده کرد. اگر میزان نور برای مطالعه کم باشد ممکن است مشکلات متعددی از قبیل خستگی چشم و یا مشکلات چشمی و دیداری به وجود آید که این خستگی چشم سبب کاهش عملکرد و پایین آمدن کیفیت مطالعه نیز می شود. در صورتی که اگر نورپردازی اصولی برای مطالعه وجود داشته باشد سطح کیفیت مطالعه نیز به شدت بالا می رود. این بدان معنا نیست که نور برای مطالعه باید زیاد باشد زیرا نور زیاد نیز به چشم آسیب می زند.

به گفته متخصصان استفاده از چراغ مطالعه با رعایت فاصله 50-60 سانتی متر تا صفحه کتاب برای مطالعه لازم است.
همچنین نورسفید بهترین نور برای مطالعه است و توصیه میشود از رنگ زرد استفاده نشود. قرار گرفتن چراغ مطالعه در طرف راست یا چپ باعث میشود تا نور به کتاب به صورت مایل تابیده شود.

تاثیرات نور نامناسب برای مطالعه

یکی از بهترین و ساده‌ترین نکات روشنایی این است که در نور کم مطالعه نکنید. این نور چه نور طبیعی خورشید باشد و چه یک چراغ ضعیف، به دو دلیل عمده باید سعی کنید از مطالعه در نور آن خودداری کنید.

مطالعه در نور کم به مرور زمان می­تواند باعث نزدیک‌بینی شود.

اگر می‌توانید از نزدیک ببینید اما کلمات از دور مبهم هستند، احتمالا از نزدیک‌بینی رنج می‌برید. این یک مشکل معمول بینایی است و با استفاده از عینک صحیح یا لنزهای طبی به راحتی برطرف می­‌شود.

برخی مطالعات نشان داده است که نداشتن چراغ مطالعه مناسب و مطالعه در نور کم می‌تواند احتمال نزدیک‌بینی را افزایش دهد. احتمالا خودتان هم بعد از مطالعه در نور کم این را احساس کرده‌اید زیرا مردمک چشم در نور کم باید بیشتر گشاد شود تا بتواند کلمات را بخواند. وقتی در این شرایط بعد از مدتی به بالا نگاه کنید ممکن است موارد و متن از فاصله دور برای مدتی مبهم به نظر برسند. برای برخی افراد این فشار به چشم ممکن است نزدیک‌بینی ایجاد نکند و در عوض باعث سردرد آن‌ها شود، برای این افراد مطالعه در نور بیشتر توصیه می‌­شود.

درس خواندن در نور کم باعث بازده یادگیری کمتر می­‌شود.

مطالعات نشان داده است که نور مناسب می‌­تواند بازده نتیجه شما را افزایش دهد زیرا نور کم توانایی پردازش و نگهداری اطلاعات را در مغز کاهش داده واحساس اضطراب را افزایش می­‌دهد. هم‌چنین به طور مشابه نور بسیار شدید هم از تمرکز جلوگیری می‌­کند. هنگامی که یک نور شدید از صفحه به داخل چشم منعکس می‌­شود، هم شدیدا مانع تمرکز شده و هم به طور بالقوه می­تواند به چشم آسیب برساند.

بنابراین برای دستیابی به نتایج مطلوب باید نور محیط مطالعه خود را به صورت مناسب تنظیم کنید و بهترین چراغ را برای مطالعه خود پیدا کنید.

فواید مطالعه در نور مناسب چیست؟

- خستگی کمتر چشم

در نور مناسب مردمک‌های چشم برای دریافت نور بیشتر مجبور به گشاد شدن نیستند. این امر احتمال خستگی چشم را کاهش می­دهد.

- محیط یادگیری آرام و کارآمدی ایجاد می­‌کند

وقتی نور اتاق را به طور صحیح و مناسب تنظیم کنید، سطح حواس پرتی را کاهش می­‌دهید و مغز شما می‌­تواند بر روی داده هایی که در حال مطالعه آن‌ها هستید تمرکز کند. این بدین معناست که احتمالا آنچه را که خوانده‌اید بهتر یاد گرفته و به یاد می‌­آورید.

در چه نوری اصلا نباید مطالعه کرد؟

در نور کم اصلا نباید مطالعه کرد. زیرا نور کم باعث ایجاد نزدیک بینی و همچنین کم شدن میزان به یادسپاری مطالب می شود.

چه نورهایی و با چه درجه حرارتی برای مطالعه مناسبند؟

روشنایی برای یک اتاق کار یا مطالعه باید حداقل 4000 کلوین باشد. نور روشن با محتوای آبی بالا شما را هوشیار و فعال نگه داشته و تمرکز شما را بسیار بالا می برد.

مراقب خستگی چشمتان باشید
نبود نور کافی سبب می‌شود فرد برای اینکه بتواند بهتر ببیند به چشم خود فشار بیاورد، از این رو عضلات تطابقی چشم بیشتر منقبض و چشم بیشتر خسته می‌شود. نور کم در افرادی که نزدیک‌بین هستند یا استعداد نزدیک‌بینی دارند می‌تواند سبب افزایش نمره چشم شود. بنابراین برای دید بهتر و خستگی چشمی کمتر و تامین سلامت چشم، محیط کار باید از نور کافی برخوردار باشد.
به این نکات توجه کنید
۱- هنگام انجام کار چشمی در صورتی که چشمتان احساس خستگی کرد باید استراحت کوتاه‌مدتی به چشم خود بدهید و پس از رفع خستگی دوباره به کار بپردازید.
۲- در نور کافی کار چشمی انجام دهید.
۳- در صورتی که عینکی هستید حین انجام کار چشمی حتما از عینک استفاده کنید.
۴- هر شش ماه یکبار به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت به وجود آمدن هر نوع عارضه‌ای سریعا از آن پیشگیری کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب