مجله الکترونیکی دیالنز 07 تیر ماه 1400 780

نوریت اپتیک باعث اختلال بینایی می‌شود

دکتر کاوه ابری اقدم عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، نوریت اپتیک را اختلال ناگهانی در بینایی عنوان کرد و گفت: نقایص میدان دید و از دست دادن قدرت تشخیص رنگ از علایم این بیماری است که می‌تواند باعث اختلال در درک رنگ‌ها شود.

نوریت اپتیک نوعی از التهاب است که عصب بینایی را درگیر می‌کند و عصب بینایی مجموعه‌ای از الیاف عصبی است که اطلاعات بینایی را از چشم به مغز منتقل می‌کند.

این اختلال معمولاً بر روی یک چشم تأثیر می‌گذارد ولی گاهی بویژه در اطفال ممکن است هر دو چشم را نیز درگیر کند.

علت ایجاد نوریت اپتیک چشم

 چشم پزشکان بر این باورند که این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به اشتباه عصب بینایی )میلین) را هدف قرار می دهد و منجر به التهاب و صدمه دیدن میلین می شود.علت دقیق نوریت اپتیک ناشناخته استمیلین به امواج الکتریکی کمک می کند که به سرعت از چشم به مغز، یعنی جایی که به اطلاعات بصری تبدیل می شوند، برسندنوریت اپتیک این روند را متوقف می کند و به این ترتیب بر روی قدرت بینایی تاثیر می گذارد.سایر عوامل مرتبط با ایجاد نوریت اپتیک عبارتند از:
عفونت هاعفونت های باکتریایی، از جمله بیماری لایم، تب گربه خشن و سیفلیس یا ویروس هایی مانند سرخک، اوریون و تبخال می توانند نوریت چشمی را ایجاد کنند.
بیماری های دیگربیماری هایی مانند سارکوئیدوز و لوپوس می توانند نوریت چشمی به وجود آورند.
داروهابعضی از داروها با ایجاد نوریت اپتیک ارتباط دارند. گنه گنه و برخی از آنتی بیوتیک ها چنین شرایطی دارند.

علائم نوریت اپتیک چشم

■ یکی از علایم درد است و اکثر افراد مبتلا، درد چشم دارند که ممکن است با حرکت دادن چشم تشدید شود.

■ کاهش حدت بینایی چشم به عنوان دومین علامت اختلال نوریت میباشد؛ بیشتر افراد مبتلا به این اختلال درجات متفاوتی از کاهش موقت در بینایی یک چشم را تجربه می‌کنند. کاهش بینایی معمولاً طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شده و طی چند هفته بهبود می‌یابد.

■ نقایص میدان دید و از دست دادن قدرت تشخیص رنگ از دیگر علایم اختلال نوریت اپتیک است که می‌تواند باعث اختلال در درک رنگ‌ها شود. به عنوان مثال ممکن است رنگ‌ها کم رنگ تر از حالت طبیعی درک شوند.

■ فرم تیپیک نوریت اپتیک اغلب با کاهش دید نسبتاً ناگهانی به خصوص در افراد جوان بروز می‌کند که در معاینه چشم پزشکی تظاهرات بارز کمی دارند و ممکن است با مالتیپل اسکلروزیس در ارتباط باشد.

فرم آتیپیک شامل مواردی است که تظاهرات متفاوتی نسبت به فرم معمول بیماری دارد مثل نبود درد، عدم پاسخ به کورتون یا عود سریع پس از قطع کورتون و تظاهراتی مثل خونریزی سر عصب در معاینه.

نوریت اپتیک در برخی موارد با بیماری مولتیپل اسکلروزیس همراه است. این بیماری باعث التهاب و آسیب اعصاب مغزی شده و نوریت اپتیک می‌تواند اولین نشانه آن باشد، و یا بعداً در طی روند ابتلاء به مالتیپل اسکلروزیس رخ دهد. علاوه بر مالتیپل اسکلروزیس، نوریت اپتیک می‌تواند با برخی عفونت‌ها یا بیماری‌های خود ایمنی نیز ارتباط داشته باشد.

تشخیص اختلال نوریت اپتیک

برای تشخیص علاوه بر معاینات کامل چشم پزشکی از روش‌هایی مثل MRI، آزمایش خون، توموگرافی انسجام نوری و پاسخ ویژوال تحریک شده استفاده می‌شود.

روش های درمان نوریت اپتیک

نوریت اپتیک معمولا به صورت خود به خودی بهبود می یابد. در برخی موارد، داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب عصب بینایی مورد استفاده قرار می گیرند. عوارض جانبی احتمالی درمان با داروهای استروئید شامل موارد زیر هستند:
  - افزایش وزن
  - تغییرات خلقی
  - گرگرفتگی صورت
  - ناراحتی معده
  - بی خوابی

مراجعه به چشم پزشک

بیماری های موثر بر روی چشم می توانند جدی باشند. برخی از آن ها می توانند منجر به کاهش دائمی قدرت بینایی شوند و برخی دیگر با سایر مشکلات جدی مرتبط هستند. بنابراین به محض مشاهده علائم زیر با چشم پزشک تماس بگیرید:
علائم جدیدی نظیر درد چشم یا تغییر بینایی در شما ایجاد شده است.
نشانه های شما بدتر شده اند و یا بهبود پیدا نمی کنند.
علائم غیر معمولی از جمله بی حسی یا ضعف در یک یا چند عضو وجود دارد که می تواند اختلال عصبی را نشان دهد.

پیش‌آگهی/ عوارض

☼ نزدیک به ۹۰ درصد بیماران به صورت کامل بهبود می‌یابند و یا حداقل حدت بینایی آنها به ۳۰/۲۰ می‌رسد.

☼ اگر MRI مغز MS را مطرح کند، ۵۰ تا ۹۰ درصد در عرض ۵ تا ۱۰ سال آینده به MS دچار می‌شوند.

اگر MRI مغز منفی باشد، ده درصد موارد در عرض ۵ سال و ۲۰ درصد در عرض ۱۰ سال دچار MS می‌شوند.

کلام آخر

نوریت اپتیک به طور معمول افراد جوان را مبتلا می‌کند و در زنان شایع‌تر است. درگیری به صورت افت دید تحت حاد بروز می کند که در بیشتر افراد با درد اطراف چشم به ویژه هنگام حرکت چشم همراه است. در دوسوم موارد عصب بینایی قبل از ورود به چشم درگیر می‌شود و نمای سر عصب بینایی در این موارد طبیعی است. دید مرکزی اغلب مختل می‌شود و نقص نسبی آوران مردمک (RAPD) و اختلال دید رنگی وجود دارد.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب