مجله الکترونیکی دیالنز 18 خرداد ماه 1400 4,188

نکات مهم در خرید عینک آفتابی مناسب

سلامت چشمان شما ارتباط مستقيم با عينك آفتابي كه مي‌زنيد دارد اما مي‌دانيد شيشه‌هاي عينكي كه مي‌زنيد چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگي باشد؟ در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا نکاتی را در مورد انتخاب عینک آفتابی مناسب بیاموزید .

مهم‌تر از زیبایی ، وظیفه عینک‌های آفتابی محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید است. استفاده از این عینک‌ها برای افرادی که مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید هستند، ضرورت فوق‌العاده بالایی دارد. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید در طولانی‌‌مدت می‌تواند باعث آسیب رسیدن به شبکیه، قرنیه و عدسی چشم شود. تحقیقات نشان می‌دهد افراد چشم آبی بیشتر از دیگران در معرض خطر نور خورشید هستند و باید هنگام خرید عینک بیشتر دقت کنند. هنگام انتخاب عینک آفتابی علاوه بر شکل و زیبایی، نکته‌های مهم و ظریفی وجود دارد که با دقت به آنها می‌توانید سلامت حساس‌ترین عضو بدن‌تان را بیمه کنید.

خرید لنز رنگی از فروشگاه آنلاین دیالنز

قاب عینک آفتابی

اندازه قاب عینک آفتابی باید به قدری بزرگ باشد که همه نواحی چشم را بپوشاند و از آسیب دیدگی چشم ها توسط نور خورشید جلوگیری کند . اگر قاب عینک آفتابی تان کوچک باشد نور خورشید و اشعه های مضر آن از اطراف فریم عینک عبور می کند و به چشم شما وارد می شود.

رنگ عینک آفتابی

برای این که مطمئن شوید رنگ عینک آفتابی شما مناسب است یا نه و اینکه آیا به اندازه کافی تیره هست یا نه باید در یک اتاق با نور متناسب عینک آفتابی تان را امتحان کنید به این صورت که عینک را به چشمانتان بزنید و در آینه نگاه کنید اگر میزان تیرگی و رنگ عینک آفتابی شما مناسب باشد نمیتوانید چشم هایتان را در آیینه ببینید. عینک هایی که شیشه های روشن دارند برای عصر یا شب توصیه میشوند و نباید از آن ها در ظهر روزهای آفتابی استفاده کرد.

شیشه عینک آفتابی

شیشه عینک آفتابی باید کاملا مقاوم باشد طوری که با ضربه های کوچک آسیب نبیند. مقاوم نبودن شیشه عینک آفتابی از نظر ایمنی خطر آفرین است و باعث ضرر مالی شما میشود قطعا دوست ندارید وقتی عینک گران قیمت خود را از کیف در می آورید شیشه آن شکسته باشد.

عینک مناسب فرم بینی

یکی از نکات مهمی که هنگام خرید عینک آفتابی باید به آن توجه داشت مدل و فرم بینی است، هنگام انتخاب عینک باید بزرگ یا کوچک بودن بینی و همچنین کوفته بودن یا قوز داشتن بینی را هم مد نظر داشته باشید.

خرید لنز طبی رنگی از فروشگاه آنلاین دیالنز

قیمت عینک آفتابی

برندهای برتر حوزه عینک‌سازی به دلیل اینکه باید طبق استانداردها عمل کنند، شرایط و ویژگی‌های خاصی را برای تولید سپری می‌کنند. بنابراین وقتی شما از یک برند اصل، یک عینک خریداری می‌کنید تمام ویژگی‌های مناسبی را که در بالا گفته شد باید داشته باشد. به همین دلیل طبیعتا این عینک‌ها اغلب گران هستند.
برخی عینک‌ها نیز با وجود اینکه برند نیستند ولی ویژگی‌های یک عینک مناسب و استاندارد را دارند و با قیمت مناسب‌تر در بسیاری از فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند.
دسته دیگر عینک‌هایی هستند که هم قیمت بسیار پایینی دارند و هم اینکه هیچ‌یک از ویژگی‌های یک عینک مناسب را ندارند و می‌توانند مشکلات زیادی را برای چشم مصرف‌کنندگان ایجاد کنندبنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان از این عینک‌ها خریداری نکنید و قیمت پایین را تنها معیار انتخاب این کالا قرار ندهید.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت

یکی از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب عینک آفتابی فرم صورت است، اگر صورت تان گرد است سعی کنید عینک های زاویه دار انتخاب کنید و اگر صورت کشیده ای دارید بهتر اس از عینک های پهن استفاده کنید.

خرید لنز طبی از فروشگاه آنلاین دیالنز

محافظت از اشعه ماورای بنفش

هنگام خرید مهم‌ترین نکته این است که عینک به طور صددرصد از شما در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت کند. با اینکه خورشید در فاصله 149 میلیون کیلومتری از ما قرار دارد، اشعه‌های آن می‌توانند باعث پیری چشم، آب مروارید و حتی در مواردی سرطان شوند. برای آنکه بهتر متوجه شوید ابتدا انواع اشعه‌های ماورای بنفش را معرفی می‌کنیم.

پرتوهای UVB: این اشعه‌ها شدید و عامل اصلی آفتاب‌سوختگی و سرطان محسوب شده و می‌توانند برای چشم‌ها خطرات زیادی داشته باشند. میزان آسیب وارد شده توسط این اشعه در ماه‌های فصل تابستان و در ساعات بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر به حداکثر می‌رسد. البته اشعه‌های نوع UVB در تمام طول سال می‌توانند به پوست و چشمان شما آسیب برسانند به‌خصوص در فصل زمستان انعکاس آنها توسط برف می‌تواند شدت آنها را بیشتر کند.

پرتوهای UVA: این اشعه‌ها به نسبت پرتوهای UVB شدید و آسیب‌زا نیستند اما میزان شیوع آنها بیشتر است. با این حال تحقیقات نشان داده این پرتوها هم با وجود داشتن شدت آسیب کمتر می‌توانند باعث پیری پوست شده و بعضی از انواع آب‌مروارید‌ها را به وجود آورند.

خرید لنز آستیگمات از فروشگاه آنلاین دیالنز

عينك‌هاي آفتابي، محافظان قوي

فوتوكراتيت (photokeratitis) سوختگي و آسيب قرنيه است كه نام ديگرش ماكوري برفي است. اين حالت بيشتر در اسكي‌بازان ديده مي‌شود و بيماري‌اي است كه با درد بسيار همراه است. دكتر گيل رويالن، متخصص چشم در مركز پزشكي ميرتل بيرچ استاد راهنماست و مي‌گويد: «در اين بيماري وزيكول‌ها و ضايعات متعددي روي سطح قرنيه شكل مي‌گيرند اين حالت را مي‌توان با درمان مناسب برطرف كرد اما اين حالت مي‌تواند تعطيلات چند روزه را به كل خراب كند

عينك‌هاي آفتابي نقش مهمي در محافظت از بافت‌هاي اطراف چشم دارند. دكتر سي بال جونيور، متخصص اپتيومتري در مدرسه پزشكي هاروارد مي‌گويد: «در سال‌هاي اخير ميزان ابتلا به سرطان‌هاي پوستي بسيار بالا رفته است و حالا متخصصان پوست با نگراني از اين صحبت مي‌كنند كه ممكن است سرطان پوست در آينده شايع‌ترين سرطان انسان شود، اصلي‌ترين علت اين سرطان‌ها هم اشعه‌هاي مضر نور خورشيد است. عينك‌هاي آفتابي البته آنهايي كه كاملا استاندارد هستند و به صورت مناسب استفاده شوند، مي‌توانند باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي سلول‌هاي پايه‌اي و شاخدار پوست در پوست اطراف چشم و بيني شوند. تازه اين نكته را هم در نظر بگيريد كه عينك‌هاي آفتابي مي‌توانند روند پيري زودرس پوست اطراف چشم را متوقف كنند و از بروز چين و چروك در اطراف چشم جلوگيري كنند.» هميشه متخصصان پوست به شما يادآوري مي‌كنند كه كرم‌هاي ضدآفتاب را نه فقط در روزهاي آفتابي كه در تمام روزهاي سال به كار بگيريد، حالا توصيه متخصصان چشم به شما اين است كه استفاده از عينك‌ آفتابي را هم عادتي هر روزه بكنيد.

مزایای استفاده از عینک آفتابی

به طور کلی استفاده از عینک آفتابی صرف نظر از اینکه می‌تواند ظاهر جذاب‌تری را به شما ببخشد مزایای بسیار دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. در ادامه شما را مزایای استفاده از عینک آفتابی آشنا می‌کنیم:

پیشگیری از خشکی چشم

یکی از مزایای استفاده از عینک آفتابی در این است که می‌تواند از خشکی چشم شما پیشگیری کند. معمولاً افراد با قرارگیری در معرض گردوغبار، آب‌وهوای خشک و همین‌طور وزش باد با خشکی پوست و چشم مواجه می‌شوند. به همین دلیل نیز استفاده از عینک آفتابی می‌تواند در این میان مؤثر واقع شده و از چشمان شما در برابر گردوغبار و خشکی هوا مراقبت نماید.

جلوگیری از بروز آب‌مروارید

یکی دیگر از مزایای استفاده از عینک آفتابی مناسب جلوگیری از آب‌مروارید چشم است. باید بگوییم که آب‌مروارید د واقع عارضه‌ای چشمی است که با کدورت عدسی چشم رخ می‌دهد و غالباً دلیل آن نیز قرارگیری درازمدت در معرض نور خورشید است.

خرید لنز هارد از فروشگاه آنلاین دیالنز

رانندگی ایمن‌تر

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت استفاده از عینک آفتابی این است که رانندگی ایمن‌تری را برای شما به دنبال خواهد داشت. در بسیاری از شرایط پیش می‌آید که نور شدید آفتاب در زمان رانندگی چشم شما آزرده کرده و رانندگی را برایتان سخت‌تر می‌کند. در نتیجه این موضوع باعث کاهش دید شما در زمان رانندگی شده و خطر تصادف را نیز افزایش می‌دهد. در این میان استفاده از عینک آفتابی می‌تواند احتمال بروز چنین خطراتی را به حداقل برساند.

به تعویض انداختن پیری پوست

تابش مستقیم نور خورشید در اطراف چشم می‌تواند در درازمدت موجب افتادگی و پیری پوست شود. از آنجایی که پوست اطراف چشم از سایر قسمت‌ها نازک‌تر و حساس‌تر است می‌تواند تأثیر به مراتب بیشتری از نور خورشید بگیرد. به همین دلیل نیز استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی نیز جلوگیری کند.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی چشم

در بسیاری از شرایط همچون انجام ورزش‌هایی مثل اسکی و یا قرارگیری طولانی‌مدت در معرض نور خورشید احتمال سوختن چشم و اطراف آن وجود خواهد داشت. این موضوع می‌تواند در درازمدت خطرات بسیاری را نیز برای فرد به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی نیز استفاده از عینک آفتابی می‌تواند از چشمان شما محافظت کرده و از آفتاب‌سوختگی و برف‌کوری آن پیشگیری نماید.

کلام آخر

در مقاله‌ای که خواندید با راهنمای خرید عینک آفتابی همراه شما بودیم و مولفه‌های مطرح در خرید عینک آفتابی را برای شما مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم از خواندن مقاله‌مان نهایت استفاده را در این رابطه برده باشید. نظر شما در رابطه با عینک های آفتابی چیست؟ نظرات خود را از قسمت پایین و از بخش کامنت‌های سایت دیالنز با ما در میان بگذارید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب