سارا نصری 09 مهر ماه 1398 749

نکاتی که نباید در نگهداری لنزهای تماسی انجام دهید

متخصصان متوجه افزایش عفونت چشم در بین افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند شده اند و به مصرف کنندگان هشدار داده اند که بیشتر مراقب لنزهای تماسی خود باشند.
باکتری ها و میکروب ها می توانند به لنزهای تماسی نفوذ کنند و باعث درد، سوزش و آسیب جدی در چشم شوند. بنابراین در اینجا برخی از نکاتی که نباید هنگام داشتن لنز تماسی انجام داد، توضیح داده ایم.

با لنزهای تماسی خود نخوابید

در هنگام خواب لنزهای خود را از چشم خود بردارید، مگر اینکه به دستور پزشک باشد. بیشتر لنزهای تماسی نباید هنگام خواب استفاده شوند زیرا استفاده طولانی مدت از لنز، باعث ساییدگی قرنیه و عفونت چشم می شود.

با لنزهای تماسی خود حمام یا شنا نکنید

باکتری های ناشی از آب، می توانند هنگام شنا یا حمام به لنزهای تماسی شما نفوذ کنند و باعث عفونت چشم شوند. اگر می خواهید با لنز شنا کنید، توصیه می شود حتما از عینک مخصوص شنا استفاده کنید تا از چشمان شما محافظت کند.

نگهداری از لنز تماسی

لنزهای خود را به درستی ضدعفونی کنید

برای ضدعفونی کردن لنزهای خود، طبق زمان توصیه شده توسط پزشک، با محلول مخصوص شستشو داده و در جا لنزی مخصوص، نگهداری کنید. توجه کنید که در هنگام قرار دادن لنز در جا لنزی، لنزها جا به جا نشوند.

هرگز لنزها را با محلولی که قبلا لنزها را با آن شستشو داده اید، ضدعفونی نکنید و هربار که می خواهید لنزهای خود را ضدعفونی کنید از محلول تازه استفاده کنید.

فقط از لنز تماسی و محلول ضدعفونی که پزشک به شما توصیه کرده استفاده کنید.

جا لنزی خود را بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شوند. ماهانه جالنزی خود را تعویض کنید.

هر هفته با استفاده از مسواک تمیز و محلول لنز تماسی، جا لنزی را تمیز کنید

قبل از دست زدن به لنزهای خود، دستان خود را به طور کامل شسته و خشک کنید تا از نفوذ میکروب به لنز، جلوگیری کنید.

هرگز با آب معمولی لنزهای خود را نشویید، زیرا میکروب های موجود در آب باعث می شود به لنز نفوذ کنند و هنگام گذاشتن لنز در چشمتان باعث عفونت چشم شوند.

هنگام برداشتن و گذاشتن لنزها در چشمتان مراقب باشید

مواظب باشید لنز یا چشمتان را با ناخن هایتان خراش ندهید

قبل از گذاشتن لنز در چشمتان، بررسی کنید که لنزها آسیب ندیده باشند. زمانی که لنز هنوز در جالنزی قرار دارد باید به شکل بشقاب باشد و لبه های آن به سمت بیرون باشد. با استفاده از محلول نمکی یا محلول مخصوص، لنزهای خود را بشویید و آن را روی نوک انگشت سبابه خود قرار دهید.

پلک پایین را با انگشت وسط دستی که لنز قرار دارد به سمت پایین بکشید و پلک بالا را با دست دیگر به سمت بالا بکشید و به آرامی بدون پلک زدن لنز را درون چشم خود قرار دهید.

هنگامی که لنزها روی چشم قرار گرفت، چشم را به آرامی ببندید و چند بار پلک بزنید تا لنزها احساس راحتی کنند.

برای برداشتن لنزها از چشم، چانه خود را به سمت پایین نگه دارید و به سمت بالا نگاه کنید. پلک ها را به همان روش قبل از هم جدا کنید و لنز تماسی خود را به سمت سفیدی چشم خود بکشید. سپس لنز را به آرامی با انگشت شست و انگشت سبابه خود بگیرید و به بیرون بکشید، توجه کنید که ناخن هایتان با لنز برخورد نکند.

برای برداشتن لنزهای سخت از چشم، انگشت وسط و انگشت سبابه را در گوشه بیرونی چشم خود قرار داده و پلک های خود را محکم به سمت گوش خود بکشید. پلک بزنید تا لنز بیرون بیاید.

اگر در هنگام استفاده از لنز تماسی، چشمانتان قرمز شد و یا احساس ناراحتی کردید، هرگز این مشکلات را نادیده نگیرید، به پزشک چشم خود مراجعه کرده و لنزهای تماسی خود را نشان دهید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب