سارا نصری 03 آبان ماه 1398 901

نگاه بیش از حد به کامپیوتر

بسیاری از ما ساعت های زیادی مشغول کار با کامپیوتر هستیم و به دلیل ضرورت شغلی برای مدتی طولانی به صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر خیره می شویم. خب، جای تعجبی نیست که به ناراحتی که متخصصان از آن به عنوان سندرم نگاه بیش از حد به کامپیوتر نام می برند دچار شویم. درد و خشکی چشم، ضعیف شدن بینایی، تطابق نداشتن چشم ها همگی از علائم این بیماری هستند. گردن درد و سردرد نیز اثرات بارزی هستند که در ۹۰ درصد افرادی که ساعات طولانی را پشت کامپیوتر می نشینند، دیده می شود.

بعضی از چشم پزشکان می گویند: شاید دلیل این ناراحتی این است که بیش از حد به یک تصویر ۳ بعدی خیره می شویم اما حتی اگر به یک صفحه نمایش ۲ بعدی هم برای مدت زیادی نگاه کنیم، باز هم با مشکل خستگی و ضعیف شدن چشم ها مواجه می شویم. زودتر دست به کار شوید و از بیشتر شدن عوارض این بیماری جلوگیری کنید. در مطلب زیر چند روش به شما پیشنهاد می کنیم که به وسیله آنها می توانید، آسیب صفحه نمایش کامپیوتر به چشم هایتان را کم کنید تا استفاده از آن برای شما راحت تر شود.

اول امتحان کنید

دکتر سوزان بلاکنی، متخصص چشم در دانشگاه تخصصی چشم پزشکی بلاکپول می گوید: اگر در چشم هایتان احساس سنگینی و خستگی می کنید یا از سردرد و تار دیدن رنج می برید، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. داشتن عدسی سالم در چشم به این معنی است که بینایی شما کاملا درست و سالم است و شما می توانید با کنار گذاشتن کارهایی که موجب ضعیف شدن بینایی تان می شود و جلوگیری از نگاه بیش از حد به کامپیوتر چشمان تان را سالم و قوی نگه دارید. باید بدانید که ممکن است در هنگام کار با کامپیوتر احتیاج به عینک داشته باشید هر چند عینکی نباشید یا هیچ وقت از عینک استفاده نکرده اید. وقتی برای مدت طولانی از یک فاصله معین به جزئیاتی که روی صفحه نمایش کامپیوتر است نگاه می کنید، چشم هایتان از حالت بیشتر خسته می شود.

دکتر بلاکنی این مسئله را به این تشبیه می کند که شما دست هایتان را برای مدتی بالا نگه دارید، مسلم است که ماهیچه های دستتان خسته و بی حس می شود و شروع به درد گرفتن می کند. در مورد چشم هایتان هم این مسئله صادق است اگر برای مدت طولانی به کامپیوتر یا صفحه تلویزیون خیره شوید، چشم هایتان خسته و ناتوان می شود اما جای نگرانی نیست چون متخصصان چشم معتقدند: کار با کامپیوتر در طول روز به بینایی شما صدمه نمی زند. در حقیقت به طور دقیق هیچ مدرکی نشان نمی دهد، نگاه به صفحه نمایش کامپیوتر دید و بینایی شما را تضعیف می کند اما به هر حال اگر حداقل یک ساعت در محل کارتان با کامپیوتر کار می کنید، باید به طور منظم آزمایش بینایی انجام دهید و بینایی خود را تست کرده و از سلامت آن با خبر شوید.

اهمیت یک بطری آب

دکتر بلاکنی می گوید: وقتی مشغول کار با کامپیوتر هستید، تمام هواستان به آن است و به همین دلیل میزان پلک زدن شما هم کم می شود و این برای چشم هایتان خطرناک است.
این مسئله منجر به خشکی، درد و خارش چشم هایتان می شود. پلک زدن باعث می شود تا سطح بیرونی چشم هایتان مرطوب بماند. بنابراین به یاد داشته باشید تا هر ۳ یا ۵ ثانیه پلک بزنید و چشم هایتان را باز و بسته کنید. شست و شوی مرتب با آب نیز به جلوگیری از خشکی چشم کمک می کند. هنگام کار یک بطری آب روی میزتان قرار دهید تا هم آب بیشتری بنوشید و هم به یاد شستشوی چشم هایتان بیفتید. به علاوه قطره چشم هم از خشکی و خستگی چشم هایتان پیشگیری می کند.

قانون مهمی به نام ۲۰ در ۲۰ در ۲۰

هر از گاهی به محیط اطرافتان نگاهی بیندازید و از خیره شدن به کامپیوتر دست بردارید و سعی کنید هر ۲۰ دقیقه یک بار نگاهتان را از روی کامپیوتر بردارید و حداقل به ۲۰ قدم آن طرف تر از خود به اندازه ۲۰ ثانیه بیشتر نگاهی بیندازید و به چشم هایتان اجازه دهید تا استراحت کند و بعد دوباره روی کارتان متمرکز شوید. حتی می توانید از زنگ ساعت یا تلفن همراهتان برای یادآوری این کار استفاده کنید.

دکتر بلاکنی می گوید: حتی اگر هنگام کار مشغول صحبت با تلفن هستید سعی کنید، در این زمان به صفحه کامپیوتر نگاه نکنید. اگر برای ۲ ساعت به طور مداوم با کامپیوتر کار می کنید حتما به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید تا خسته نشوند تا بتوانید از عوارض بعد آن جلوگیری کنید.

کامپیوترتان نباید سربالا باشد

برای اطمینان از نور مناسب صفحه کامپیوتر روشنایی آن را تنظیم کنید و از تابش نور شدید صفحه کامپیوتر به صورت بالایی جلوگیری کنید و مطمئن شوید که تابش نور به طور مستقیم با چشم هایتان برخورد ندارد. دکتر بلاکنی در ادامه حرف هایش اضافه می کند: باید مراقب باشید تا تحت بازتاب شدید نور کامپیوتر قرار نگیرید چون این مسئله صدمه بیشتری به چشم هایتان وارد می کند. سعی کنید تا هر روز صفحه کامپیوتر را تمیز کنید تا لک و گرد و غبار آن را نپوشاند، این مسئله در دید شما تاثیر می گذارد. شما می توانید اسپری های مخصوص صفحه نمایش کامپیوتر را تهیه کنید و تمیزی و همچنین میزان تابش نور را تنظیم کنید.

در فاصله درست بنشینید

صفحه نمایش کامپیوتر را طوری تنظیم کنید تا فاصله مناسبی بین شما و آن برقرار شود. ۶۰ سانتی متر یعنی طول یک بازو فاصله مناسبی است که باید آن را رعایت کنید سعی کنید تا درست بنشینید، به صندلی خود تکیه دهید، شانه های خود را راحت بگذارید و مواظب حالت گرفتن تان باشید. هیچ وقت روی صفحه کامپیوتر خم نشوید و پشت تان را کج نکنید، زیرا باعث گردن درد و کوفتگی در کمرتان می شود. صفحه کامپیوتر باید برابر یا پایین تر از چشم هایتان قرار داشته باشد چون وقتی به پایین نگاه می کنید چشمتان اذیت نمی شود و دید بهتری خواهید داشت.

دکتر بلاکنی به این مورد اشاره می کند که اگر عینکی هستید کامپیوتر را در فاصله ای قرار دهید که دید شما مناسب باشد و احساس راحتی کنید. در صورت لزوم اندازه بین خود و کامپیوتر را اندازه بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید با رعایت آن فاصله عینک به شما کمک می کند تا دید بهتری داشته باشید. ممکن است در موارد گفته شده شما به ۲ عینک متفاوت برای استفاده از کامپیوترتان احتیاج داشته باشید. یادتان باشد این موضوع به دید مناسب برای موارد مختلف کمک می کند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب