مجله الکترونیکی دیالنز 16 اسفند ماه 1400 954

همه چیز درباره عمل جراحی ویترکتومی چشم

روش های مختلفی برای درمان اختلالات بینایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به ویترکتومی اشاره کرد.یکی از انواع جراحی های چشمی ویترکتومی است که برای درمان برخی از اختلالات شبکیه و زجاجیه به کار می رود. ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه جراحی است که در آن همه یا بخشی از زجاجیه چشم به منظور از بین بردن کدورت زجاجیه برداشته می‌شود. جراحی ویترکتومی اغلب باعث بهبود بینایی یا تثبیت آن می شود. در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز به بررسی عمل جراحی ویترکتومی خواهیم پرداخت.

جراحی ویترکتومی چیست؟

یکی از جراحی هایی که برای درمان اختلالات شبکیه و زجاجیه کاربرد دارد ویترکتومی نام دارد. چشم انسان نورهای ورودی را در بخش شبکیه چشم متمرکز می کند در واقع شبکیه تصاویر، اشیاء و محیط پیرامون را به شکل پیام عصبی به سمت مغز ارسال می نماید . این پیام های عصبی در مغز پردازش می شود . زجاجیه ماده ای ژله ای و بی رنگ است که منجر به حفظ شکل کروی چشم می گردد. زجاجیه لایه های دریافت کننده نور و شبکیه را بر روی مشیمیه ثابت نگاه می دارد و شبکیه را در برابر بخشی از اشعه های فرابنفش و مضر محافظت می نماید.
شبکیه در قسمت عقب کره چشم قرار دارد و زجاجیه بخش میانی چشم را پر می کند. در عمل جراحی ویترکتومی کل زجاجیه و یا بخشی از آن ، جهت از بین بردن کدورت زجاجیه تخلیه می شود و با محلول BSS جایگزین می شود و اگر بخش پیشین زجاجیه تخلیه شود به آن ویترکتومی قدامی و چنانچه نقاط عمیق تری از زجاجیه تخلیه گردد به آن ویترکتومی عمیق گویند.

چه هنگامی انجام جراحی ویترکتومی پیشنهاد می گردد؟

جراحی ویترکتومی معمولا برای بیرون آوردن مایع زجاجیه ای استفاده می شود که تیره شده، خونریزی کرده یا از بافت های اضافی دیگر پرشده باشد. در اینجا ما به چند مورد دیگر که می توانند توسط جراحی ویترکتومی درمان شوند، اشاره می کنیم:

خطرات و عوارض جراحی ویترکتومی کدامند؟

بنابر اعلام مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور، تمامی جراحی‌ها دارای خطراتی هستند، اما در جراحی ویترکتومی میزان عوارض نسبت به مزایای عمل بسیار کمتر است.

برخی از خطرات ویترکتومی عبارتند از: عفونت، خونریزی، جداشدگی شبکیه، ضعف بینایی و افزایش فشار چشم است. همچنین یک خطر احتمالی جراحی ویترکتومی افزایش سرعت شکل گیری کاتاراکت است.

اگرچه در موارد نادر، مدت کوتاهی بعد از ویترکتومی، کاتاراکت پیشرفت می‌کند ولی در بیماران سالخورده اغلب کاتاراکت بعد از چند ماه پیشرفت خواهد کرد.

چگونه جراحی ویترکتومی بینایی را تثبیت می کند؟
در جراحی ویترکتومی خون و باقی مانده های حاصل از عفونت ایجاد شده که ممکن است منجر به عدم تمرکز پیام های عصبی بر روی شبکیه و در نتیجه عدم ایجاد تصویر شود را از چشم خارج می کنند . در اکثر اوقات جراحی ویترکتومی باعث تقویت و بهتر شدن بینایی و یا تثبیت و حفظ بینایی موجود بیمار می شود.
اگر ویترکتومی انجام نشود وجود بافت ها و سلول های آسیب دیده و دچار عفونت شده می تواند منجر به جا به جا شدن چروک خوردگی و یا خارج شدن شبکیه از حالت نرمال شود.
بدیهی است اگر شبکیه در محل طبیعی خود قرار نداشته باشد بینایی کاهش می یابد چرا که تمرکز پیام های عصبی در شبکیه بدرستی انجام نمی شود.
از روش ویترکتومی برای خارج کردن اشیاء خارجی وارد شده به بخش داخل چشم نیز بهره می گیرند. زیرا عدم خروج شیء خارجی می تواند باعث عفونت چشمی و در اکثر مواقع کاهش بینایی شود.

نکات مورد توجه بعد از انجام جراحی ویترکتومی :
-پس از جراحی ویترکتومی باید 2 الی 3 هفته از شیلد ( وسیله محافظتی پلاستیکی) برای محافظت از چشمان خود در برابر ضربات احتمالی استفاده کنید.
-نحوه خوابیدن و قرارگرفتن سر بر روی بالش را با توجه به نوع جراحی ویترکتومی انجام شده از چشم پزشکان بپرسید.
-پس از جراحی ویترکتومی و تزریق گاز قابل اتساع، مسافرت از طریق پرواز به دلیل افزایش فشار چشم در ارتفاع ممنوع است و تا زمانی که حباب گاز از چشم خارج نشود باید از وسایل حمل و نقل زمینی استفاده کنید.
-چنانچه از روغن سیلیکون در جراحی شما استفاده شده است در فواصل تعیین شده توسط چشم پزشک جهت انجام معاینات مستمر و مشخص شدن زمان عمل جراحی برای خروج آن اقدام نمایید.
-از وارد شدن ضربه به چشم، مالیدن و فشار دادن چشم ها پس از جراحی ویترکتومی جداً خودداری کنید تا فرآیند ترمیم سریعتر انجام شود.
-از داروهای تجویز شده طبق دستور چشم پزشک استفاده کنید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب