سارا نصری 09 شهریور ماه 1398 1,564

همه چیز درباره محلول لنز تماسی

محلول لنزهای تماسی به گونه ای طراحی شده است که در هنگام شستشو ، ذخیره و تمیز کردن لنزهای شما استفاده می شود. این کار برای از بین بردن باکتری ها و نگه داشتن لنزهای تماسی در هنگام تماس با چشمان شما مؤثر است.
محلول ها در فرمول های مختلفی وجود دارند، همه آنها با هدف پاسخگویی به نیازهای کمی متفاوت، اما در اصل همه یک کار بسیار مشابه را انجام می دهند.

محلول لنز تماسی یک محلول شیمیایی تجاری است که برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای تماسی تهیه شده است. محلول ها انواع و مارک های زیادی دارند، اما اکثر آنها حاوی نوعی ماده نگهدارنده، ماده اتصال دهنده، بافر و ماده ضدعفونی کننده یا مرطوب کننده هستند.

۲ نوع اصلی از محلول با لنزهای تماسی نرم وجود دارد.

• محلول چند منظوره: لنزهای خود را با این محلول بشویید، تمیز کنید و آن را ذخیره کنید و به راحتی می توانید در چشمان خود قرار دهید.

• محلول پراکسید: لنزها را می توان تمیز کرد و در این محلول ذخیره کرد، اما باید قبل از قرار دادن با چشمان شما، خنثی شود.
برای خنثی کردن محلول، یک قرص خنثی کننده را به محلول اضافه کنید در حالی که لنزها در حالت نگهداری از آنها قرار بگیرند.

روند خنثی سازی به طور معمول حدود ۶ ساعت طول می کشد، اما مهم است که قبل از خنثی کردن محلول سعی نکنید لنزهای خود را وارد کنید.
بعضی از افراد تصمیم گرفتند که لنزهای خود را در محلول شور شستشو دهند، اما این ماده پاک کننده نیست و هرگز نباید به عنوان جایگزین محلول All in One یا Peroxide استفاده شود.

این عناصر بطور موثری بدون ایجاد خراش بر روی لنزها میکروب ها را از بین می برند و لنزها را طوری تنظیم می كنند كه در سطح چشم شما مرطوب باشد. در صورت عدم استفاده، لنزها با اطمینان می توانند در محلول لنز تماسی ذخیره شوند، جایی که در آنها استریل و آبرسانی می شوند.

محلول شور

محلول نمکی یک محلول آب نمکی ساده و متعادل با pH است که می توان از آن برای شستشوی لنزهای شما قبل از قرار دادن آنها استفاده کرد. توجه به این نکته ضروری است که محلول نمکی حاوی هیچ ماده پاک کننده ای نیست، بنابراین هرگز نباید از آن برای تمیز کردن، ضد عفونی کردن یا ذخیره لنزهای خود استفاده کرد.

اگر ارائه دهنده مراقبت از چشم پیشنهاد کرده است که از یک محلول نمکی به عنوان بخشی از رژیم تمیز کننده لنز استفاده کنید، حتماً یک فرآورده تجاری خریداری کنید که برای استفاده از لنزهای تماسی تأیید شده باشد. هرگز سعی نکنید محلول خود را در خانه درست کنید، زیرا EyeSmart خاطرنشان کرده است که چنین نسخه های DIY با عفونت های جدی قرنیه مرتبط بوده است.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به شما در مراقبت از لنزهای تماسی خوب ارائه شده است:

• محصولات محلول لنزهای تماسی دارای تاریخ انقضا هستند. به بطری مورد استفاده خود توجه داشته باشید و پس از گذشت زمان آن را دور بیندازید. موارد لنز را نباید به طور نامحدود استفاده کرد، بنابراین آنها را هر سه تا شش ماه جایگزین کنید.
• حتی اگر از محلول لنز تماسی با “بدون مالش” استفاده می کنید، توصیه می شود که لنزهای خود را به آرامی بین انگشتان خود با محلول مالش دهید.
• هرگز از آب یا از بزاق خود استفاده نکنید تا سعی کنید لنزهای خود را مرطوب کنید. فقط از محصولات توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت چشم خود استفاده کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب