سارا نصری 23 دی ماه 1398 24,052

وجود لنزها به طور موقت در آب

لنزهای تماسی و آب هرگز ترکیبی مطمئن نیستند. دلایلی را که چرا مصرف کنندگان لنزهای تماسی باید از استفاده آب برای نگهداری، تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای خود خودداری کنند، بررسی می کنیم.

آب، حتی آب استریل تمیز، هنگام تماس با لنزها می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی غالباً فرض می کنند که چون آب به اندازه کافی برای نوشیدن تمیز است، استفاده برای لنزهای تماسی هم بی خطر است، اما این طور نیست.

آیا می توانم لنزهای خود را به طور موقت در آب قرار دهم؟

نه، هرگز نباید لنزهای تماسی خود را در آب نگهداری کنید. بریتانیا برخی از بالاترین استانداردها را برای آب سالم، آشامیدنی و تصفیه شده دارد، اما آب شیر هنوز حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری هایی است که می تواند منجر به عفونت چشم شود. اگرچه نادر است، اما خطر انقباض عفونت هایی مانند کراتیت از شنا، استحمام یا دوش گرفتن با لنزهای تماسی وجود دارد.

آب همچنین ضد عفونی کننده نیست. به طور مناسب لنزهای تماسی شما را تمیز نمی کند. همچنین استفاده از آب به عنوان مرطوب کننده یا مواد نگهدارنده نیز مناسب نیست. اگر لنزهای تماسی شما یک شب در آب بنشینند، ممکن است باعث شود تا باکتریها و سایر عوامل بیماری زا آلوده کننده در لنزهای شما افزایش پیدا کند.

اگر با افزایش میکروارگانیسم ها، لنزها را در چشم خود قرار دهید، ممکن است باکتری ها به چشم شما منتقل شود. همین امر در مورد آب آشامیدنی بطری نیز صدق می کند، نباید از آن برای نگهداری یا تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده کنید.

توصیه مهم

به طور کلی توصیه می شود هنگام شنا، از لنزهای تماسی استفاده نکنید، اگرچه به عنوان یک احتیاط عمومی برای محافظت از چشم خود، حداقل هنگام شنا باید از عینک ضد آب یا عینک مخصوص شنا استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید عینک های نسخه ای نیز تهیه کنید، گرچه عینک های نسخه ای گران تر هستند.

آیا در صورت خشک شدن لنزها هنوز می توانم از آنها استفاده کنم؟

سؤالی متداول که توسط مصرف کنندگان لنزهای تماسی پرسیده می شود این است که آیا در صورت خشک شدن لنزهای تماسی، می توانند باز هم لنزهای خود را استفاده کنند؟! به طور کلی توصیه می شود که در وهله اول از چنین شرایطی خودداری کنید.

اگر لنزهای دو هفته ای، ماهانه یا سالانه را استفاده می کنید، قابل درک است که ممکن است بخواهید یک لنز خشک شده را دوباره احیا کنید زیرا در مقایسه با لنزهای یکبار مصرف روزانه، ارزان تر هستند. در کل، هزینه لنزهای جدید به مراتب کمتر از قرار دادن چشمان در معرض خطر و استفاده از لنزهای معیوب است، بنابراین بدون در نظر گرفتن هزینه، همیشه توصیه می شود در شرایطی که لنز خشک می شود و خراب شده، یک لنز جدید تهیه کنید.

رفع خشکی لنزهای تماسی

اگر کاملاً قصد دارید یک لنز خشک شده را امتحان کنید و از آن استفاده کنید، یادآوری موارد زیر حائز اهمیت است:

لنزهای خشک، شکننده و باورنکردنی خواهند بود و به راحتی شکسته می شوند، از تلاش برای گذاشتن آنها در چشم خودداری کنید.

ترک ها و تراشه های اولیه را بررسی کنید

شما باید لنزهای خود را قبل از گذاشتن در چشم به مدت ۲۴ ساعت در محلول ضد عفونی کننده نگهداری کنید.

در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا بینایی مبهم، باید لنزهای خود را بلافاصله از چشم بردارید.

ممکن است متوجه شوید که لنزهای شما حتی پس از تمیز کردن شبانه خراب شده اند، اگر اینگونه است، فوراً آنها را دور ریخته و سعی نکنید آنها را استفاده کنید.

اگر احساس می کنید که روال تمیز کردن روزانه برای شما خیلی مشکل ساز است، توصیه می کنیم از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه استفاده کنید.

آیا می توانم لنزهای تماسی روزانه را برای چند ساعت در محلول قرار دهم؟

بسته به مارک و تولید کننده، لنزهای روزانه را می توان برای چند ساعت در محلول قرار داد. شما به طور ناخوشایند مجبور نیستید لنزهای تماسی روزانه خود را برای کل روز استفاده کنید. بعضی از افراد دوست دارند هنگامی که به خانه برمی گردند لنزهای خود را بردارند و از عینک استفاده کنند.

در نهایت، همانطور که به عرضتان رساندیم، به هیچ عنوان از آب برای تمیز کردن لنزهای تماسی استفاده نکنید، حتما از محلول های مخصوص لنزهای تماسی که پزشک توصیه می کند، استفاده کنید. در غیر این صورت، از استفاده آب برای لنزهای تماسی، می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای چشمان شما ایجاد کند که برطرف کردن آنها سخت و زمان بر است.

***برای تهیه انواع لنز طبی یا رنگی می تونید با کارشناسان دیالنز مشورت کنید

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب