سارا نصری 06 تیر ماه 1399 905

ویژگی های لنز رنگی با کیفیت

لنزهای تماسی رنگی به شما امکان می دهند رنگ چشم خود را تغییر داده و ظاهری ظریف، جسورانه برای خود ایجاد کنید، خواه بخواهید ظاهر روزمره خود را ارتقا دهید یا طراحی دیوانه کننده ای را برای هالووین و سایر موارد خاص ایجاد کنید.

لنزهای تماسی رنگی هم در نسخه و هم بدون نسخه موجود هستند.

لنزهای رنگی نسخه دار (میوپیا) نزدیک بینی، هایپروپی (دوربینی)، آستیگماتیسم و همچنین تقویت یا تغییر رنگ چشم را اصلاح می کنند.

لنزهای تماسی رنگی بدون نمره هم وجود دارد که هیچ کاربردی برای تصحیح بینایی ندارد و صرفاً برای اهداف آرایشی استفاده می شود تا رنگ چشم شما تغییر کند.

هزینه لنزهای رنگی می تواند به طور قابل توجهی بیشتر از لنزهای تماسی معمولی باشد. اما برای بسیاری از مصرف کنندگان، امکان تغییر رنگ چشم ارزش آن را دارد.

_ مزایای استفاده از لنزهای تماسی رنگی

برای انتخاب لنز رنگی باید ویژگی هایی را در نظر گرفت که این ویژگی های مهم در لنز رنگی و با کیفیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- آسایش و راحتی لنز در چشم

۲- در مقابل میکروب ها و باکتری ها و همچنین پارگی مقاوم باشد.

۳- از یک سطح صاف و یکنواخت ساخته شده باشد و از فناوری هایدروژل و سلیکون هایدروژل برخوردار باشد.

۴- منجر به سوزش و قرمزی چشم ها نشود و مصرف کننده احساس وجود جسمی در چشم را نداشته باشد و همچنین ضد حساسیت و آلرژی باشد.

۵- دارای تنوع رنگی بالا و طراحی های مختلف (دوردار و بدون دور) باشد تا کاربر بتواند متناسب با شرایط ظاهریش رنگی را که می خواهد انتخاب کند.

۶- آب چشم را جذب نکند، در غیر این صورت چشم دچار خشکی می شود و برای کاربر مشکلات چشمی به وجود می آورد.

در ادامه

۷- قطر ایده آل داشته باشد تا بتواند قرنیه چشم را به طور کامل پوشش دهد و همچنین توانایی حفظ شکل و ابعاد در مواقع مختلف تا اتمام زمان انقضای لنز را دارا باشد.

۸- اکسیژن رسانی و رطوبت رسانی فوق العاده بالایی داشته باشد.

۹- دارای فیلتر UV باشد تا بتواند از اشعه ماوراء بنفش در برابر چشم محافظت کند.

۱۰- لنزهای رنگی بایستی دارای پوشش دهی بالایی باشد.

۱۱- از بازه نمرات مختلفی برای مشکلات انکساری برخوردار باشد.

۱۲- دارای قیمت ایده آل باشد و مهمتر از همه این ویژگی ها، مواد سازنده و جنس آنها، مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا FDA باشد.

با توجه به نکات ذکر شده در فوق شما می توانید با کمک این ۱۲ مورد یک لنز با کیفیت و مناسب را انتخاب کنید. لنزهای رنگی با داشتن نکات بالا می توانند کاربران لنزهای تماسی را از خود راضی نگه دارند و مورد علاقه مصرف کنندگان لنزهای رنگی باشند.

_ تفاوت لنزهای با کیفیت و بی کیفیت در چیست؟

در انتخاب لنزهای رنگی در ابتدا در نظر بگیرید که در کدام کشور، در کدام شرکت و به اسم چه برندی ساخته شده اند. لنزهای تماسی که در کشورهای اروپایی ساخته می شوند از لنزهای که در کشورهای آسیایی ساخته می شوند با کیفیت تر هستند و می توانند نیازهای کاربر را به راحتی فراهم کنند.

به طور مثال لنزهای کمپانی آلکان در کشور امریکا که با برند ایراپتیکس و فرشلوک شناخته شده اند یا لنزهای تماسی بوش اند لمب، به عنوان بهترین لنزهای تماسی به شمار می آیند.

در هنگام خرید لنزهای تماسی رنگی در نظر داشته باشید که مدت زمان مصرف شما از لنز، بر اساس تاریخ انقضای لنز، چه زمانی است. مدت استفاده آنها شاملل (روزانه، فصلی و سالانه) می باشد.

لنز رنگی روزانه

خوب است بدانید، بهترین نوع لنز رنگی، لنزهای رنگی روزانه هستند اما به دلیل داشتن قیمت بالا، اکثر مصرف کنندگان لنز ترجیح می دهند از لنزهای تماسی رنگی فصلی و یا سالانه استفاده کنند که با انتخاب این دو نوع لنز کاربر بایستی لنزهای خود را به دلیل وجود میکروب و باکتری های نشسته روی لنز، هر روز تمیز و نگهداری کند.

همچنین لنزهای فصلی و سالانه، نسبت به لنزهای رنگی روزانه، از ضخامت نسبی بالاتری برخوردار هستند.

تعیین ساعت استفاده از لنز

اما اگر لنزهای تماسی رنگی روزانه را انتخاب کردید، بایستی در نظر داشته باشید که چند ساعت در طول روز می خواهید از آن استفاده کنید، به طور مثال ۳ ساعت، ۱۰ ساعت، یا کل روز می خواهید لنز، در چشم قرار داشته باشد، این ویژگی هم به کیفیت لنز بستگی دارد و اگر شما بیش از حد زمان تعیین شده از لنز استفاده کنید، لنز می تواند راحتی خود را از دست بدهد و چشم منجر به خشکی و سوزش شود.

این را در نظر داشته باشید که لنزهای رنگی از چه فناوری و مواد سازنده ای ساخته شده و آیا می تواند اکسیژن را به خوبی به سطح چشم منتقل کند یا خیر. سعی بر این داشته باشید از لنزهای رنگی هایدروژل یا سیلیکون هایدروژل استفاده کنید تا بتواند اکسیژن را به راحتی به چشم شما انتقال دهد.

مواد سازنده Polymacon و Hioxfilcon دو مواد سازنده بسیار با کیفیت و مقاوم هستند که هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های زیر می باشند:

– مواد سازنده Polymacon

ماده کوپلیمر، Polymacon، توسط FDA به عنوان مواد غیر یونی طبقه بندی شده است و دارای ۳۸ درصد محتوای آب می باشد. از میان این مزایا، رسوب پروتئین به ندرت شکل می گیرد و لنز نسبت بالایی از تعادل آب را در خود نگه می دارد. مواد Polymacon دارای خاصیت ارتجاعی بالا می باشد و به لنز این امکان را می دهند تا شکل اولیه را پس از تغییر بازگرداند و حفظ کند.

– مواد سازنده Hioxfilcon

ماده Hioxifilcon از کوپلیمر شدن HEMA با متاکریلات گلیسرول بدست می آید. میزان ۵۴ درصد از آب در طول ساعت استفاده یکی از ویژگی های مهم این ماده سازنده میباشد. موفقیت حاصل از لنزهای Hioxifilcon برای همه کاربران اعمال می شود.

مواد کوپلیمر لنزهای تماسی با HEMA گلیسرول، منجر به برطرف نمودن کاربردهای مهم همچنین به سندرم چشم خشک یا پارگی ناشی از تبخیر بیش از حد می شود.

حالا با این تفاسیری که در بالا مشاهده کردید خوب است کمی هم از مضرات لنزهای تماسی را بدانید و با دید کاملا باز لنزهای خود را انتخاب کنید.

_ مضرات لنزهای تماسی

۱- گذاشتن و برداشتن لنزهای تماسی برای تمیز کردن و نگهداری می تواند وقت شما را بگیرد.

۲- از نظر رنج قیمتی، برخی از لنزهای تماسی قیمت بالا تری نسب به عینک دارند.

۳- امکان صدمه زدن به چشم هنگام گذاشتن و برداشتن لنز

۴- در لنزهای طولانی مدت، امکان عفونت بیشتر است.

۵- گم شدن لنز یکی دیگر از مشکلات لنزهای تماسی است.

۶- اکسیژن رسانی به چشم را کاهش می دهد.

۷- منجر به خشکی چشم می شود.

۸- ساییدگی قرنیه

۹- قرمزی چشم یا ملتحمه (چشم صورتی)

۱۰- ایجاد پتوز یا افتادگی پلک

۱۱- ایجاد زخم قرنیه

_ چگونه می توانم از مضرات گفته شده جلوگیری کنم؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مرتبا از لنزهای تماسی استفاده میکنید باید بدانید که، لنزهای تماسی را به هیچ عنوان بدون نسخه خریداری نکنید و از مراکزی لنزهای خود را تهیه کنید که از شما نسخه پزشک را درخواست کنند، در غیر این صورت لنزهایی به شما می دهند، که مناسب چشمان شما نبوده و می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای چشمان شما داشته باشد.

قابل ذکر است برای سلامت چشم خود، بیش از حد از لنزهای تماسی استفاده نکنید و گاهی به چشمانتان استراحت دهید و به نکات و اصول بهداشتی که پزشک گفته است توجه کنید.

هنگام استفاده از لنز تماسی

اگر هنگام استفاده از لنزهایتان احساس ناراحتی کردید، بلافاصله لنزها را از چشم بردارید و در اسرع وقت به پزشک چشم مراجعه کنید و لنزهایتان را به او نشان دهید.

احساس ناراحتی در هنگام گذاشتن لنزهایتان می توانند بر اثر پارگی لنزها و یا به پایان رسیدن تاریخ انقضای آنها باشد، در چنین شرایطی پزشک چشم می تواند شما را راهنمایی کرده و لنز جدید را جایگزین لنزهای قدیمی تان کند.

به صورت منظم به معاینه چشم خود ادامه دهید و مشکلاتی که ناشی ازاستفاده ی لنزهای تماسی است را در مراحل اولیه مشخص کنید و با درمان به موقع از آسیب های جدی جلوگیری کنید.

به چشمانتان اجازه اکسیژن رسانی بدهید و به طور طولانی مدت، از لنزهای تماسی استفاده نکنید. همچنین با لنزهای تماسی به هیچ عنوان نخوابید.

لنزهایتان را به موقع تمیز، ضدعفونی و نگهداری کنید، از آب به هیچ عنوان برای شستشوی لنزهایتان استفاده نکنید زیرا منجر به جذب میکروب ها و باکتری ها می شود.

_ علائم استفاده از لنزهای تماسی به صورت طولانی مدت

– درد چشم

– قرمزی چشم

– تاری دید

– حساسیت به نور

– پارگی لنز

– زخم قرنیه

در نهایت، در هنگام خرید لنزهای تماسی چه لنزهای رنگی و یا لنزهای معمولی، به کیفیت آنها توجه کامل نشان دهید. این را فراموش نکنید که چشم، عضو مهمی در بدن شماست و شما بایستی در انتخاب لنزهایتان توجه و دقت تمام داشته باشید.

لنزهایی را انتخاب کنید که از برند ها و شرکت های معتبر ساخته شده باشند و از همه مهمتر دارای تاییدیه FDA امریکا باشند. با در نظر گرفتن این مجوز شما می توانید از لنزهایتان با خیالی آسوده استفاده کنید و از دید و ظاهر خود لذت ببرید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب