سارا نصری 21 فروردین ماه 1399 2,339

چاقی بر سلامت چشم تاثیر دارد؟

آگاهی های گسترده ای از کشور درباره خطرات گسترده چاقی بسیار زیاد است، با برنامه های تلویزیونی مانند “بزرگترین بازنده” و ابتکارات بهداشتی مانند “میشل اوباما”. برنامه های درخشان توجه به اهمیت تناسب اندام و تغذیه خوب. با وجود این، علیرغم آگاهی عموم مردم از اثرات چاقی بر فشار خون، سکته مغزی و دیابت، بسیاری از آنها آگاه نیستند که چگونه به سلامت چشم و بینایی آسیب می رساند.

افزایش شواهد نشان می دهد، افرادی که از نظر بالینی چاق هستند، خطر ابتلا به بیماری های جدی چشم را افزایش می دهند. به طور گسترده ای شناخته شده است که گسترش دور کمر افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سرطان قرار می دهد.

اما محققان می گویند ارتباط بین چاقی و زوال بینایی “عامل خطری است که هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند”. پروفسور مایکل بلکین و دکتر ظهور هابوت-ویلنر، از انستیتوی چشم در مرکز پزشکی، همبستگی مداوم و محکمی بین چاقی و ایجاد چهار بیماری عمده چشم که ممکن است باعث کوری شود، یافتند:

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD)

آب مروارید

گلوکوم

رتینوپاتی دیابتی

محققان گفتند كه اگرچه شواهد موجود در آنجا وجود دارد كه ارتباطی بین چاقی و این شرایط را نشان می دهد، اما مطالعه آنها بر خطرات بینایی چاقی تأثیر می گذارد كه می تواند به افراد در ایجاد انگیزه در اضافه كردن آن اضافه وزن كمك كند.

چگونه چاقی به بیماری چشم کمک می کند

شاخص توده بدنی (BMI 25) از اضافه وزن در نظر گرفته می شود و بالای ۳۰ نیز چاق محسوب می شود. BMI بالا به چندین بیماری بهداشتی سیستمیک مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی مرتبط است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که اکنون تعداد انگشت شماری از بیماری های چشمی می توانند به آن لیست اضافه شوند.

شرایط جدی چشم مانند رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن در افراد مبتلا به چاقی بیشتر دیده می شود، همچنین سندرم پلک فلاپی، انسداد ورید شبکیه، بیماری های چشمی مربوط به تیروئید و کاهش بینایی مرتبط با سکته مغزی می باشد.

ارتباط بین چاقی و این بیماری های چشمی احتمالاً به دلیل افزایش خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی است. این اتفاق می افتد وقتی رگ های خونی ریز خون که اکسیژن به قسمت هایی از بدن شما مانند پاها، کلیه ها و چشم ها وارد می کند به خطر بیفتد.

چشمان شما به ویژه در معرض آسیب در برابر چاقی است زیرا رگهای خونی چشم (به نام شریانی) به راحتی مسدود می شوند، زیرا بسیار نازک و کوچک هستند، به اندازه نازک، به اندازه عرض موهای انسان!

آیا مردم میدانند که چاقی چه عوارضی برای بیماری چشمی دارد؟

اکثر مردم نمی دانند که چاقی ممکن است سرعت ابتلا به آب مروارید را نیز افزایش دهد. آب مروارید هنگامی نتیجه می گیرد که لنز متمرکز در چشم تار شود و نیاز به جراحی داشته باشد. علاوه بر سن، پیشرفت آب مروارید با چاقی، تغذیه نامناسب، نقرس، دیابت و سطح قند خون بالا همراه است، اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست.

یک سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری چشمی را کاهش دهد

دانستن در مورد خطر از دست دادن بینایی ممکن است به کسانی که دارای BMI بالا هستند، یک انگیزه اضافی برای لاغری برای شما ایجاد کند. خبر خوب این است که چند تغییر در شیوه زندگی می تواند خطرات ناشی از آن را کاهش دهد.

یک شیوه زندگی فعال و یک رژیم غذایی متعادل و مغذی باعث کاهش چاقی و بهبود سلامت کلی بدن و چشم می شود. با ترکیب مواد مغذی مهم مانند ویتامین های C و E، زاكزانتین، امگا ۳، روی و لوتئین، بدن خود را تقویت كنید، زیرا بسیاری از آنها در سبزیجات با برگ های سبز و نارنجی تیره یافت می شود، همانطور كهنشان داده شده است، از شروع پیشرفت و شدت برخی از بیماری های چشم نیز می كاهد.

ما می توانیم به سالم نگه داشتن چشمان شما کمک کنیم

در حالی که یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم شانس شما برای زندگی طولانی بدون عارضه را افزایش می دهد، آنها به تنهایی برای اطمینان از بینایی طولانی مدت سالم کافی نیستند. معاینات منظم چشم با پزشک می تواند به جلوگیری از تشخیص بیماری چشمی کمک کند و بینایی را شفاف و راحت نگه می دارد.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب