سارا نصری 26 دی ماه 1398 853

چشم هایتان را گارانتی کنید

یک ضربه می تواند هم به چشم شما به عنوان یک عضو آسیب برساند و هم بینایی شما را دچار مشکل کند، برای همین است که باید کاملا مراقب چشمهایتان باشید. آسیب ها و حوادث چشمی هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد، درآشپزخانه، در زمان کار کردن و حتی در زمین بازی. ممکن است یک جسم داغ، مثل روغن یا یک جسم تیز برای چشم شما ایجاد خطر کند ولی شاید خیلی ساده بتوانید از آسیب های چشمی جلوگیری کنید.

عینک هایی مواظب چشم های شما هستند

برای جلوگیری از آسیب های چشمی می توانید از این توصیه ها استفاده کنید:

زمانی که کارهای ریسکی می کنید، حتما از محافظ چشم استفاده کنید. اگر در کار تراشیدن چیزی هستید یا می خواهید چیزی را خرد کنید، یا در محیط پر از گرد و غبار هستید، بهترین کار این است که یک عینک محافظ به چشمان خودتان بزنید. عینک های محافظ لبه هایی دارند که کاملا روی صورت و پیشانی قرار می گیرند و کاملا از چشم های شما محافظت می کنند.
در تمام ورزش های توپی هم احتمال آسیب به چشم شما وجود دارد اما به هر حال به طور معمول در آنها از عینک محافظ استفاده نمی شود.

اگر می خواهید خانه تان را تمیز کنید

در زمان کار کردن با مواد شیمیایی و تمیزکننده ها مواظب باشید این مورد به خصوص در مورد خانم ها لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

خانم های خانه دار باید بروشور تمام وسایل تمیزکننده ای را که می خرند با دقت مطالعه کنند و در صورتی که هشداری در مورد بخارات مواد تمیزکننده و ضدعفونی وجود داشت حتما در زمان کار کردن با آنها از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید. در ضمن یادتان باشد که هیچ گاه خودتان مواد تمیزکننده و شیمیایی را مخلوط نکنید، زیرا گاه مخلوط کردن این مواد می تواند گازهایی متصاعد کند که برای چشم بسیار خطرناک باشد.

خانم هایی که آشپزی می کنند

در زمان آشپزی یا کار کردن با اجسام داغ مراقب باشید

یکی از موارد شایع در مورد آسیب های چشمی ناشی از پریدن روغن مایع داغ به چشم خانم های خانه دار است که مشغول آشپزی هستند. ریختن اجسام آب دار در روغن داغ یا ریختن اجسام بسیار سرد در داخل روغن داغ می تواند باعث جهش روغن داغ به هوا شود. در ضمن یادتان باشد که آسیب های حرارتی می تواند حتی با فاصله، چشم را اذیت کند. برای همین هیچ گاه بیش از حد به یک جسم داغ نزدیک نشوید.

مراقب اشیاء نوک تیز باشید

بسیاری از صدمات و آسیب دیدگی های چشمی زنان خانه دار ناشی از برخورد آنها با لبه های تیز کمد ها، کابینت ها ، درها و لوازم آشپزخانه است. باید حواستان باشد که هیچ کمد یا کابینت یا وسایل با لبه های تیز در مسیر معمول ترددتان در خانه یا محل کار نباشد. این موضوع به خصوص در آشپزخانه باید مورد توجه خانم های خانه دار قرار بگیرد.

وقتی در اتومبیل نشستید

در زمان نشستن در اتومبیل کمربند ایمنی را ببندید

زمانی که در اتومبیل مینشینید حتما کمربند ایمنی خود را ببندید. موارد زیادی دیده شده که در اثر سانحه تصادف رانندگی، شکستن شیشه یا پرتاب اجسام ناشی از تصادف به چشم ها صدمه رسانده است. یک نکته جالب اینجاست که در انگلستان میزان رانندگی آقایان بیشتر از خانم هاست و طبیعی است که حوادث و سوانح رانندگی در خانم ها بیشتر از آقایان است.

موارد زیر زنگ خطر هستند

در موارد زیر حتما باید به صورت اورژانس به بیمارستانی که بخش چشم پزشکی یا مراقبت از چشم دارد مراجعه کنید:

مشکل در دیدن و تاربینی

پاره شدن یا زخم شدن گسترده پلک

حرکت نکردن یک چشم در مقایسه با چشم دیگر، یعنی فرد قادر نباشد ۲ چشمش را به یک شکل حرکت دهد.

بروز ناگهانی تفاوت در میان چشم ها، مثلا یک چشم واضح ببیند و چشم دیگر مبهم و تار ببیند.

اندازه یا شکل عجیب مردمک یک یا هر دو چشم

وجود خون در قسمت سفید رنگ چشم، وجود جسم خارجی در چشم یا زیر پلک که به آسانی خارج نمی شود.

توصیه های زیر، چشم های شما را نجات می دهد

زمانی که چشم آسیب می بیند راهکارهای زیر را به کار گیرید:

وقتی دچار مشکل چشمی شدید یا برای یکی از نزدیکان شما مشکل چشمی پیش آمد حتما به یک متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید. حتی اگر مشکل به ظاهر جدی نیست هم نباید آن را نادیده بگیرید. در خیلی از موارد دست کم گرفتن صدمه چشمی می تواند عوارض زیادی را رقم بزند.

در موارد آسیب های چشمی این اقدامات را انجام دهید:

وقتی دچار صدمه چشمی شدید، چشمتان را لمس نکنید، نمالید یا فشار ندهید.

سعی نکنید جسم خارجی را که وارد چشمتان شده را به تنهایی خارج کنید.

در این موارد بدون تجویز پزشک پماد یا داروهای دیگر چشمی مصرف نکنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب