مجله الکترونیکی دیالنز 05 مهر ماه 1400 461

چکار کنیم به «قارچ سیاه» مبتلا نشویم؟

بیماری قارچ سیاه که در زبان پزشکی با نام موکورمایکوزیس از آن یاد می‌شود، یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که دستگاه ایمنی ضعیف تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند بروز می‌کند.

این بیماری چهره‌های مختلف با علایم مختلف دارد که از آن میان، عفونت جدی چشم و مغز با خطر کوری و مرگ جزو عوارض این بیماری است. در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید تا درباره بیماری قارچ سیاه اطلاعاتی را کسب نمایید .

از آنجا که در گروهی از بیماران مبتلا به کرونا که در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند این بیماری مشاهده شده است، نام قارچ سیاه اخیرا بیش از گذشته به گوش می‌رسد و ممکن است پرسش‌ها و نگرانی‌هایی را در اذهان ایجاد کرده باشد.

چکار کنیم به «قارچ سیاه» مبتلا نشویم؟

 لازم است توجه شود که قارچ سیاه با کرونا پا به عرصه وجود نگذاشته است و بیماری جدیدی نیست. نکته دیگر اینکه این بیماری در تمام مبتلایان کرونا رخ نمی‌دهد و اساسا علتش ویروس کرونا نیست.

قارچ سیاه، یک عامل بیماری زاست که هاگ آن (عامل اولیه و خفته بیماری) در مجاری تنفسی بسیاری از ما به وفور یافت می‌شود ولی در افراد با دستگاه ایمنی سالم، قدرت بیماری زایی ندارد.

پیش از دوران کرونا موارد بیماری قارچ سیاه عمدتا در افرادی با دیابت کنترل نشده و در درجه بعد در بیمارانی با ضعف دستگاه ایمنی مانند دریافت کنندگان پیوند اعضا، ایدز، نارسایی کلیه و سرطان‌ها دیده می‌شد.

در پژوهشی که پزشکان در سال ۱۳۹۸ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انجام داده اند، مشخص شد که در میان مبتلایان قارچ سیاه تعداد بیماران دیابتی تقریبا دو برابر بیماران دیگر است و این، نقش مهم عدم کنترل قند خون را در بروز بیماری قارچ سیاه نشان می دهد.

بیماری دیابت که متاسفانه به علت سبک زندگی ناصحیح (پرخوری، چاقی، کم تحرکی و الگوی غلط خواب) رو به گسترش است، مادر امراض متعدد و ویرانگری مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، زخم های عمیق و عفونت‌های جدی مانند قارچ سیاه است.

به همین علت هزینه بسیار کلانی را بر فرد مبتلا و بر جامعه تحمیل می‌کند و لازم است همه ما با اتخاذ سبک صحیح زندگی و اصلاح عادات تغذیه و فعالیت بدنی و خواب از احتمال ابتلای به آن بکاهیم.

اگر هم بین ما افرادی به دیابت مبتلا شدند کنترل صحیح بیماری و پیشگیری از عوارض کاملا امکان پذیر است. متاسفانه بسیاری از بیماران دیابتی گمان می‌کنند مصرف دارو به معنای کنترل بودن بیماری است.

بسیاری از آنها پس از سالها ابتلا به بیماری هنوز نمی‌دانند تغذیه فرد دیابتی چه تفاوتی با سایر اعضای خانواده می‌کند. این گونه ناآگاهی‌ها و غفلت‌ها و پشت گوش انداختن‌ها سبب می‌شود که بسیاری از مبتلایان دیابت صدمات ناگواری در سلامت خود و آسایش خانواده و هزینه‌های زندگی متحمل شوند که یکی از دهها مورد آن، بیماری وخیم قارچ سیاه است.

در نتیجه لازم است تمام بیماران دیابتی مفهوم صحیح کنترل بیماری دیابت را یاد بگیرند و از مهار شدن بیماریشان اطمینان یابند.

گروهی از بیماران کرونا در مرحله وخیم بیماری (عموما در زمان بستری) دچار حالتی از بیماری می‌شوند که به نام “طوفان سایتوکاین” شناخته می‌شود و یکی از درمان‌های آن استفاده از داروهای خانواده کورتیکوسترویید است.

این خانواده دارویی بین مردم به نام کورتون مشهور هستند. هر چند این داروها به منظور نجات جان بیمار از مرحله وخیم کرونا تجویز می‌شوند اما احتمال عوارض سنگین و متعددی برای بیمار به همراه می آورند (مانند سیاه شدگی سر استخوان ران، نارسایی غده ی فوق کلیه و …) که یکی از این عوارض احتمال ابتلای به قارچ سیاه است.

پژوهشگران احتمال می‌دهند افزایش شدید قند خون در پی مصرف کورتیکوسترویید در این بیماران کرونا، یک عامل اصلی بروز بیماری قارچ سیاه باشد و این موضوع اهمیت کنترل قند خون در بیماران کرونا را نشان می‌دهد.

در کنار کورتیکوستروییدها، عوامل دیگری مانند خود بیماری کرونا یا داروهای ضد ویروس نیز ممکن است در خارج شدن قند خون از کنترل نقش داشته باشند. هرچه هست، می‌دانیم افزایش قند خون در بیماران کرونایی و هم چنین مصرف کورتیکوسترویید در بیماران کورونایی عامل خطر مهمی برای رخداد بیماری قارچ سیاه است.

 از همین رو به همه افراد جامعه توصیه می‌شود اولا با رعایت شیوه نامه‌ها در حد امکان از ابتلای به بیماری کرونا پیشگیری کنند و در مرحله بعد، اگر فردی مبتلا به کرونا شد (مخصوصا بیماران دیابتی) با بررسی متناوب و مکرر قند خون از مهار بودن قند خون اطمینان حاصل شود.

نباید در گرماگرم عوارض تنفسی کرونا از سطح قند خون غفلت شود. توصیه سوم اینکه هرگز نسخه‌ای که برای یک بیماری کرونایی تجویز شده است را نباید خودسرانه به بیماران کورونایی دیگر توصیه کرد.

چه بسا کورتیکوسترویید در نسخه یک بیمار کورونایی شفابخش باشد و برای یک بیمار کرونایی دیگر دارویی بدون منفعت و حتی ویران گر. توصیه می‌شود تا حد امکان بیماران سرپایی از کورتون‌ها استفاده نکنند.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب