سارا نصری 21 فروردین ماه 1400 775

چگونه در دوران کرونا با خیال راحت لنز چشم بزاریم؟!

همه ما در دوره کرونا به جهت جلوگیری از انتقال ویروس و آلوده شدن مجبور به استفاده از ماسک شده ایم، افرادی که از عینک استفاده میکنند نیز ازین قاعده مستثنی نیستند که همین امر باعث ایجاد بخار بر روی سطح عینک آنها میشود که این امری ناراحت کننده برای آنها است. در نتیجه تصمیم میگریند که از لنز طبی فصلی و سالانه استفاده کنند اما ترس آلوده شدن به کرونا را از طریق این لنزها دارند، به همین دلیل ما آمدیم تا به شما بگوییم که به چه صورت می توانید لنز تماسی را بدون ایجاد خطری، داخل چشم قرار دهید. در ادامه مانند همیشه با ما همراه باشید.

با شیوع ویروس کرونا (COVID-19) در سراسر ایران و بقیه جهان، بسیاری از اطلاعات نادرست و جعلی درباره ویروس کرونا و چگونگی شیوع آن به صورت آنلاین منتشر می شود. برخی معتقدند که استفاده از عینک به جای لنز تماسی احتمال ابتلا به ویروس را کاهش می دهد، اما این درست نیست. استفاده کنندگان از لنزهای طبی و رنگی بیشتر از کسانی که عینک می زنند در معرض ویروس کرونا قرار ندارند.

سوال اینجاست که به چه صورت می توان در دوران کرونا از لنز چشمی استفاده کرد؟

خوب طبیعتا این نگرانی و اضطراب بین تمامی کسانی که از لنز طبی و یا رنگی  استفاده می کنند یک حقیقت است. زیرا افرادی که از لنز تماسی چشمی استفاده میکنند، بیشتر در معرض بیماری کووید 19 قرار میگیرند، زیرا با رعایت نکردن اصول بهداشتی می توانند هم به چشمان خود آسیب وارد کنند و هم اینکه به ویروس کرونا دچار شوند. متخصصان دیالنز در اینجا هستند تا شما را بهتر برای استفاده از لنز تماسی در این اپیدمی راهنمایی کنند تا بتوانید راحت تر از لنز چشمی خود استفاده کنید.

ارتباط انتشار COVID-19 با دارندگان لنز چشمی چگونه است؟

در اوایل ماه مارس، آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) پیشنهاد کرد که برای کاهش تماس چشم و دست، افراد به طور موقت از عینک استفاده کنند.

اگرچه کارشناسان AAO گفتند که هیچ شواهدی در استفاده از لنزهای تماسی، احتمال ابتلا به COVID-19 را افزایش نمی دهد، آنها گفتند افرادی که از لنزهای طبی و رنگی استفاده می کنند ممکن است بیش از یک فرد معمولی چشمان خود را لمس کنند.

در دوران کرونا استفاده از چه لنز تماسی مناسب است؟

این سوال مهمی هست که در بین مصرف کنندگان لنز چشمی بسیار رایج است، برای این منظور باید به شما بگوییم که بهتر است در دوران کرونا از لنزهای طبی و رنگی روزانه استفاده کنید اما این را هم بدانید که باید در حین استفاده از این لنز هم بهداشت اولیه را برای گذاشتن و برداشتن لنز نیز رعایت کنید.

نحوه استفاده از لنز تماسی در دوران کرونا

در ابتدا باید بگوییم که در مواقع استفاده از لنزهای طبی فصلی یا سالانه به طور صددرصد باید بهداشت را رعایت کرده تا بتوانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید در اینجا ما مراحل استفاده از لنز تماسی در دوران کرونا را برای شما بازگو کرده ایم آنها را به طور کامل رعایت کرده و انجام دهید.

- در ابتدا دست های خود را به صورت کامل و به مدت 20 ثانیه شستشو دهید.

- از دست زدن به صورت خود در صورت کثیفی دست خودداری کنید.

- پس از شستن دست، آنها را با حوله بدون پرز خشک کنید.

- لنزهای خود را از محفظه بردارید و پس از بررسی کلی لنز اعم از پارگی، آن را داخل چشم قرار دهید.

پیشنهاد عالی : بهتر است برای استفاده از لنز تماسی از اپلیکاتور لنز استفاده کنید چون می دانید که دیگر دستان شما با لنز درگیر نیست و به راحتی می توانید لنز خود را گذاشته و یا بردارید اما باز هم رعایت امر بهداشت برای این کار حائز اهمیت است.

***نکته مهم

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده میکنند، باید بیشتر مراقبت های چشمی را رعایت کنند. ما می توانیم پیشنهاد کنیم که در محیط بیرون از منزل، از عینک های مخصوص جلوگیری از غشای مخاطی دیگر افراد، استفاده کنند تا از ورود هرگونه آلودگی به چشم نیز جلوگیری شود.

چگونه از چشم خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم

اول از همه، استفاده از لنزهای تماسی در هنگام شیوع COVID-19 مطابق با شورای عمومی نوری (GOC) و انجمن لنزهای تماسی انگلیس (BCLA) کاملاً ایمن است. در حقیقت، استفاده از لنزهای چشمی به این معنی است که شما نگران استفاده از عینک با ماسک نباشید!

نکات پیشگیری از ویروس کرونا

- دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. این امر به ویژه بعد از سرفه و عطسه، قبل و بعد از استفاده از لنزهای تماسی، قبل از تهیه یا خوردن غذا یا بعد از تماس با حیوانات خانگی بسیار مهم است.

- کارشناسان ما توصیه می کنند که به عنوان یک احتیاط بیشتر برای استفاده کنندگان لنز، به سراغ لنزهای تمیز یکبار مصرف روزانه بروید. بهداشت آنها بیشتر است و نگهداری آنها آسان تر است و خطر انتقال را کاهش می دهد.

- هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید و بلافاصله آن را دور بریزید.

- در صورت نشستن دست ها، از لمس چشم ها، لنز تماسی یا بطری محلول خودداری کنید.

- از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید، زیرا حتی اگر ویروس کرونا نداشته باشند، ممکن است سرماخوردگی ایجاد کنند که سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می دهد. برای شما هم همینطور: اگر به سرماخوردگی مبتلا هستید، در خانه بمانید.

- سطوح و اشیایی را که مرتباً لمس می کنید مانند دستگیره های در، تمیز و ضد عفونی کنید.

سخن نهایی

در میان ترس از قرار دادن لنزهای تماسی، اکنون برخی تصور کرده اند که باید از لنزهای تماسی اجتناب شود و به جای آن از عینک استفاده شود، اما این بر اساس هیچ درک علمی نیست.

این ویروس از طریق تماس با سطوحی که فرد آلوده لمس کرده است به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. باکتری ها اگر تمیز نشوند می توانند روزها روی این سطوح بمانند، به همین دلیل شستن منظم دست ها بسیار مهم است. همچنین باید سعی کنید به طور کلی چشم، دهان و صورت خود را لمس نکنید.

از لنزهای تماسی خود بیش از حد استفاده نکنید و برای هیدراته کردن لنزهای تماسی خود هر شب از محلول تازه استفاده کنید.

در نهایت، ما در این مقاله سعی بر این داشتیم که راهنمایی کلی را برای کسانی که از لنز تماسی در این دوران کرونا استفاده می کنند در اختیارشان قرار دهیم، تا بتوانند بدون نگرانی از لنزهای چشمی خود استفاده کنند. برای اینکه بتوانید راهنمایی دقیق تری در این باره کسب کنید، می توانید با مشاوران دیالنز تماس گرفته و مشاوره رایگان و ایده آلی را دریافت کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب