مجله الکترونیکی دیالنز 27 فروردین ماه 1400 2,038

چگونه در چشم قطره بریزیم ؟

طریقه مصرف قطره های چشمی هم مانند تمام داروها هم مهم است و هم بی توجهی در شیوه مصرف، می تواند عواقب ناخوشایند و گاه غیر قابل جبرانی داشته باشد. پس لازم است داروها با تجویز پزشک تهیه و طبق دستورالعمل ارائه شده استعمال شوند. 

شاید تصور کنید، ریختن قطره در چشم تیاز به آموزش ندارد!  اما بیشتر افراد چون روش درست انجام این کار را نمی‌دانند مقدار زیادی از مایع استرلیزه را به جای چشم روی صورت خود می‌ریزند. بنابراین، برای آگاهی از روش صحیح این امر از شما دعوت می‌کنیم در ادامه با دیالنز همراه باشید.

خرید قطره چشم از فروشگاه آنلاین دیالنز

نحوه صحیح ریختن قطره در چشم

انواع مختلف قطره چشمی وجود دارد و ممکن است در استفاده از آن ها دچار مشکل شوید . اما با چند راهنمایی ساده این پروسه ساده تر خواهد شدوقتی شما با آگاهی و راحتی بیشتر این کار را انجام دهید از بیرون ریختن قطرات از چشم و یا استفاده بیش از حد دارو جلوگیری خواهید کرد.

زمان استفاده و میزان استفاده در درمان شما مهم است . این که آیا شما از دارو برای گلوکوم ، چشم خشک ، عفونت یا آلرژی استفاده می کنید باید از آنها به درستی استفاده کنید تا بتوانید از  مزایای کامل آن بهره مند شوید. همچنین ممکن است شما از لنز تماسی استفاده می کنید در این صورت باید حتما قطره های مناسب را با نظر پزشک مصرف کنید .

اگر در جدول زمانبندی و یا نحوه استفاده از قطره چشم مشکل دارید با چشم پزشک خود درباره گزینه هایی که در دسترس هستند صحبت کنید

مراحل زیر را گام به گام انجام دهید تا استفاده از قطره چشم آسان شود

آماده سازی قطره

 ◊ قبل از دست زدن به قطره یا چشم حتما دستان خود را بشوید اگر از لنز تماسی استفاده می کنید آن ها را بیرون بیاورید مگر اینکه دکتر شما گفته باشد آنها را از چشم خارج نکنید

 ◊ قبل از استفاده از قطره آن را خوب تکان دهید

 ◊ درب قطره را باز کنید

 ◊ مراقب باشید که به نوک قطره دست نزنید

چکاندن قطره در چشم

 ◊ سر خود را کمی به عقب بکشید و به بالا نگاه کنید برای بعضی از افراد تمرکز به یک نقطه سقف خط می تواند مفید باشد . از یک دست استفاده کنید تا   پلک پایین را کمی بکشید با این کار فضایی را برای قرار گرفتن قطره ایجاد می کنید.

 ◊ نوک قطره چشمی را مستقیماً بر روی فاصله ایجاد شده بین پلک پایین و چشم قرار دهید قطره را کمی فشار دهید و اجازه دهید قطره به آرامی به چشم بچکد

 ◊ از تماس بدنه یا سر قطره چکان به چشم جلوگیری کنید این کار می‌تواند باعث انتقال باکتری یا سایر آلاینده ها به داخل قطره چشم شود .

بعد از چکاندن قطره

 ◊ چشمان خود را ببندید و پلک نزنید

 ◊ فشار ملایمی را بر روی مجاری خروجی اشک بیاورید ) مجاری اشک جایی که پلک به بینی میرسد قرار دارد(

 ◊ قبل از باز کردن چشمان تان برای یک الی دو دقیقه یا زمانی که چشم پزشک توصیه کرده است این فشار را نگه دارید

 ◊ این کار به چشم زمان کافی را می دهد تا دارو جذب چشم شود به جای اینکه مستقیماً از مجاری خروجی وارد بینی شما شود

 ◊ باقیمانده قطره را که از کنار چشمتان یا بر روی مژه ها پاک کنید

 ◊ در صورت تجویز ، همین کار را برای چشم دیگر تان تکرار کنید

 ◊ پس از دست زدن به دارو و لمس کردن صورت خود دستانتان را بشویید

در ادامه با انواع قطره های چشمی موجود در فروشگاه دیالنز آشنا می شوید ...

قطره اشک مصنوعی اویزور

قطره استریل به منظور تسکین موقتی و جلوگیری از سوزش چشم ناشی از خشکی چشم عرضه می‌شود. همچنین این محصول به عنوان محافظ در مقابل تحریکات چشمی ناشی از باد و یا آفتاب به کار می‌رود. قطره اشک مصنوعی اویزور از طریق تثبیت و ضخیم سازی لایه اشکی پری کورنیال و به تاخیر انداختن زمان تجزیه لایه اشکی در شرایط خشکی چشم، باعث افزایش رطوبت قرنیه می‌شود. این محصول دارای مواد ویسکوز کننده است که زمان تماس دارو با چشم را افزایش می‌دهد. قطره اویزور در موارد کمبود ترشح اشک، به منظور رفع خشکی و تحریک چشم در بیماری هایی نظیر التهاب خشکی قرنیه و ملتحمه مصرف می‌شود.

 قطره تمیز کننده لنز اویزور

قطره تمیز کننده لنز اویزور ساخت شرکت Avizor اسپانیا میباشد. هنگامی که از لنز تماسی استفاده می کنید، چشمان شما رطوبت خود را تا حدودی از دست می دهد و برای اینکه رطوبت چشمان شما بازگردانی شود. همچنین در زمان استفاده طولانی مدت از لنز خود چربی و پروتئین های موجود در چشمان شما بروی سطح لنز چسبیده و گاها باعث تاری دید میگردد، به همین منظور شما با استفاده از این قطره چشمی تمامی رسوبات ناشی از چشم و یا الودگی محیطی چسبیده شده بروی سطح لنز را پاک کنید تا لنزهای شما عاری از هرگونه آلودگی شود.

قطره رطوبت رسان لنز دریم ای

لنزهای تماسی نرم خود را برای راحتی در استفاده با قطره های روان کننده و بازنشانی دریم آی مرطوب کنید.

قطره های روانکاری و بازنویسی دریم آی(Dream Eye) در هر زمان که لنزهای تماسی نرم خود را لمس می کنند ، چشم شما را تازه می کنند.

قطره چشم دریم ای حاوی پوویدون ، روان کننده ای مؤثر است که راحتی مرطوب کننده را فراهم می کند.

قطره مرطوبت کننده لنز رنیو (Renu)

قطره رطوبت رسان چشمی رنیو که محصول کشور آمریکا میباشد، برای رفع قرمزی، به همراه مرطوب کننده های هیدراتینگ. تسکین دهنده، ایجاد شادابی و طراوت چشم و مراقبت در مقابل هر گونه سوزش و ناراحتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این قطره چشمی برای رفع خشکی و قرمزی چشم در اثر سوزش و خراش های سطحی ناشی از لنزهای تماسی به کار می آید.

 نکات مهم

اگر چشم پزشک برای بیماری، دو یا سه قطره مختلف را به فاصله هر 6 ساعت تجویز کند، این داروها چطور باید مصرف شوند؟  در این صورت لازم است بیمار هر قطره را با 5دقیقه فاصله از قطره قبلی بریزد. اگر قطره ها پشت سر هم داخل چشم ریخته شوند اثر دارویی قطره قبلی از بین رفته و بیمار نتیجه موفقیت آمیزی از درمان نمی گیرد.    چنانچه بایستی بیش از یك نوع قطره را در یك زمان استفاده كنید. قبل از استفاده از قطره دوم ۳ تا ۵ دقیقه صبر كنید.

آیا تاریخ مصرف قطره های چشمی اهمیت دارد؟ بله؛ حتی اگر تمام مراقبت های لازم را داشته باشید، نمی توان بعد از بازشدن درپوش قطره، بیش از یک ماه از آن استفاده کرد. به بیان دیگر، پس از یک ماه باید دارو دور ریخته شود و تاریخ انقضای محصول فقط در مورد قطره های پلمپ شده صدق می کند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب