سارا نصری 09 مهر ماه 1398 9,059

چگونه نسخه عینکمان را بخوانیم

اگر از مشکلات خاصی در چشم رنج می برید، پزشک ممکن است عینک برای شما تجویز کند.
با این حال، نسخه شما برای عینک شامل اعداد و کلمات اختصاری است که شاید نتوانید آنها را متوجه شوید. بنابراین، اولین قدم برای خواندن نسخه عینک خود، درک معنای این کلمات است.

نسخه عینک چیست؟

احتمالا متوجه خواهید شد که نسخه عینک شما لیستی از اعداد و کلمات مختصری را که ممکن است قبلا ندیده باشید، شامل باشد. به طور سنتی، مخفف های اختصاری وجود دارد که اطلاعات مربوط به چشم راست و چشم چپ شما در آن قید شده است.

در زیر لیستی از متداول ترین علامت های اختصاری موجود در نسخه های عینک را تهیه کرده ایم تا به شما در توضیح معنای کلمات کمک کند.

سیستم عامل OD ، OS و OU

شما به احتمال زیاد عبارات اختصاری OS, OD, OU را مشاهده کرده اید. OD به مخفف لاتین Oculus Dexter اشاره دارد و OS مخفف لاتین Oculus Sinister را نشان می دهد. آنها کلمات لاتینی هستند که به ترتیب به معنی چشم راست و چشم چپ می باشد. OU به Oculus Uterque اشاره دارد، این مخفف هر دو چشم است.
این کلمات، کلماتی هستند که پزشکان چشم در قدیم از آنها استفاده می کردند. با این حال، برخی از پزشکان چشم ترجیح می دهند از نسخه های مدرن استفاده کنند. مانند، RE مخفف چشم راست و E مخفف چشم چپ است.

SPH

این کلمه مخفف Sphere است. این اصطلاح میزان لنزهای اندازه گیری شده در قطر های مورد نیاز برای بینایی خوب را نشان می دهد و به این معنی است که تصحیح دید شما کروی است. اگر نزدیک بین باشید، عدد زیر این علامت، شامل علامت (-) می شود. اگر شما دوربینی داشته باشید، این شماره شامل یک علامت (+) است. اگر نسخه شما دارای کلمه PI, Plano یا علامت نامتناهی باشد، به این معنی است که شما از نظر مسافت مشکل ندارید، ممکن است شما دارای آستیگماتیسم باشید.

محور Axis

همان نصف النهار لنز است که هیچ قدرت سیلندری برای درمان آستیگماتیسم ندارد. عدد محور به متخصص مراقبت از چشم شما کمک می کند تا از جهتی که در آن باید قدرت استوانه ای در لنزهای شیشه ای شما قرار بگیرد، بداند. این عدد ممکن است بین ۱ تا ۱۸۰ باشد، جایی که ۹۰ موقعیت عمودی و ۱۸۰ موقعیت افقی را نشان می دهد. اعداد و ارقام، فقط موقعیت آستیگماتیسم را توصیف می کنند، قدرت نسخه شما را توضیح نمی دهد. اگر مقدار CYL داشته باشد، محور می تواند وجود داشته باشد.

CYL

این کلمه مخفف Cylinder است. این اصطلاح، قدرت لنز مورد نیاز آستیگماتیسم را نشان می دهد. اگر آستیگماتیسم ندارید، ممکن است در این ستون چیزی نشان داده نشود. مقدار ممکن است + یا – باشد و در بیشتر موارد، مقدار بین ۰٫۲۵+/- تا ۴/۴+ خواهد بود.

اضافه کردن

مخفف کلمه Addition است. این مخفف اصطلاح دیگری است که شما برای خواندن لازم دارید. از آن در عینک های دوقطبی، عینک مطالعه یا عینک های واریفوکال استفاده می شود. این قدرت اضافی را نسبت به نسخه مسافت نشان می دهد. فقط یک بار در نسخه شما ظاهر می شود، زیرا قدرت اضافی برای هر دو چشم یکسان است. مقدار آن معمولا بین ۰/۵۰ تا ۳/۵۰ است. اگر فقط عینک خود را برای درمان بینایی نیاز دارید و نه برای مطالعه، شاید به این نسخه نیازی نداشته باشید.

منشور

منشور، ممکن است شرایط ظریف از جمله اختلالات خاص چشم و شرایطی را که نیاز به تصویر در فوکوس دارد برای اصلاح موقعیت خود درمان کند. چنین شرایطی شامل دوبینی است. این بیماری در Prism Dioptre اندازه گیری می شود. آنها دارای جهاتی مانند UP ، DOWN ، IN و OUT هستند و مقدار آن ممکن است به ۱۰ برسد.

PD

این کلمه مخفف Pupillary Distance است. این فاصله بین مراکز مردمک شماست و در میلیمتر اندازه گیری می شود. اندازه گیری، این امکان را فراهم می کند تا اطمینان حاصل کنید که هنگام گرفتن عینک، به درستی انتخاب می کنید. اگر متخصص مراقبت از چشم شما این خدمات را ارائه ندهد، می توانید این اندازه گیری را خودتان انجام دهید. تعداد متوسط برای خانم ها ۶۲ میلیمتر و برای آقایان ۶۴ میلیمتر خواهد بود. با این حال، می تواند بین ۵۸ و ۶۸ میلیمتر باشد.

فاصله Inter

این کلمه مخفف Intermediate است. مسافت، اصطلاحی است که شما برای درمان بینایی نزدیک بینی و دوربینی باید استفاده کنید. عینک مناسب برای کلیه فعالیت ها از جمله، پیاده روی، کار در هنگام اجرا و رانندگی می باشد. اینتر مخفف واسطه است. این نسخه برای افرادی است که باید دید بینا بینی خود را درمان کنند.

BVD

این کلمه مخفف Back Vertex Distance است. این فاصله را از پشت عینک شما تا جلوی قرنیه نشان می دهد. می توان آن را تنظیم کرد تا قدرت لنز را نسبت به چشم تغییر دهد. هنگام تغییر نسخه برای عینک خود به اندازه گیری نیاز دارید. این مهم است که نسخه، فراتر از +/- ۴٫۰۰D می رود.

تجویز نسخه عینک با نسخه لنز تماسی متفاوت است.

به یاد داشته باشید که نسخه عینک شما در مورد لنزهای تماسی کاربرد ندارد. دلیلش این است که قدرت لنز بین این دو، متفاوت خواهد بود. عینک در فاصله ای از چشم قرار دارد، در حالی که لنز تماسی مستقیما روی چشم ها قرار میگیرند. بنابراین استفاده از نسخه عینک، فقط مختص به خرید عینک است.

در نهایت، اگر در مورد معنی نسخه خود مطمئن نیستید، نگران نباشید می توانید از پزشک متخصص مراقبت از چشم خود کمک بخواهید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب