سارا نصری 24 شهریور ماه 1398 3,148

کدام قطره چشم مناسب است

برای تسکین علائم بیشتر مشکلات چشمی، قطره چشم یا پماد وجود دارد. بیماری چشمی از جمله خشکی چشم، عفونت، قرمزی یا خارش چشم با این دارو درمان می شود.

تعیین اینکه کدام قطره چشم مناسب است:

البته در صورت هرگونه از این علائم چشم، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا علت و شدت مشکل و بهترین درمان مشخص شود.

قطره چشمی بدون نسخه

قطره چشم و پماد ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: قطره چشم بدون نسخه و قطره چشم نسخه دار

به قطره چشم بدون نسخه OTC گفته می شود. قطره های بدون نسخه در بسیاری از موارد مناسب هستند و به طور معمول نسبت به قطره های چشم نسخه دار کم هزینه تر خواهند بود.
اما، قبل از استفاده از قطره چشم OTC، به پزشک چشم مراجعه کنید تا مشخص کند کدام نوع قطره چشم برای نیاز های شما مناسب ترین است.

قطره چشم برای خشکی چشم

چربی زدایی چشم، که به عنوان اشک مصنوعی شناخته می شود، می تواند باعث تسکین چشم های خشک در کوتاه مدت شود، زیرا علت آن مربوط به شرایط موقتی مانند فشار چشم توسط کامپیوتر، شرایط باد و خاک و خستگی می باشد.
بیشتر قطره های چربی چشم با اضافه کردن عناصر مختلف اشک که از قبل در چشم شما هستند، کار می کنند تا اشک طبیعی شما را تکمیل کرده و چشمان شما را مرطوب و راحت تر کند.

قطره چشمی برای قرمزی چشم

قطره های چربی چشم، حاوی وازو کانسترونترهایی هستند که با کوچک کردن رگ های خونی ریز روی قسمت سفید چشمان (اسکلرا)، قرمزی چشم را از بین می برند و باعث می شود که کمتر دیده شوند.

قطره چشم برای آلرژی و خارش چشم

قطره چشم آنتی هیستامین به دلیل آلرژی بودن، به طور خاص برای درمان خارش چشم استفاده می شود. قطره چشم هیستامین باعث کاهش بیماری آلرژی چشم می شود. آلرژی می تواند باعث علائم چشمی مانند خارش، قرمزی، آبکی و چربی، تورم چشم شود که برای آن قطره های آنتی هیستامین OTC ممکن است مفید باشد.
برخی از قطره های چشمی برای چشم های قرمز، حاوی آنتی هیستامین هستند، این داروها به دلیل حساسیت به عنوان درمان خارش چشم شناخته شده است، اما قطره های چربی چشم معمولا برای مصارف طولانی مدت توصیه نمی شود.

افتادگی چشم برای تورم و ترشحات چشمی

قبل از استفاده از قطرات چشم برای تسکین درد، تعیین علت اصلی آن ضروری است. معمولا چشم ها دچار درد می شوند زیرا آنها خشک، سفت و خسته هستند. اما در صورت ایجاد درد چشم، فورا به پزشک مراجعه کرده تا منجر به عفونت چشم نشوید.
روغن زدن به قطره های چشم ممکن است برای تحریک چشم از استرس های بینایی مانند گریه، ترشحات چشم به دلیل آلرژی و تورم ناشی از التهاب تسکین یابد. با این حال، ماده یا ترشح ضخیم که همان ماده زرد رنگ چشم ناشی از عفونت است، امکان دارد به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.

قطره چشمی برای چشم های صورتی و عفونت چشمی

چشم صورتی (ملتحمه) یکی از شایع ترین نوع عفونت های چشمی می باشد. اصطلاح چشم صورتی برای انواع مختلف ملتحمه بسیار جالب است.
انواع قطره های چشم ممکن است برای بیماری چشم صورتی ضروری باشد. ملتحمه باکتریایی، معمولاً باعث می شود که چشمان شما واقعاً قرمز و موجب درد شود یا باعث ترشحات ضخیم ، زرد و چسبناک شود.
ملتحمه ویروسی مسری است. برخی از انواع ویروس های چشم صورتی به خودی خود از بین می روند، اما نوع شدید باعث ایجاد چشم های قرمز، آبکی، گلودرد به همراه ترشح روشن یا سفید چشم می شود. همچنین ممکن است بینایی شما تار شود. اگر شما این بیماری را دارید، روغن کاری OTC باعث می شود که چشمان شما بهتر شود.

قطره چشمی و لنزهای تماسی

قطره های چشم به طور خاص برای لنزهای تماسی، دارای فرمول هستند و می توانند برای رفع خشکی چشم و ناراحتی ناشی از سایش لنزهای تماسی، تسکین یابند. اگر تصمیم دارید از لکه های چربی معمولی OTC هنگام استفاده از لنز تماسی استفاده کنید، با پزشک متخصص مراقبت از چشم خود مشورت کنید تا ببینید آیا نوع لنزهای تماسی شما با قطره چشم مورد نظر سازگار است یا خیر.

در آخر، چنان چه هر کدام از علائم بیماری چشمی را دارید، قبل از خرید قطره چشمی بدون نسخه OTC به پزشک مراجعه کنید تا شما را برای خرید قطره چشم مناسب راهنمایی کند.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب