مجله الکترونیکی دیالنز 19 بهمن ماه 1400 393

کرونای اُمیکرون چیست و چه علائمی دارد؟

ویروس ها دائما از طرق جهش در حال تغییر هستند . گاهی این جهش ها نوع جدیدی از ویروس ها را تولید می کنند . ممکن است این ویروس ها در طول زمان از بین بروند اما برخی دیگر باقی می مانند و به حیات خود در بدن موجودات زنده ادامه می دهند .

جهش به معنی تغییر در کد ژنتیکی ویروس است که ویروس می تواند از این طریق دستگاه ایمنی بدن افراد را بهتر دور بزند .

سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، پنجمین واریانت کرونا را با نام امیکرون در لیست واریانت‌های نگران‌کننده (Variant of concern) قرار داد. طبق اعلام کارشناسان این سازمان در روزهای ابتدایی شناسایی اُمیکرون، این واریانت دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند.

اما این نوع جهش یافته از ویروس چه تفاوتی با انواع قبلی دارد؟ آیا همان طور که بعضی‌ها میگویند این آغازی بر پایان پاندمی کروناست؟

به مهم‌ترین سوالات در رابطه با کرونا امیکرون؛ بر اساس گزارش بلومبرگ و دیگر منابع معتبر و به روز پاسخ می‌دهیم . در ادامه با مجله الکترونیکی دیالنز همراه باشید .

اُمیکرون چیست؟

از سال 2019 که پاندمی کرونا در جهان آغاز شد ، تا به حال چندین سویه از این ویروس شناسایی شده است . البته تنها 5 سویه از ویروس کرونا از نظر میزان سرایت و شدت بیماری اهمیت دارد .

اُمیکرون نام پنجمین و جدیدترین سویه ویروس کرونا است که به نام پانزدهمین حرف الفبای یونانی نامگذاری شده است .

اولین مبتلایان به این گونه جدید در مناطقی از کشور آفریقای جنوبی شناسایی شده اند که اغلب آن ها واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تعداد مبتلایان به ویروس اُمیکرون در آفریقا در حال افزایش است . بر اساس گزارش های منتشر شده این ویروس در 38 کشور جهان گسترش پیدا کرده است .

علائم اُمیکرون

اطلاعات اخیر از  انگلستان در‌ مورد علائم کرونا اُمیکرون نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی یا چشایی با اُمیکرون در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر شایع بوده است. اما، گلودرد در موارد اُمیکرون نسبت به دلتا تقریباً ۸ برابر شیوع بیشتری داشته است.

گزارشی دیگر از یک اپلیکیشن جمع‌آوری اطلاعات کووید-19 (ZOE) درباره علائم شایع کرونا در پیک اُمیکرون ، 5 علامت شایع در دوره ابتلا به اُمیکرون را معرفی می‌کند، علامت اولیه و دومین علامت شایعی که بسیاری گزارش می‌کنند، علامتی بسیار خفیف و معمولی است که شاید هرکس به راحتی از کنار آن بگذرد: سردرد.

شایع‌ترین علائم در پیک اُمیکرون براساس اطلاعات این اپلیکیشن به ترتیب عبارتند از:

- سردرد

- آبریزش بینی

- تب یا لرز

- سرفه و عطسه

- تنگی نفس / مشکل در تنفس

- خستگی متوسط یا شدید

- گلودرد

- حالت تهوع یا استفراغ

- اسهال

بعد از آبریزش بینی که 73درصد افراد تجربه کردند و رتبه اول را دارد، 68درصد از مردم علامت سردرد را تجربه کرده‌اند.

از دست دادن حس بویایی در این سویه جدید کمتر گزارش شده است

اُمیکرون چه تفاوتی با انواع قبلی ویروس دارد؟

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-19 می‌شود. حدود 30 تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اُمیکرون مشخص شده است که دو برابر جهش‌های نوع دلتا است.

نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای است که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن می‌شود و باعث عفونت می‌شود. جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اُمیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع امیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

اثربخشی واکسن‌ها برای کرونای اُمیکرون

دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند تا تأثیر احتمالی این نوع را بر واکسن ها درک کنند. آنچه می‌دانیم این است که واکسن‌ها در کاهش بیماری‌های شدید و مرگ بر اثر نوع غالب فعلی، یعنی کرونای دلتا، موثر و کارآمد عمل کرده‌اند و می‌توان امیدوار بود تا واکسن‌ها در برابر اُمیکرون هم ایمنی ایجاد کنند و از بیماری شدید و بستری در بیمارستان تا حد قابل‌قبولی پیشگیری کنند.

راههای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا

همانند سایر سویه های ویروس کرونا راه های پیشگیری از این بیماری شامل :

- حفظ فاصله فیزیکی

- استفاده از ماسکی که خوب دهان و بینی را بپوشاند

- استفاده از تهویه هوا

- حاضر نشدن در مکان های شلوغ و سربسته

- شستن مکرر دست ها

- واکسن زدن

- خودداری از سفرهای غیرضروری

چه کسانی بیشتر در معرض خطر امیکرون هستند؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، به نظر می رسد کسانی که به تازگی به کرونا مبتلا شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند .

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز می باشند.

تمامی لنزهای رنگی، طبی رنگی و طبی در فروشگاه دیالنز از مجوزهای جهانی و بهداشتی برخوردار هستند .

هدف ما تنها فروش لنز نمی باشد. توجه به کیفیت و راحتی مشتریان مهم ترین و اصلی ترین رسالت مجموعه ما می باشد.به همین دلیل تنها برندهای معتبر و مورد تایید دنیا در این فروشگاه موجود می باشد و از فروش برندهای متفرقه که تنها جنبه اقتصادی دارند اجتناب نموده ایم.

برای خرید مطمئن تر و اطلاع از نمره و سایز چشم خود می توانید از راه های ارتباطی مندرج در سایت با اپتومتریست و مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

برای دیدن تمام لنز رنگی و لنز طبی رنگی می توانید با لمس کردن لینک ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید و آن را سفارش دهید.

همچنین افرادی که دارای چشم های ضعیف و نمره دار هستند می توانند با ارسال نسخه و یا انتخاب نمره چشم خود در بخش خرید لنز،  سفارش خود را نهایی نمایند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب