مجله الکترونیکی دیالنز 19 دی ماه 1400 655

گل مژه چیست و چگونه درمان می شود؟

گل مژه نوعی بیماری است که افراد در سنین مختلف به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری به صورت یک توده متورم، حساس، درناک و قرمز در ناحیه لبه‌ی نزدیک به پلک چشم ظاهر می‌شود. در این بخش از مجله الکترونیکی دیالنز درباره بیماری گل مژه و راه های درمان آن توضیح خواهیم داد .

گل مژه چیست؟

یکی از بیماری های شایع چشمی که به جنسیت و سن و سال ربطی ندارد و در هر سنی می تواند بروز کند، بیماری گل مژه چشم می باشد. مکان ایجاد گل مژه چشم، نزدیک به چشم و روی پلک ها است که به صورت یک توده متورم و دردناک ظاهر می گردد. زمانی که غدد چربی موجود در پلک ها ملتهب و عفونی می شوند، آبسه هایی را در آن مناطق ایجاد کرده که در نهایت به گل مژه تبدیل می شود.

گل مژه همانند جوشی بزرگ است که به صورت یک توده زرد یا سفید در ناحیه چشم و پلک ها نمایان می شود. این عارضه نوعی عفونت است. علل بروز گل مژه ورود باکتری هاست که در نهایت منجر به عفونتی و درگیر شدن پلک بالا و پایین خواهد شد. گل مژه در علم پزشکی، هوردلوم نامیده می شود.

عوامل ابتلا به بیماری گل مژه چشم

علت اصلی ایجاد گل مژه، باکتری ها می باشند که در اثر تماس دست های آلوده و کثیف با چشم ها ایجاد می شود. با این وجود بسیاری از متخصصان چشم اعتقاد دارند که تجمع بسیار زیاد غده های چربی در پلک ها باعث رخ دادن چنین رویدادی می شود. فعالیت عمده این غده های چربی در زمینه تولید اشک برای چشم ها می باشد. از جمله افرادی که مستعد ابتلا به بیماری گل مژه هستند نوجوانان در آستانه بلوغ و افراد دیابتی می باشند.
این بیماری در افرادی که دارای بیماری زمینه ای بلفاریت هستند بسیار شایع است که ناشی از تغییرات هورمونی بدن آنها است. چنانچه از آن دسته افرادی هستید که همیشه و به طور مداوم به گل مژه دچار می شوید، بایستی خیلی سریع به پزشک خود مراجعه و موضوع را با او در میان بگذارید. یکی از عللی که به طور مداوم به گل مژه دچار می شوید، ناشی از نقص در سیستم ایمنی می باشد که در نهایت آبسه های کوچک عفونی را ایجاد می نماید. فصل تابستان یکی از فصل هایی است که در آن شاهد بیماری گل مژه به صورت چشمگیری هستیم و افرادی که دارای سابقه  حساسیت هستند نسبت به این بیماری مستعدتر می باشند.

علائم گل مژه

برجستگی روی پلک‌ها یا اطراف چشم

 حساس شدن پلک یا اطراف چشم

قرمزی و تورم پلک

ترشح و تغییر رنگ

پوسته پوسته شدن پلک یا دور چشم

درد و خارش

احساس ناراحتی هنگام پلک زدن

خیلی از افراد هنگام ایجاد گل مژه آن را حس می‌کنند اما خیلی‌ها هم فقط زمانی متوجه می‌شوند که گل مژه کاملا ایجاد شده است. اگر شما نیز هرکدام از علائم گفته شده را دارید، سعی کنید به چشم‌‌تان دست نزنید یا آن را نخارانید و به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما هر گونه نگرانی دارید، و یا اگر گل مژه شما پس از 10 تا 14 روز برطرف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر شما هر یک از علائم زیر را دارید با دکتر خود تماس بگیرید:

 چگونه می توان از گل مژه پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به گل مژه رعایت بهداشت است. اطمینان حاصل کنید که چشم خود را تمیز نگه می دارید و آرایش و گرد و خاک را پاک می کنید. لوازم های آرایش چشمی قدیمی را دور بیاندازید (به عنوان مثال، ریمل مژه و ابرو باید هر 2 تا 3 ماه تعویض شوند)، و لوازم آرایشی را با دیگران به اشتراک نگذارید. همیشه دستان خود را قبل از دست زدن به چشم ها را بشویید. اگر شما لنز می زنید، دست های خود را قبل از قرار دادن آن ها در چشم بشویید. همچنین، مطمئن شوید که لنزهای شما به درستی با یک محلول تمیز کننده لنز ضد عفونی شده است.

درمان گل مژه

اکثر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز به‌تدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.

در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند.

ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می‌کند. ماساژ کمپرس گرم را می‌توان روزی ۴–۳ بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل‌مژه بهبود پیدا کند.

 هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید. اگر پس از چند روز گل‌مژه بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک می‌تواند در صورت لزوم با یک جراحی کوچک گل‌مژه را تخلیه کند. تخلیه گل‌مژه با بی‌حسی موضعی با استفاده از قطره بی‌حس‌کننده انجام می‌شود و گل‌مژه از سمت پشت پلک تخلیه می‌شود.

در گل‌مژه‌های معمولی استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی فایده‌ای ندارد. اما در بچه‌های کوچک یا افرادی که گل‌مژه‌های شدیداً ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌های مجاور استفاده شود.

 هم چنین برای درمان می‌توان از یک پماد چشم مخصوص گل مژه نیز استفاده کرد.

کلام پایانی

گل مژه روی پلک چشم ایجاد می شود. این عارضه می‌تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد. برای درمان این بیماری اقداماتی که در این مقاله بیان شده است را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که این عارضه می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما تحت هیچ شرایطی نباید آن را بترکانید. این برآمدگی مملو از عفونت است. بهتر است از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

دیالنز

سایت دیالنز بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات چشمی در ایران است.

همه برندهای باکیفیت و مرغوب لنز و همچنین مایع لنز را می توانید درفروشگاه آنلاین دیالنز پیدا کنید.

لنزهای ارائه شده در سایت دیالنز دارای بهترین کیفیت هستند و مشکلی برای سلامت چشم افراد ایجاد نخواهند کرد، همچنین این لنزها دارای بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت ها نیز هستند.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب