سارا نصری 29 اسفند ماه 1398 666

۴قانون جلوگیری از آسیب دیدگی لنزها

ایمنی لنزهای تماسی موضوع مهمی است، وبلاگ امروز به مشکلاتی که ناشی از استفاده نادرست لنزهای تماسی است، می پردازد. اگر لنزهای تماسی دارید، می خواهید آنها را امتحان کنید یا والدین کودکی هستید که از لنز تماسی استفاده می کند، این پست برای شماست. من امیدوارم که به طور واضح توضیح دهد که چرا مراقبت مناسب از لنزهای تماسی بسیار مهم است و سپس قوانین مشخصی را برای دنبال کردن به شما ارائه می دهیم تا چشمان شما بتواند سالم بماند.

اعترافات کاربر لنز تماسی نامناسب

من از ۱۲ سالگی شروع به استفاده از لنزهای تماسی کردم. من می دانم که افراد خوب چندین بار در مورد خطرات عادت های بد لنزهای تماسی که دائماً با آنها خوابیدم، با من صحبت کردند اما هرگز به نظر نمی رسید که استفاده نامناسب از لنزهای تماسیم مرا از این وسیله پزشکی دلسرد کند. با نگاه به گذشته، من متحیر می شوم که آسیب دائمی به قرنیه خودم وارد نکرده ام، اما می دانم که به آسیب دیدگی آن نزدیک شدم. سرانجام مجبور شدم از لنزهای تماسی منصرف شوم. در ۲۱ سالگی لیزیک داشتم و اکنون برای رانندگی عینک استفاده می کنم.

مشکلاتی که در مورد سوء استفاده از لنزهای تماسی به وجود می آید

در بین پزشکان چشم و اپتومتریست ها، خوابیدن با لنزهای تماسی و مراقبت از آنها به طور نادرست در واقع سوء استفاده از لنزهای تماسی خوانده می شود. زیرا قرنیه شما (بیرونی ترین سطح چشم شما) در واقع آسیب دیده به نظر می رسد.

فقط یک دقیقه در مورد آن فکر کنید. من می دانم که این باید اولین سرنخ من باشد که شاید پزشک من اغراق نکرده باشد وقتی که او گفت خوابیدن با لنزهای تماسی برای من بد است.

در اینجا نحوه عملکرد آن آورده شده است:

قرنیه شما تنها مکان هایی است که بدن شما اکسیژن مورد نیاز خود را از رگ های خونی دریافت نمی کند. در عوض آن را از هوا می گیرد. وقتی لنزهای تماسی نرم استفاده می کنید، مقدار محدودی از اکسیژن به چشم شما می رسد که خوب است تا زمانی که به مدت طولانی آن چشم ها را ببندید.

در طول خواب، بین آن دو لایه (پلک شما و لنز)، به هیچ وجه اکسیژن وارد نمی شود. پزشک می تواند بزرگ شدن و تورم های کوچک به نام “میکروسیست های اندوتلیال”، بلعیدن اکسیژن برای چشم شما بفهمد که با لنزهای تماسی خوابیده اید.

اگر این مشکلات خیلی طولانی ادامه یابد، چشم شما در معرض خطر عفونت چشم و زخم های قرنیه (زخم های باز روی قرنیه) قرار می گیرد.

گذشته از اینکه بسیار دردناک است، این شرایط حتی می تواند آنقدر جدی شود که باعث کوری دائمی شود. تمیز نکردن لنزهای تماسی، یا استفاده از محلول اشتباه (یا آب شیر) برای انجام این کار، همچنین می تواند منجر به عفونت و زخم شود. من در قوانین زیر به همه این موارد خواهم پرداخت:

لنزهای تماسی که به درستی مناسب نیستند، همچنین مشکلات ناراحتی و آسیب خود را نشان می دهند. چشم شما دارای انحنای منحصر به فرد است. یک لنز تماسی برای همه چشم ها مناسب نیست، به همین دلیل برای پیدا کردن یک مارک و استایل متناسب با شکل چشم شما همیشه باید یک پزشک حرفه ای داشته باشید. از این رو:

قانون ۱: همیشه به یک پزشک چشم حرفه ای مراجعه کنید

حتی اگر نیازی به لنزهای تماسی ندارید، ممکن است آنها را برای اهداف آرایشی بخواهید. این می تواند برای مناسبت های خاص مانند هالووین باشد، یا شاید فقط بخواهید برای یک روز رنگ چشم خود را تغییر دهید. شما به راحتی می توانید لنزهای تماسی را به صورت آنلاین سفارش دهید، اما این کار را نکنید.

درعوض، یک ماه دیگر قبل از وقوع مناسبت ها، به خودتان اجازه دهید و از یک پزشک چشم مناسب و حرفه ای دیدن کنید، که معمولاً ویزیت های مختلفی را شامل می شود.

قانون ۲: با لنزهای تماسی خود نخوابید (مگر اینکه آنها برای آن طراحی شده باشند.)

ممکن است قبلاً این را ذکر کرده باشم. در حال حاضر، بسیاری از مردم نمی توانند احساس لنزهای تماسی را که اساساً یک شب روی چشمشان خشک شده است، تحمل کنند. اگر به احساس چسبناک یا تحریک آمیز ناشی از خواب با لنزهای تماسی اهمیتی نمی دهید، “فراموش کردن” برداشتن آنها از چشم در شب به نظر بسیار راحت است.

هنگام خوابیدن لنزهای خود را از چشم بردارید و با محلول ضدعفونی کننده شستشو و در محلول نگهداری کنید. اما اگر پزشک لنز تماسی به شما پیشنهاد لنزهای طولانی مدت را داده باشد شما می توانید با آنها به راحتی بخوابید و اطمینان حاصل کنید که اکسیژن کافی به سطح چشم شما انتقال پیدا می کند.

قانون ۳: به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید.

اگر از ابزارهای مناسب لنز تماسی استفاده کرده باشید، اپتومتریست یا پزشک احتمالاً قبلاً نیاز به تعویض لنزهای تماسی خود را در فواصل منظم (که بسته به مارک و نوع آن متفاوت است) و تمیز کردن روزانه آنها توضیح داده است. ما به شما توصیه می کنیم حداقل هر سه ماه یکبار محفظه لنزهای تماسی خود را تعویض کنید تا از رشد چیزهای ناخوشایند در آنجا جلوگیری کنید.

برای نگهداری از لنزهای خود هرگز از محلول نمکی یا هر نوع آب استفاده نکنید. برای تمیز کردن آنها می توانید از محلول بدون مالش استفاده کنید ، اما ما همچنین به شما توصیه می کنیم که به عنوان بخشی از مراقبت روزانه خود از یک مالش ملایم با انگشتان خود استفاده کنید. هرگز از محلول استفاده شده مجددا استفاده نکنید و همیشه آن را کاملاً با محلول تازه جایگزین کنید.

گزینه دیگر، استفاده از لنزهای تماسی یکبار مصرف روزانه به جای لنزهای قابل استفاده مجدد است. ما به افرادی که وقت کافی برای تمیز کردن لنزهایشان ندارند، توصیه می کنیم که در این بخش، لنزهای قابل استفاده مجدد را با لنزهای یکبار مصرف روزانه جا به جا کنید. این بهترین توصیه برای مصرف کنندگان لنز است، زیرا این مسئله مشکلات بهداشتی بالا و بیشتر را برطرف می کند.

قانون ۴: در صورت بروز مشکلات بینایی با لنز

لنزهای تماسی خود را فوراً از چشم بردارید و با پزشک چشم خود ملاقات کنید. اگر چشم قرمز یا خارش، سوزش، تورم یا درد ایجاد کند: منتظر نمانید تا از بین برود. عفونت فقط با گذشت زمان بدتر می شود. زخم قرنیه به مراقبت پزشکی احتیاج دارد.

در نهایت، در صورت استفاده نادرست لنزهای تماسی می توانند باعث آسیب دائمی شوند. با آنها نخوابید. لنزهایتان را مرتباً تمیز، نگهداری و در صورت پارگی از استفاده آن خودداری کنید. به درستی از آنها محافظت کنید، همیشه لنزهای تماسی خود را طبق تجویز پزشک تهیه کنید تا بتوانید از آسیب دیدگی و خطرات احتمالی قرنیه در امان باشید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب