سارا نصری 22 آبان ماه 1398 686

۵ علامت زمان جایگزینی لنزهای تماسی

بهداشت مناسب در هنگام استفاده از لنزهای تماسی وجود دارد. حفظ یک جفت لنز تماسی به همان اندازه که اولین بار می خواهید آنها را بگذارید، چالش برانگیز است. لنزهای تماسی دارای تاریخ انقضا هستند. شما باید به طول عمر آن توجه داشته باشید، وگرنه ممکن است مشکلات جدی برای چشمان شما ایجاد کند. این بیماری می تواند از خارش چشم یا سوزش چشم تا موارد جدی مانند بیماری های چشمی، عفونت ها و خشکی چشم ها متغیر باشد.

در ادامه، ۵۲٪ افرادی که از لنزهای سیلیکون هایدروژل جایگزین دو هفته ای استفاده می کنند، آن را فراتر از زمان تعیین شده مصرف می کنند. لنزهای تماسی در معرض مایعات چشمان شما قرار می گیرند، بنابراین به طور طبیعی مواد لنزهای تماسی با گذشت زمان بدتر می شوند. در نتیجه، اگر به طور مرتب لنزهای تماسی خود را تغییر ندهید، چشمان شما مستعد خطر است.

حفظ بهداشت مناسب لنزهای تماسی برای شما بسیار آسان است. در زیر برخی از علائم که نباید از آنها چشم پوشی کنید آورده شده است:

۱- لنزهای تیره

حتماً لنزهای خود را بطور منظم بررسی کنید. اگر اولین بار که آن را خریداری کردید کاملاً واضح نیست، لنزهای شما ممکن است قبلاً دارای باکتری باشد.

۲- احساس ناراحتی و سوزش

اگر در لنزهای تماسی خود چیزی غیر عادی را احساس می کنید، مشکلی رخ داده است. طبیعی است که لنزهای تماسی گرد و غبار را به چشمتان بچسباند، بنابراین هرگز تمیز کردن آن را با محلول فراموش نکنید.

۳- آسیب دیدگی لنزها

لنزها در هنگام آسیب دیدن، به هر شکلی دیده می شوند. این گونه لنزهای به جای آنکه از عبور باکتری ها جلوگیری کنند، میکروب ها را به داخل چشم عبور می دهند.

۴- بدون محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش

مارک های قدیمی لنزهای تماسی محافظ UV ندارند. اگر مدت زمان نسبتاً طولانی آن جفت را داشته اید، احتمالاً لنزهای شما از UV محافظت نمی کنند.

۵- رسیدن به تاریخ انقضا نسخه

قبل از تهیه یک جفت لنز تماسی، باید به یک متخصص چشم مراجعه کنید تا نوع مناسب لنزهای تماسی را برای شما تجویز کند.

تاریخ انقضا نسخه های مختلف برای انواع مختلف لنزهای تماسی وجود دارد:

• لنزهای یکبار مصرف روزانه پس از استفاده آن برای یک روز باید دور ریخته شوند.

• هر دو هفته یکبار لنزهای یکبار مصرف تعویض می شوند.

• طول عمر لنز تجویز شده با لنزهای جایگزین مکرر یا تا هر ماه یا هر سه ماه است.

• لنزهای قابل استفاده مجدد باید هر شش ماه یا بیشتر تغییر کنند.

قبل از رسیدن به تاریخ انقضا لنزهای تماسی خود، از قبل یک مورد جدید دریافت کنید. در نهایت، آنچه را که برای شما تجویز شده است دنبال کنید.

در پایان، به انواع مختلف لنزها و محلول های آنها و موادی که در ساخت آنها استفاده شده است توجه داشته باشید. ممکن است نسبت به برخی از این مواد حساسیت داشته باشید یا تحریک شده باشید، بنابراین بهتر است ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب