سارا نصری 16 شهریور ماه 1398 1,274

۶ سوال رایج برای افراد آستیگماتیسم

جدیدا متوجه شده اید که دچار بیماری آستیگمات هستید و حالا تصور می کنید که باید باقی عمرتان را با عینک سپری کنید؟ ما این را به خوبی می دانیم که شما دوست ندارید از عینک استفاده کنید، حتی در زمان ورزش، فعالیت های تفریحی و…

برای برخی از مواقع خاص بدون نیاز به عینک از دید خود لذت می برید و یا در محلی زندگی می کنید که باران و مه در آن محیط بسیار مکرر است. خوشبختانه، لنزهای تماسی واقعا تکامل یافته اند و حتی افرادی که دارای آستیگماتیسم بالایی هستند، می توانند بدون هیچ مشکلی از لنزهای طبی آستیگماتیسم استفاده کنند. همچنین این لنزها به راحتی جا میگیرند و دید شما بسیار واضح و شفاف می شود.

در اینجا سوالاتی وجود دارد که دید شما را نسبت به لنزهای تماسی طبی آستیگمات باز می کند و می توانید از استفاده آن لذت کافی را ببرید. بنابراین هنگام انتخاب لنز تماسی آستیگمات احساس اطمینان خواهید کرد.

۱- بینایی من چگونه است؟

اولویت اصلی شما در بررسی چشم شما، چگونگی عملکرد بینایی است. بپرسید که آیا تغییراتی رخ داده است و نسخه شما چیست؟ بدیهی است که استفاده از لنزهای تماسی نسخه دار و بروزرسانی آن نسخه در صورت لزوم، دید شما را درمان می کند و روی دید خود تمرکز بالایی دارید.
آستیگماتیسم، بی نظمی با انحنای قرنیه یا شکل لنز چشم شما است.

این امر باعث می شود اجسام هم در نزدیکی و هم در دور مبهم به نظر برسند و مواردی که در فاصله دور قرار دارند، حتی ممکن است موج دار به نظر آیند. همچنین با آستیگماتیسم می توانید نزدیک بینی یا دوربینی داشته باشید، به همین دلیل آزمایشات چشم بسیار مهم است.

در هنگام معاینه شما می پرسید که (چه مقدار آستیگماتیسم دارم)؟ اکثر افراد دارای درجه آستیگمات هستند و بسیاری از آنها حتی با آن متولد می شوند. پزشک چشم معمولا این بیماری را روی دید شما تشخیص نمی دهد و اگر کمتر از یک قطر آستیگمات باشد، آن را بزرگ نمی کند، اگر چه بعضی از افراد متوجه می شوند که بینایی آنها در سطوح پایین اصلا خوب نیست.

اگر دید خود را واضح نمی بینید، حتما به پزشک بگویید زیرا هر کس آستانه تحمل متفاوتی برای این بیماری دارد. میزان آستیگمات شما می تواند در انواع درمان بینایی که به بهترین وجه انجام می شود، نقش داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اگر دارای آستیگمات شدید هستید، می توانید کاندیدای لنز تماسی نرم باشید.

۲- آیا می توانم از لنزهای تماسی آستیگمات استفاده کنم؟

در حالی که احتمالا پزشک چشم شما به جزئیات بیشتری می پردازد، ممکن است جواب این سوال شما مثبت باشد. انواع مختلفی از لنزهای تماسی آستیگمات وجود دارد. حتی اگر از نزدیک بینی یا دوربینی در رابطه با آستیگماتیسم خود رنج می برید، می توانید به لنزهای گازسنجی یا چند کاناله ای سخت یا لنزهای توریک نرم تکیه کنید تا بتوانید دید مطلوبی از نزدیک، در فاصله متوسط و دور داشته باشید.

استفاده از لنزهای تماسی برای بیماران آستیگماتیسم کمی دشوارتر است. بنابراین یافتن پزشک با تجربه در زمینه های آستیگماتیک راهی مهم برای کشف لنزهایی است که احساس راحتی و بینایی مطلوبی به شما ببخشد.

۳- چه نوع لنز تماسی برای بیماری آستیگماتیسم بهتر است؟

لنزهای تماسی برای آستیگمات ها انواع مختلفی دارند. بسته به وضعیت شما، پزشک چشم، ممکن است یک نوع لنز را به نوع دیگری ترجیح دهد. مواد و تکنولوژی جدید به این معنی است که لنزهای تماسی نرم در اکثر موارد می توانند امکان پذیر باشند.

لنزهای تماسی نرم برای درمان آستیگماتیسم

این لنزها، لنزهای توریکی هستند. لنزهای نرم با لنزهای کروی شکل چشم شما متفاوت است و دارای قدرت انعطاف پذیر در هر دو جهت عمودی و افقی می باشد که برای چشم های آستیگمات لازم است. زیرا نیاز به چندین قدرت دارد، لنزها باید به شکلی مشخص روی سطح قرنیه بنشینند تا محور میانه در آن قرار بگیرد و خط دید شما مشخص باشد و بتواند قدرت های مختلف انکسار را در موقعیت های مناسب قرار دهد. به همین دلیل است که اکثر لنزهای نرم دارای ویژگی های طراحی خاص هستند که هم می توان در محل کار از آنها استفاده کرد و هم از افتادن و چرخش آن در چشم جلوگیری می کند.
لنزهای تماسی بوش اند لومب (Basuch & Lomb SofLens Toric) دارای طراحی انحصاری خاصی است که در هنگام سایش بسیار پایدار تر و برای دید شفاف و واضح، نور را در یک نقطه مجزا قرار می دهند.

لنزهای تماسی با نفوذپذیری گاز سخت برای آستیگماتیسم

در گذشته، افراد مبتلا به آستیگماتیسم مجبور بودند از لنزهای GP استفاده کنند، همچنین این لنزها به عنوان لنزهای سخت شناخته شده بود. این لنزهای جامد نیازی به طراحی توریک ندارند، هرچند که لنزهای GP Toric در دسترس هستند. در عوض، لنزهای تماسی سفت و سخت شکل کروی خود را حفظ می کنند و اشک شما در ناحیه بین قرنیه و پشت لنز مستقر می شود، که آستیگماتیسم را درمان می کند. از آنجا که این لنزها سفت و سخت و ضخیم هستند، آنها نمی چرخند و می توانند دید واضح تری ارائه دهند. بعضی اوقات، آنها هنوز تنها گزینه برای افراد دارای آستیگماتیسم بالا می باشد و در موارد دیگر، افرادی که برای چشمان خود نیاز به لنزهای مناسب دارند، می توانند به لنزهای اسکریلر یا لنزهای سفارشی مراجعه کنند.

۴- آیا باید لنزهای تماسی هیبریدی را برای آستیگماتیسم استفاده کنیم؟

لنزهای تماسی ترکیبی جدیدترین لنزهای آستیگمات هستند. آنها دارای یک مرکزGP بوده که توسط لنزهای نرم احاطه گشته است. لنزهای ترکیبی از دو جهت امکان دید واضح و راحتی را فراهم میکند. با این حال، لنزهای تماسی ترکیبی اشکالاتی دارند، آنها می توانند مناسب تر از لنزهای تماسی نرم باشند، معمولا نمی توانند به صورت آنلاین خریداری شوند.

۵- چگونه می توانم اطمینان حاصل کنم که لنزهای تماسی ایمن هستند؟

پزشک چشم شما باید موارد اساسی در مورد لنزهای تماسی را به شما اطلاع رسانی کند، چه بیماری آستیگماتیسم داشته باشید یا نه. از جمله نحوه ایمن گذاشتن و خارج کردن آنها، به خصوص اگر می خواهید برای بار اول لنز تماسی را امتحان کنید، نحوه ضد عفونی کردن، نگهداری از لنز و مراقبت آنها را باید به شما توضیح دهد. اگر موضوعات ایمنی را گوشزد نمی کنند، از آنها بپرسید! استفاده و تمیز کردن لنزهای تماسی به صورت دائم به حفظ سلامت چشم شما کمک می کند.

۶- لنزهای یکبار مصرف برای من مناسب است؟

بر اساس سبک زندگی شما، چه از نظر بیماری چشمی و چه از نظر بودجه، ممکن است یک لنز یکبار مصرف روزانه از سایر مزایا سودمند باشد. به عنوان مثال، اگر شما مشکل هزینه اضافی ندارید، جلوی کامپیوتر کار می کنید، چشمان شما به راحتی خسته و خشک می شود و همیشه در حال حرکت هستند، تعویض کردن لنزهای تماسی شما اغلب برایتان مفید خواهد بود. با این وجود، اگر تصمیم به انتخاب لنزهای نرم ندارید، لنزهای تماسی سایشی، ماهانه، هفتگی و حتی روزانه برای آستیگماتیسم وجود دارد.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب