سارا نصری 06 مهر ماه 1398 1,444

۶ علت نابینایی زودرس زنان

هیچ رازی نیست که زن و مرد با هم فرق دارند، اما آیا می دانید که حتی سلامت چشم بین جنس ها نیز متفاوت است؟ از بین رفتن بینایی در زنان بیشتر از مردان است و خانم ها موارد بیشتری از تخریب ماکولا، آب مروارید و سایر شرایط را تجربه می کنند که می تواند منجر به مشکلات بینایی شود.
معمولاً زنانی که دچار کاهش بینایی می شوند، مسن تر هستند، اما گاهی اوقات، بینایی در خانم های جوان تر هم اتفاق می افتد. در اینجا شش علت احتمالی از بین رفتن زودرس بینایی در زنان قید شده است.

۱- خطای انکسار نشده و درمان نشده

عیوب انکساری شایعترین دلایل اختلال در بینایی است و شامل نزدیک بینی، دوبینی، پیرچشمی و آستیگماتیسم می شود. در صورت عدم درمان، این شرایط شایع ترین علت اختلال در بینایی است. این رابطه یکی از دلایلی است که دیدن پزشک چشم به طور منظم بسیار مهم است. یک حرفه ای می تواند خطاهای انکسار را شناسایی و درمان کند و همچنین به بیمار واضح توضیح دهد تا از مشکلات مربوط به بینایی در مدرسه، محل کار و در حین فعالیت های مهم زندگی مانند رانندگی و خواندن جلوگیری کند.

۲- آب مروارید

احتمالاً وقتی آب مروارید را تصور می کنید به افراد مسن فکر می کنید، ممکن است در زنان جوان ۲۰ یا ۳۰ ساله یا حتی جوانتر اتفاق بیفتد. آب مروارید زودرس دلایل مختلفی دارد از جمله صدمات چشمی، شرایط پزشکی، واکنش دارو، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی، عوارض عمل جراحی چشم و انتخاب شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن. تشخیص زود هنگام برای جلوگیری از عوارض و اطمینان از بهترین شانس برای حفظ عملکرد بهینه بینایی مهم است. جراحی اغلب برای بهترین نتیجه لازم است.

۳- جسم شناور

شناورها نقاط کوچک یا موضوعاتی هستند که به نظر می رسد در میدان دید شما “شناور” می شوند. شناورها نتیجه ماده ژل مانند در داخل انقباض چشم هستند و این باعث تولید رشته های کلاژن می شود که در جلوی چشم فرو می روند. برخی افراد می توانند زندگی با وجود شناورهای جزئی را یاد بگیرند، اما اگر تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشند یا در بینایی مناسب دخالت داشته باشند، ممکن است عمل جراحی مفید باشد.
در موارد نادر، شناورها ممکن است مشکل جدی تری را نشان دهند، بنابراین در صورت بروز این وضعیت، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

۴- خشکی چشم

زنان احتمالاً بیش از مردان دچار خشکی چشم هستند. بیماری خشکی چشم می تواند به دلیل کمبود اشک و یا بیش از حد تبخیر اشک یا ترکیبی از هر دو ایجاد شود. سن یکی از عوامل خطرناک برای خشکی چشم است، اما می تواند توسط برخی داروها یا مسائل محیطی مانند هوای خشک و دود نیز ایجاد شود. سندرم شدید خشکی چشم می تواند منجر به عوارضی مانند خطر بیشتر عفونت، جای زخم و از بین رفتن دائمی بینایی شود. اگر متوجه شدید که چشمان شما احساس خشکی کرده است، با پزشک معالج خود در مورد ویزیت، برنامه ریزی کنید تا در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

۵- عوامل اجتماعی و اقتصادی

به ویژه در کشورهای در حال توسعه، عوامل اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی در نابینایی و بینایی در زنان جوان دارند. خانم ها غالباً به مراقبت های مناسب چشمی دسترسی کمتری دارند، بنابراین مشکلات بینایی درمان نمی شوند و به پیشرفت خود ادامه می دهند و گاهی منجر به از بین رفتن کامل بینایی می شوند. پیگیری فوریت های پزشکی مهمترین کاری است که می توانید هنگام مشاهده اختلالات بینایی انجام دهید.

۶- از بین رفتن ناگهانی بینایی

گاهی اوقات، یک زن جوان به طور ناگهانی و بدون هشدار از دست دادن بینایی را تجربه می کند. این نوع از بین رفتن ممکن است طی چند دقیقه یا چند روز اتفاق بیفتد. سه دلیل اصلی از بین رفتن بینایی شامل: پوشاندن ساختارهای چشم به طور شفاف، ناهنجاری های شبکیه و ناهنجاری های عصب بینایی و مسیرهای بینایی هستند. دلایل کمتر شایع شامل سکته مغزی، جداشدگی شبکیه و عفونتهای خاص و خطرناک است.

در پایان، در صورت از بین رفتن ناگهانی بینایی، باید بلافاصله توسط پزشک چشم ارزیابی شود، بنابراین برای مشاوره با پزشک چشم خود تماس بگیرید یا سریعاً به بخش اورژانس مراجعه کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب