سارا نصری 14 آبان ماه 1398 1,643

۷ اشتباه در مورد محفظه لنزها

۷ اشتباه در مورد محفظه لنزها

استفاده صحیح از تمامی وسایل مربوط به لنزهای تماسی برای سلامتی چشم ضروری است. همانطور که می دانید، استفاده از لنزهای تماسی در حال حاضر شما را در معرض خطراتی از قبیل خشکی چشم قرار می دهد. خشکی چشم هنگامی اتفاق می افتد که چشمان شما به اندازه کافی اشک ایجاد نمی کند و یا اشک هایی که از آن خارج می شوند تا حد قابل قبولی رطوبت ایجاد نمی کند.

برای کمک به جلوگیری از این مسائل، در اینجا خطاهایی را در مورد وسایل ضروری لنز تماسی در اختیارتان قرار دادیم که حتی نمی توانید متوجه شوید که در حال ایجاد این خطرات هستید که می تواند سلامت چشم شما را به خطر بیاندازد.

۱- دست های خود را قبل از دست زدن به محفظه لنز به طور کامل بشویید.

اگر می خواهید یک امتیاز برای نحوه استفاده از لنزهای تماسی خود داشته باشید، باید هر چه بیشتر از لنزهای خود نگهداری کنید. به همین دلیل قبل از دست زدن به وسایل لنز، شستن دست ها با صابون و آب بسیار مهم است.

اگر قبل از دست زدن به جالنزی دست خود را شستشو ندهید، باعث می شود میکروب های موجود در دست را به جالنزی و داخل آن وارد کنید. احتمالاً این باعث می شود که عوامل بیماری زا در چشمان شما راحت تر شده و باعث سوزش یا عفونت شوند. به عنوان مثال، شما با رعایت نکردن اصول بهداشتی می توانید باعث شوید که چشمتان به طور مثال، منجر به بیماری ملتحمه شود که بر اثر ورود باکتری ها و میکروارگانیسم ها به وجود می آید و باعث پوشش غشای نازک پلک و سفیدی چشم می شود. این بیماری می تواند منجر به انواع علائم ناخواسته مانند قرمزی، خارش و… شود.

۲- جالنزی خود را بعد از هر بار استفاده بشویید

لنز تماسی یک عدسی نرم بوده که بیش از حد حساس است زیرا می تواند با هر نوع ورود آلودگی روی لنز، به چشم شما آسیب برساند. اگر شما به طور مرتب محفظه لنز خود را تمیز کنید، می توانید از ورود باکتری ها بر روی لنز جلوگیری کنید.
بسیاری توصیه می کنند بعد از هر بار استفاده، محفظه لنز خود را تمیز کنید. این بدان معناست که محلول قدیمی را دور بریزید و جالنزی را با محلول تازه شستشو دهید، با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید و سپس اجازه دهید خشک شود.

۳- هر زمان که می خواهید جالنزی خود را شستشو دهید، از محلول لنز تماسی استفاده کنید.

وقتی به چگونگی شستشوی جالنزی فکر می کنید، اولین غریزه شما این است که قدم اول، مقداری آب شیر بریزید. این معمولاً یک حرکت خوب است، اما در مورد لنز تماسی اینطور نیست.

مطابق با اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، لنزهای تماسی خود را با آب شیر شستشو ندهید زیرا این کار منجر به بیماری کراتیت می شود و باعث می شود بینایی شما را از بین ببرد.

میکروبی که در داخل آب وجود دارد می تواند کراتیت ایجاد کند و به لنزهای تماسی شما بچسبد و باعث ایجاد عفونت شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممكن است باعث درد چشم، قرمزی، تاری دید شود، یا احساس کنید جسمی در چشم شما وجود دارد یا به نور حساسیت پیدا کنید.
از آنجا که می دانید استفاده نادرست از لنزهای تماسی عامل خطرناکی برای ایجاد کراتیت است، این مهم است که اجازه ندهید لنزهایتان با آب شیر تماس داشته باشد.

۴- شما هر سه ماه یکبار باید محفظه لنزهای تماسی خود را تعویض کنید.

اگر جالنزی خود را گم نکنید، احتمالا به فکر این نیستید که یک جالنزی جدید تهیه کنید اما توصیه میشود که هر ۳ماه یکبار محفظه لنزهای خود را تعویض کنید، حتی اگر هنوز جالنزی قابل استفاده باشد.
باکتری ها و میکروارگانیسم ها می توانند ماده ای به نام بیوفیلم تولید کنند و می تواند به باکتری ها کمک کنند تا از محلول ضدعفونی کننده لنزهای تماسی دور بمانند. شما واقعاً نمی توانید این بیوفیلم را ببینید، بنابراین بهتر است هر سه ماه یکبار محفظه لنزهای خود را تعویض کنید.

۵- برای گذاشتن لنزها داخل محفظه لنز، محلول لنز قدیمی را دور بریزید و محفظه را از محلول تازه پر کنید.

لنزهای خود را هنگام برداشتن از چشم خود در محلول قدیمی جا لنزی قرار ندهید زیرا در آن محلول آلودگی و باکتری هایی وجود دارد که از قبل از روی لنزهایتان برداشته شده و شما اگر بخواهید مجددا لنزهایتان را در داخل همان محلول قرار دهید، لنزها آلوده شده و باعث صدمات چشمی برای شما می شوند.

۶- برای اینکه بخواهید از لنزهای تماسی خود به طور طولانی مدت استفاده کنید، پس باید مرتبا لنز و وسایل تمیزکننده لنز را تمیز نگه دارید.

تنها محلول لنز تماسی عمر لنزها را افزایش نمی دهد، شما باید به وسایل لنزتماسی مانند جالنزی توجه کنید که تمیز و فارغ از هرگونه باکتری باشد، زیرا ممکن است توجه نکردن به بهداشت لنز، مدت زمان کوتاه تری از لنزهای خود استفاده کنید و همین امر باعث می شود هزینه بیشتری برای تهیه لنزهایتان ایجاد کند.

۷- محفظه لنزهای خود را در حمام قرار دهید و در جای کم مرطوب بگذارید.

سعی کنید جالنزی را در محیط مرطوب مانند حمام نگه دارید. لنزهای شما نه تنها در فضای خشک باعث خشکی لنزها و جذب باکتری می شود، بلکه منجر به بیماری های سخت چشمی هم می شود. این بدان معنا نیست که شما قطعاً با نوعی عفونت شدید چشم روبرو خواهید شد. گذشته از این، هزاران نفر بدون مشکل لنزهای خود را در حمام نگه می دارند و شاید شما هم یکی از آنها باشید. اما اگر نگران هستید و می خواهید چشمانتان را تا حد امکان ایمن نگه دارید، در حالی که لنزهای شما ضد عفونی می شوند، سعی کنید که لنزهای تماسی خود را در محیطی با رطوبت کم مانند حمام نگهداری کنید.

در پایان، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید و با هرگونه علائم عجیب و غریب چشم روبرو هستید، به پزشک چشم خود مراجعه کنید. بسیاری از مشکلات چشم علائم مشابهی دارند، خواه با خشکی چشم، ملتحمه، کراتیت یا موارد دیگری به طور کامل مواجه هستید. به جای تلاش برای تشخیص خود و رفع این مشکل، به پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب دقیقاً می دانید با چه مواردی سر و کار دارید و می توانید سریع ترین مسیر را برای بهبودی پیدا کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب