مجله الکترونیکی دیالنز 06 تیر ماه 1400 767

نقش بیماری تیروئید در بروز اختلال بینایی

بیماری چشمی مربوط به تیروئید یک بیماری آزاردهنده است که متاسفانه ممکن است منجر به کاهش بینایی و حتی در موارد اندکی منجر به نابینایی کامل شود .

در ادامه با مجله الکرونیکی دیالنز همراه باشید تا در مورد نقش بیماری تیروئید در بروز اختلال بینایی ، اطلاعاتی را کسب نمایید .

تیروئید چیست؟

غده تیروئید در جلوی گردن زیر حنجره قرار گرفته است و کارش جذب ید از خون و تولید دو هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین است و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد.

منظور از کم کاری و پرکاری تیروئید چیست ؟

به سطح طبیعی هورمون تیروئید در خون یوتیروئید ( euthyroid) گفته می شود. هنگامی که در عملکرد غده تیروئید اختلالی رخ می دهد می تواند به صورت ترشح بیش از حد هورمون ( پرکاری تیروئید ) و یا ترشح کم هورمون ( کم کاری یا هیپوتیروئید) باشد.این عدم تعادل می تواند منجر به علائم مختلفی در بدن شود.ترشح غیرنرمال هورمون ها همراه با یک آنتی بادی غیرطبیعی می تواند باعث بروز علائم چشمی و ایجاد بیماری) Graves  گریوز ) شود. در برخی موارد پرکاری تیروئید می تواند بدون درگیری چشمی نیز باشد.

مشکلات تیروئیدی چگونه به وجود می‌آیند؟

 هنوز علت دقیق بروز مشکلات تیروئید مشخص نشده است. در بخش زیر به برخی از دلایل احتمالی بروز مشکلات تیروئید اشاره می‌کنیم:

   ☼   وجود مشکل در سیستم ایمنی بدن

   ☼    رشد توده روی غده تیروئید

   ☼    وجود یک ماده در خون که باعث افزایش تولید هورمون توسط غده تیروئید می‌شود .

 چه کسانی در معرض بیماری های چشمی تیروئید هستند؟

اگرچه اختلالات تیروئیدی چشم درهرسنی رخ می دهد اما به طور متوسط سن شروع این علائم 45 سال است.اختلالات تیروئید در زنان 3 برابر بیش از مردان است.

علت عوارض چشمی تیروئید چیست؟

سیستم ایمنی در بدن سالم، به وضوح بافت های بدن را از بافت ها یا موارد خارجی تشخیص می دهد. در اختلالات خود ایمنی، آنتی بادی علیه بافت طبیعی بدن تولید می شود. علت بیماری گریوز حمله ی یک آنتی بادی غیر طبیعی به غده ی تیروئید است که اغلب منجر به ترشح بیش از حد یا کمتر از حد هورمون تیروئید می شود.هم چنین آنتی بادی می تواند به بافت های چشمی حمله کرده و منجر به بروز سیمپتوم ها و علائم مختلف در چشم شود.

علائم و نشانه های مشکلات چشمی تیروئید چیست؟

 اختلالات تیروئید در ابتدا باعث ایجاد علائم و نشانه‌های چشمی‌ نمی‌شوند اما به تدریج بیمار شاهد بروز علائم زیر خواهد بود:

    ■  بیرون زدگی چشم اختلالی است که چشم‌ها به سمت بیرون متمایل می‌شوند و حالت خیرگی دارند. بیرون زدگی چشم می‌‌تواند در یک یا هر دو چشم به وجود بیاید و هر دو چشم به صورت یکسان درگیر نشوند   .

  ■   احساس خارش و وجود جسم خارجی به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب بسیار شایع است .

  ■   بسته نشدن پلک به طور کامل یا باز ماندن آن در هنگام خواب به نحوی که چشم بیمار در حالت خواب باز می‌ماند  .

  ■   خشکی چشم که می‌تواند به علت بسته نشدن کامل چشم رخ دهد. خشکی مداوم چشم می‌تواند باعث آسیب دیدگی قرنیه شود .

  ■   اشک ریزی که به عکس العمل طبیعی چشم نسبت به خشکی چشم ارتباط دارد .

  ■   حرکت نکردن پلک به سمت پایین هنگامی‌که فرد به سمت پایین نگاه می‌کند .

   ■ تورم که احتمال بروز آن در هر قسمت از چشم وجود دارد و شامل موارد زیر است:

  1. پلک بالا و پایین
  2. بافت اطراف چشم
  3. غشای مخاطی نازک و شفاف که سطح داخلی چشم را پوشانده است.
  4. عروق خونی و سایر بافت‌های درون حدقه چشم
  5. عصب بینایی که وظیفه ارسال تصاویر به مغز را بر عهده دارد.
  6. عضلاتی که وظیفه کنترل حرکات چشم را بر عهده دارند.

    ■  افزایش حساسیت چشم به نور

    ■   تاری دید که گاهی اوقات با کاهش وضوح نور همراه است .

    ■  دوبینی که در ابتدا گاهی اوقات به وجود می‌آید سپس دائمی ‌می‌شود .

    ■  گاهی اوقات ممکن است حرکات یک چشم نسبت به چشم دیگر به علت تورم عضلات اطراف چشم کمتر باشد و مسیر حرکات یک چشم با چشم دیگر مطابقت نداشته باشد .

 درمان عوارض چشمی تیروئید

 روش‌های مختلفی برای درمان آسیب‌های چشمی ناشی از بیماری تیروئید وجود دارد. برخی از مشکلات مربوط به غده تیروئید با گذر زمان و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابند. ممکن است پزشک در ابتدا هیچ گونه درمانی را برای بیمار در نظر نگیرد و فقط از او بخواهد در فواصل زمانی منظم برای انجام چکاپ به مطب مراجعه کند.

 مصرف دارو

 مصرف برخی از داروها می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم:

 انجام عمل جراحی

 عمل جراحی به دلایل مختلف انجام می‌‌شود که این موارد به شرح زیر می‌باشند:

 انجام دادن برخی از عمل‌های جراحی به ویژه عمل‌هایی که به بهبود ظاهر چشم کمک می‌کنند باید به بعد از بهبود علایم بیماری موکول شوند. نمی‌توان برخی از مشکلات تیروئیدی از قبیل اختلال گریوز را درمان کرد حال آنکه می‌‌توان به خوبی برخی از مشکلات تیروئید را کنترل کرد و از اثرگذاری آن‌ها بر چشم جلوگیری نمود. معمولاً پزشک می‌تواند به بیمار برای کنترل و کاهش علایم بیماری او کمک کند.

 عوارض تهدید کننده بینایی

دو عارضه در این بیماران می تواند منجر به از بین رفتن بینایی شود که باید برای نگهداشتن دید به سرعت پیگیری و درمان شوند.

  1.  فشار بر روی عصب بینایی توسط بافت های متورم: این حالت می تواند توسط استروئیدهای تزریقی و یا خوراکی برطرف شود و در مواردی که این درمان جواب نمی دهد، جراحی و برداشتن استخوان های اطراف چشم برای از بین بردن فشار وارده به عصب انجام شود. Orbital radiation هم ممکن است همراه با سایر درمان ها به کار رود.
  2.  زخم قرنیه ناشی از خشکی شدید ایجاد شده به علت پروپتوزیس: این حالت می تواند با قطره های چشمی و پمادهای روان کننده و یا عمل جراحی بستن پلک ها برای حفاظت از چشم کنترل شود.

اقدامات پیشگیرانه جهت وخیم نشدن بیماری

   - ترک سیگار: فرد با مراجعه به پزشک می‌تواند برنامه‌ای برای ترک سیگار دریافت کند. شانس درمان افراد سیگاری مبتلا به بیماری تیروئید چشمی کم‌تر از سایر افراد است، اگر فرد سیگار را ترک کند به درمان جواب خواهد داد. بعد از یک دوره مصرف کاربی مازول  (Carbimazole) یا پروپیل تیواوراسیل (Propylthiouracil) علایم بهبودی در افراد غیر سیگاری و یا افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند و در عین حال به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا هستند، بیش‌تر از سایر افراد خواهد بود.

   - جلوگیری از بالا و پایین شدن سطح هورمون‌های تیروئیدی:جلوگیری از نوسانات هورمون تیروئید به خصوص در کم کاری تیروئید اهمیت دارد.بنابراین فرد مبتلا باید به صورت مداوم آزمایش خون انجام دهد و توصیه‌های پزشک معالج در مورد مقدار داروی مصرفی را به خوبی رعایت کند. سطح هورمون‌های تیروئیدی باید همواره در حالت نرمال قرار داشته باشند تا این عارضه‌ی چشمی رخ ندهد

   - جلوگیری از درمان با ید رادیو اکتیودرمان با ید رادیو اکتیو منجر به وخیم‌تر شدن بیماری تیروئید چشمی خواهد شد. این مشکل در افراد سیگاری چند برابر است. در این مورد فرد باید با پزشک خود مشورت کند

   - مصرف مکمل‌های سلنیومتحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری تیروئید چشمی اگر ۶ دوره (دو بار در روز ) مکمل سلینیوم دریافت کنند، نتایج قابل قبولی را مشاهده خواهند کرد.

سخن پایانی

بیماری چشمی تیروئید از لحاظ روانی بر فرد مبتلا اثر خواهد گذاشت و زندگی اجتماعی او را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر سطح هورمون‌های تیروئیدی بالا و پایین شود، روحیه‌ی افراد مدام تغییر خواهد کرد، فرد تندخو و عصبی خواهد بود و این شرایط تا زمانی که این هورمون‌ها سطح ثابتی نداشته باشند، ادامه خواهد داشت.

فرد به دلیل تغییر ظاهر چشم‌هایش احساس خشم، کم شدن اعتماد به نفس و دوری از اجتماع را تجربه خواهد کرد. روابط کاری و عاطفی فرد مبتلا هم تا حدود زیادی متاثر از این بیماری خواهد بود؛ زیرا که چهره و چشم‌ها نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط بین افراد دارند. درمان‌هایی هم‌چون جراحی در موارد بسیاری کمک کننده خواهند بود. فرد مبتلا باید تحت نظارت دقیق پزشک متخصص باشد.

ارائه این مقاله از وبسایت دیالنز به شما کمک کرد که اطلاعاتی را در خصوص "بیماری چشمی تیروئید"کسب نمایید . برای اطلاع از قیمت لنز طبی و خرید لنز طبی به بخش مربوطه در فروشگاه آنلاین دیالنز مراجعه نمایید

جهت مشاوره رایگان در خرید لنز رنگی و یا خرید لنز طبی با مشاورین دیالنز تماس حاصل بفرمایید.

 

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب