مجله الکترونیکی دیالنز 05 اردیبهشت ماه 1400 744

خطرات دوش گرفتن و شنا کردن با لنزچشم

دوش گرفتن یا شنا کردن با لنز ممکن است منجر به بروز علائم عفونت چشمی شود، اما خطرات این کار چیست؟ در این مطلب با راه حل و نکات ایمنی مربوط آشنا خواهید شد.

چشم ‌یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. هیچ‌چیز نباید باعث شود که شما سلامت چشم خود را به بازی بگیرید. لنزهای طبی کاملا بی‌خطر بوده و باعث تصحیح بینایی فرد می‌شوند ولی گاهی استفاده و مراقبت نادرست از آنها می‌تواند منجر به مشکلات جدی و دائمی ‌شود. نگهداری از لنزچشم و استفاده از لنزچشم مناسب، خیلی مهم است. برخی عادت‌های بد مانند دوش گرفتن و شنا کردن با لنز ممکن است باعث عفونت چشم و مشکلات و صدمات دائمی‌چشم شود.

لنزهای تماسی دیسک های نازک و شفافی هستند که روی لایه خارجی چشم (قرنیه) قرار می گیرند. همانند عینک، لنزهای تماسی برای اصلاح عیوب انکساری و بینایی کاربرد دارند.

چرا نباید هنگام دوش گرفتن یا شنا از لنزهای تماسی استفاده کرد؟

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کراتیت یا التهاب قرنیه قرار دارند. اگر کراتیت به درستی درمان نشود، خطر افت بینایی فرد وجود دارد.

کراتیت میکروبی نوع خاصی از کراتیت است که در آن میکروب ها وارد قرنیه شده و موجب عفونت چشم می شود.

میکروب هایی که می توانند موجب عفونت شوند در منابع مختلف آب از جمله آب لوله کشی که برای دوش گرفتن و استحمام استفاده می شود، وجود دارند.

قرار گرفتن لنزهای تماسی در معرض آب می تواند موجب تاب خوردگی یا چسبیدن آنها به چشم شود. این شرایط می تواند به طور بالقوه خراش هایی را روی قرنیه ایجاد کند.

خراش های قرنیه گاهی اوقات می تواند به اشکال غیر عفونی کراتیت منجر شود. اما این خراش ها می توانند به میکروب هایی که در آب غیر استریل وجود دارند اجازه ورود به قرنیه و بروز عفونت را بدهند.

کسانی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند باید مراقب باشند؛ زیرا دوش گرفتن هنگام وجود لنز در چشم به این اندام آسیب می‌رساند و ممکن است باعث کوری شود.

 ☼☼ بنا بر گزارشی که در ژورنال پزشکی «د نیو اینگلند» منتشر شده است، فردی در بریتانیا به علت دوش گرفتن و شنا کردن با لنزی که در چشمانش بود، نابینا شد. او یک زن ۴۱ ساله است که پس تار دیدن و حساسیت چشمش به نور، به چشم پزشک مراجعه می‌کند و با انجام آزمایشات مشخص شد که چشم او به یک عفونت نادر مبتلا شده است. آزمایشات نشان داد که چشم راست بیمار آسیب ندیده و اما بینایی چشم چپ او ۲۰/۲۰۰ است که در آمریکا مرز نابینایی محسوب می‌شود. ☼☼

چه نوع میکروب هایی موجب کراتیت میکروبی می شوند؟

انواع مختلفی از میکروب ها می توانند موجب کراتیت میکروبی شوند. به طور خاص، یک نمونه مرتبط با آب نوعی کراتیت انگلی است که به واسطه آکانتاموبا (Acanthamoeba) شکل می گیرد.

آکانتاموبا نوعی آمیب است که در منابع مختلف آب از جمله آب لوله کشی، آب چاه و آب دریاچه ها وجود دارد.

کراتیت آکانتاموبا می تواند بسیار جدی باشد و به طور بالقوه موجب افت بینایی شده یا نیاز به پیوند قرنیه را به همراه داشته باشد.

درمان این نوع کراتیت نیز می تواند دشوار باشد. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، درمان برای این نوع کراتیت می تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد.

از دیگر انواع میکروب هایی که ممکن است موجب کراتیت میکروبی شوند و به طور بالقوه در برخی منابع آب وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باکتری ها: کراتیت باکتریایی می تواند به واسطه انواع مختلفی از باکتری ها از جمله سودوموناس، استافیلوکوکوس، و استرپتوکوکوس شکل بگیرد.

ویروس ها: از جمله ویروس هایی که موجب کراتیت می شوند می توان به ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس واریسلا زوستر، و آدنوویروس اشاره کرد.

قارچ ها: کراتیت قارچی می تواند به واسطه عفونت ناشی از گونه های آسپرژیلوس، فوساریوم، و کاندیدا شکل بگیرد.

علائم عفونت انگلی (کراتیت آکانتاموبا) در چشم چه چیزهای هستند؟  

به طور کلی، علائم کراتیت که به واسطه دلایل مختلف شکل می گیرند، مشابه هستند. از جمله نشانه های ابتلا به کراتیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- چشم درد که تشدید شده و زمانی که لنزها تماسی از چشم خارج می شوند نیز از بین نمی رود

- تحریک چشم ها که می تواند شامل احساس وجود شن یا یک جسم خارجی در چشم باشد

- قرمزی چشم

- آبریزش بیش از حد از چشم

- حساسیت به نور

- تاری دید

آیا با لنز های تماسی می توان صورت خود را شست؟

یکی از سوالاتی که ممکن است بعد از بررسی استفاده از لنز ها در زمان دوش گرفتن برای شما پیش بیاید این است که، آیا می توان صورت را در زمان استفاده از لنز های تماسی شست؟

بیشتر افرادی که از لنز های تماسی استفاده می کنند، در مواقعی فراموش می کنند که این لنز ها را بر روی چشم خود دارند. اکثر پزشکان، اپتومتریست ها و تولید کنندگان لنز های تماسی توصیه می کنند که صورت خود را قبل از قرار دادن لنز های خود بشویید. این کار تضمین می کند که آب در میان لنز ها و چشم شما باقی نمانده باشد.

در حقیقت طبق بررسی هایی که در بخش های قبل انجام دادیم به این نتیجه دست یافتیم که آب برای چشم های دارای لنز به هنیچ عنوان مناسب نیست و می تواند موجب عفونت های بعدی شود. علاوه بر آن ممکن است در مواقعی، به دلیل فشار آب موجود، به طور تصادفی لنز ها از چشم شما بیرون بپرند. دقت داشته باشید که می بایست در هنگام استفاده از لوازم آرایشی و انواع کرم ها یا پاک کننده ها نیز، در زمان پوشیدن لنز موارد مهم را رعایت نموده و در شست و شوی آرایش صورت یا چشمان خود دقت داشته باشید. دقت کنید که در زمان استفاده از لنز های تماسی در هر نوعی که باشند، می بایست دست های خود را کاملا بشویید .

توصیه هایی برای شنا کردن با لنز

اگر به هر دلیلی شنا کردن بدون لنز برای شما امکان پذیر نیست، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های چشمی انجام دهید. به عنوان مثال شما می توانید:

اصول و مراقبت از لنز

پیش‌تر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرده بود که از هر ۵ عفونت چشم ناشی از استفاده از لنزهای تماسی، یک مورد به آسیب جدی چشم منجر می‌شود. بنابراین افرادی که از این‌گونه لنزها استفاده می‌کنند باید اصول و مراقبت از لنز را به خوبی بدانند و با رعایت نکات ساده و مراقبت از لنزهای تماسی از بروز عفونت‌های چشمی جلوگیری کنند. بسیاری از کسانی که از لنز استفاده می‌کنند درباره چگونگی استفاده مناسب و مراقبت از لنزهای طبی اطلاعات کافی و مناسب را ندارند. بهتر است هنگام استفاده از لنزهای طبی نکات زیر را رعایت کنید :
- هر بار پیش از دست زدن به لنز، دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون شسته و آنها را خوب خشک کنید.
- لنزها را با دقت بوسیله محلول مخصوص بشویید.
-
محفظه را به طور کامل تخیله و با محلول جدید پر کنید.

-هرگز با لنز در چشم‌هایتان نخوابید، مگر اینکه چشم‌پزشکتان به شما اجازه داده باشد. زیرا این عمل موجب زخم قرنیه می شود.
- آب را از لنزهای طبی دور نگه‌دارید. از دوش گرفتن زمانی که لنز در چشمتان هست پرهیز کنید و قبل از استفاده از دوش یا شنا کردن آنها را خارج کنید و هرگز آنها را با آب نشویید یا در آب نگه ندارید.
- لنزهای طبی را با توجه به آنچه چشم‌پزشکتان توصیه کرده است، هرچندوقت یک بار عوض کنید.
- هر روز محلول استفاده‌شده در جای لنزی را دور ریخته و آن را نه با آب، بلکه با محلول تازه بشویید.
- بعد از هر استفاده از لنزها، جای لنز را درحالی‌که درپوشش آن را برداشته‌اید، به‌صورت وارونه قرار دهید.
- هر جای لنزی را حداقل سه ماه یک بار عوض کنید.
- اگر احساس درد، ناراحتی، قرمزی و تاری دید در چشمتان داشتید بلافاصله لنزها را از چشمتان خارج کنید و با چشم‌پزشک تماس بگیرید.

سخن پایانی

شنا کردن یا دوش گرفتن با لنز می تواند احتمال بروز مشکلات چشمی از جمله خشکی و عفونت چشم را بالا ببرد. بهترین کار برای کاهش این خطرات پرهیز از دوش گرفتن یا شنا کردن با لنز است.

اگر مجبور هستید موقع شنا کردن یا دوش گرفتن لنز داشته باشید، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای محافظت از چشم ها انجام دهید. به عنوان مثال می توانید عینک مخصوص شنا استفاده کنید، بلافاصله بعد از قرار داشتن در معرض آب لنز ها را از چشم خارج کرده و ضد عفونی کنید، یا آنها را دور انداخته و لنز جدید تهیه کنید.

اگر بعد از شنا کردن با لنز دچار قرمزی، تحریک، درد، خارش یا آبریزش چشم ها شُدید، فورا به پزشک مراجعه نمایید. تا رسیدن به سلامت کامل تمام دستورالعمل های پزشک در مورد درمان را دنبال کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب