سارا نصری 09 آذر ماه 1398 5,205

ماکولا چیست؟

ماکولا از نظر ساختمانی با بقیه قسمت های شبکیه تفاوت دارد. اندازه آن مانند صفحه بینایی است و به صورت فرو رفتگی مایل به زردی است که به فاصله ۳/۵ میلی متر در خارج و کمی پایین دیسک قرار دارد. در مرکز ماکولافووا قرار دارد که فقط از سلول های مخروطی درست شده است و خیلی نازک و فاقد عروق خونی است. تغذیه ماکولا توسط عروق خونی مشیمیه انجام می گیرد.

خون بقیه قسمت های شبکیه از دو منبع تامین می شود. دو سوم داخلی توسط شاخه های شریانی شبکیه و یک سوم خارجی توسط عروق مشیمیه کخ به شبکیه متصل هستند تغذیه می شود. وظیفه ماکولا دید واضح است، و در صورتی که این قسمت از بین برود و یا مبتلا به بیماری شود بینایی تا حد شمردن انگشتان کاهش می یابد. اوراسراتا بین کنار خارجی شبکیه و جسم مژگانی قرار دارد و در حدود ۸ میلی متر عقب تر از لمب می باشد.

ماكولا مسئول ديد رنگي مركزي با وضوح بالا است كه در نور مناسب امكان پذير است. و در صورت آسیب دیدن ماكولا، به عنوان مثال در دژنراسیون ماكولا، این نوع بینش مختل می شود. ماکولا بالینی در هنگام مشاهده از مردمک، مانند چشم پزشکی یا عکاسی شبکیه مشاهده می شود.

رنگ ماکولا

از آنجا که ماکولا به رنگ زرد است، نور اضافی آبی و ماوراء بنفش را که وارد چشم می شود، جذب می کند و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی (مشابه عینک آفتابی) برای این ناحیه شبکیه عمل می کند. رنگ زرد از محتوای آن به عنوان لوتئین و زاگزانتین كه كاروتنوئیدهای زانتیوفیل زرد هستند حاصل می شود. زاگزانتین در ماكولا غالب است، در حالی كه لوتئین در جای دیگری از شبكیه وجود دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این کاروتنوئیدها از رنگدانه های منطقه از برخی از انواع دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند. فرمولاسیون ۱۰ میلی گرم لوتئین و ۲ میلی گرم زاگزانتین نشان داده شده است كه خطر ابتلا به دژنراسیون ماكولا وابسته به سن را در مراحل پیشرفته كاهش می دهد، اگرچه این كاروتنوئیدها برای جلوگیری از بیماری نشان داده نشده است.

لکه زرد چیست؟

لکه زرد حساس‌ترین ناحیه شبکیه است که در پشت چشم واقع شده است که از میلیونها سلول حساس به نور تشکیل شده است و باعث فراهم شدن دید مرکزی واضح و دقیق می‌شود. شبکیه نور را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و سپس این سیگنالها را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد، که در مغز این سیگنال ها به تصاویری که ما می بینیم ترجمه می‌شوند. هنگام آسیب لکه زرد مرکز میدان دید ممکن است تار،نامنظم یا تیره به نظر برسد.

علائم بیماری تخریبی ماکولا یا AMD چیست؟

علائم AMD به مرحله آن  بستگی دارد.  AMD یک بیماری پیش رونده است - این بدان معناست که علائم معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

AMD خشک اولیه هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند.

در AMD خشک میانی، برخی از افراد هنوز هیچ علائمی ندارند. برخی دیگر ممکن است علائم خفیف را مشاهده کنند، مانند تیرگی خفیف در دید مرکزی یا مشکل دیدن در نور کم.

در AMD نهایی (نوع مرطوب یا خشک)، بسیاری از مردم متوجه دید خطوط مستقیم بصورت موج دار یا کج می‌شوند. همچنین ممکن است متوجه یک نقطه تار در نزدیکی مرکز بینایی خود شوند. با گذشت زمان، ممکن است این نطقه تار بزرگتر شود یا لکه‌های خالی را مشاهده کنید. همچنین ممکن است رنگ ها نسبت به قبل روشن نباشند و در نور کم مشکل دیدن بیشتری داشته باشید.

خطوط مستقیم که مواج به نظر می‌رسند علامت هشدار دهنده AMD است. اگر این علامت را مشاهده کردید، بلافاصله به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

بینایی بهینه برای فرایند یادگیری کودکان ضرورری است ولی بسیاری از والدین نمی دانند که ضعف بینایی چه علائمی را در کودکان ایجاد می کند. بنابراین مهم است ...ادامه مطلب

- لنز وایت پوپیل

لنز های وایت پوپیل برای ایجاد ظاهری طبیعی در چشمان استفاده می شود. این نوع از لنز های تماسی می توانند کدورت عنبیه و حالت غیر عادی آن را پوشش دهند و جل...ادامه مطلب

- باید موقع خرید لنز ارزان قیمت مراقب باشید!

همه ما دوست داریم تا جایی که می توانیم در زندگی پس انداز کنیم و همواره به دنبال خرید اجناس ارزان و خوب هستیم. اما جنس ارزان، همیشه بهترین نیست و لنز ه...ادامه مطلب

- نشانه های ضعیف شدن چشم

چشم های شما از مهمترین اندام های حسی بدن تان است که علاوه بر ایجاد حس بینایی به بهبود تمرکز مغز کمک می کند. امروزه ضعف بینایی یک مشکل رایج است و به دل...ادامه مطلب

- سن ثابت شدن نمره چشم و راه های ثابت نگهداشتن آن

نمره چشم به توانایی دیدن جزئیات کوچک اشاره دارد. این نمره به صورت یک عدد کسری نشان داده می شود و برای تعیین نسخه عینک شما کارایی دارد. سن ثابت شدن نمر...ادامه مطلب