مجله الکترونیکی دیالنز 12 دی ماه 1399 1,343

لنز تماسی چیست؟

 لنزهای تماسی یک عدسی نازک پلاستیکی هستند که بر روی قرنیه چشم قرار می گیرد و لایه اشکی را می پوشاند.میلیون ها نفر در جهان از لنزهای تماسی استفاده می کنند که بسته به شرایط شما و زندگی روزمره می تواند جایگزین مناسبی برای عینک باشد .نداشتن مشکلات عینک نظیر شکستن ، تمیز کردن روزانه ، بخار گرفتن شیشه و ... افراد را بیش از پیش به استفاده از لنز طبی ترغیب کرده است .همچنین استفاده از لنزطبی برای ورزشکارانی که چشمان ضعیفی دارند و ورزش هایی نظیر اسکی و موتور سواری و .. می تواند جایگزین مناسبی برای عینک باشد .  البته بعضی افراد ممکن است از رنگ چشمشان خسته شده یا در مراسم های خاص لنزهای رنگی و فانتزی را مورد استفاده قرار دهند و برای تغییر رنگ عنبیه چشمشان از لنز های رنگی مختلف استفاده کنند .

از آنجایی که چشم عضو حساس و ظریف در بدن انسان است انتخاب لنز مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است . قرنیه چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن را به طور مستقیم دریافت می کند ، پس لنز باید به گونه ای باشد که اکسیژن را از خود عبور داده تا قرنیه با کمبود اکسیژن مواجه نگردد و چشم آسیب نبیند .

دوره مصرف لنزها

لنزها از نظر زمان استفاده به لنزهای روزانه ، فصلی  و سالانه دسته بندی می شوند .

 لنزهای روزانه ، لنزهای یکبار مصرف هستند و بعد از استفاده دور انداخته می شوند .

 لنزهای فصلی به مدت 90 روز قابل استفاده هستند و بعد از آن بایستی دور ریخته شود .

 لنزهای سالیانه همان طور که از نامش پیداست به مدت یک سال قابل استفاده هست و ضخامت بیشتری نسبت به لنزهای روزانه و فصلی دارند.

لنزها از لحاظ کاربرد به 3 دسته تقسیم می شوند :

لنز طبی (برطرف کننده عیوب انکساری و پیرچشمی): این لنزها برای برطرف کردن مشکلات  نزدیک بین و آستیگمات استفاده می شوند و برای افرادی برای مطالعه نیاز به عینک دارند یا کسانی که مشکل پیر چشمی دارند کاربرد دارد .

لنز رنگی (لنزهای آرایشی و زیبایی):  این لنزها کاربرد آرایشی دارند و برای کسانی که قصد تغییر رنگ چشمشان را دارند ، مناسب است . این لنزها دارای نمره نمی باشند

لنز طبی رنگی (دو منظوره جایگزین عینک و آرایشی): این لنزها علاوه بر اینکه کاربرد آرایشی دارند و سبب تغییر رنگ چشم می شوند ، برای کسانی که چشمان ضعیفی دارند نیز کاربرد دارد.

لنزها از لحاظ مواد سازنده به دسته های مختلف تقسیم می شوند :

 لنز سخت : این لنزها از پلاستیک سخت ساخته شده اند و دید واضح و دقیقی ایجاد می کنند . این لنزها اکسیژن رسانی به قرنیه را دشوار می کنند . این نوع لنز بیشتر برای افرادی که نمره‌های آستیگمات بالا دارند یا با مشکل قوز قرنیه مواجه هستند کاربرد دارد و توسط پزشک تجویز می‌شود.

لنز نرم : این لنزها از جنس پلاستیک پلیمرى نازکى است و معمولا کمی بزرگتر از عنبیه ساخته می شوند . این لنزها طوری ساخته شده اند که  به اکسیژن اجازه عبور می دهند ، همچنین آن ها انعطاف پذیر بوده و شخص احساس راحتی بیشتری می کند .

کلیه لنزها دارای شرایط نگهداری ویژه ایی هستند که شما در قسمت نگهداری لنز می توانید در مورد آن اطلاعات لازم را کسب نمایید .

چه کسانی نمی توانند از لنزهای تماسی استفاده نمایند ؟

افرادی که دارای شرایط و مشکلات زیر هستند مجاز به استفاده از لنز نمی باشند :

- عفونت های مکرر چشمی

- محیط کا ر بسیار آلوده و غبارآلود

 - ناتوانی در گذاشتن و مراقبت از لنز

 - حساسیت یا آلرژی شدید

- خشکی چشم مقاوم به درمان

در کل لنزهای تماسی دارای مفاهیم و کاربردهای گوناگونی هستند اما دراین مقاله به صورت خلاصه راجع به لنزهای تماسی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم شما می توانید برای مطالعه در مورد بیماری های چشم و یا استفاده صحیح از لنز های تماسی به مقالات مربوط به آن ها مراجعه کرده و آن ها را مطالعه کنید .

در آخر توصیه می شود جهت تهیه انواع لنزهای طبی ، رنگی ، طبی رنگی ، آستیگمات ، سخت ، و ... از مراکز معتبر و با سابقه اقدام کنید چرا که انتخاب نامناسب سبب بروز مشکلات چشمی زیادی برای شما خواهد شد .

شما می توانید جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما مشورت کرده و از یک خرید مطمئن و با ضمانت بهره ببرید.

با آرزوی سلامتی برای شما ...

# برچسب ها :

تازه ترین مطالب

- دلیل خشکی چشم، هنگام استفاده از لنزهای چشم

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم به طور منظم از لنزهای چشم استفاده می کنند ممکن است خشکی چشم را تجربه کنید، پس بهتر است دلایل این مشکل را درک کرده و بد...ادامه مطلب

- آیا با چشم آستیگمات میشه لنز رنگی زد؟

خیلی از دوستان می پرسن که آیا با چشم آستیگمات امکان استفاده از لنز رنگی هست یا نه ؟ اگر آستیگمات چشم بیشتر از 0.75 باشد نمی توان از لنز آستیگمات اس...ادامه مطلب

- گشادی مردمک چشم ناشی از چه عواملی است؟

اگر در آینه به چشم‌هایتان نگاه کنید، متوجه تنگ و گشاد شدن مردمک چشم‌هایتان می‌شوید. گشادی مردمک چشم واکنشی طبیعی به کم یا زیادشدن نور ا...ادامه مطلب

- انواع بیماری های ژنتیکی چشم

عوامل ژنتیکی نقش مهمی را در بروز بعضی اختلالات بینایی و بیماری های ژنتیکی چشم در مقاطع سنی مختلف ایفا می‌کنند مانند شب کوری، کور ر...ادامه مطلب

- علائم پارگی شبکیه چیست و راه های درمان آن کدامند

جداشدگی شبکیه یکی از بیماریهای جدی چشم است. شبکیه بافتی در پشت چشم است. در این بیماری شبکیه از بافتهایی که آن را حمایت میکنند دور میشود. تغییرات ناگها...ادامه مطلب